در بررسی موفقیت یا شکست توسعه یک پایگاه اسکی، در واقع صحبت از المان‌های وابسته به استانداردهای بین‌المللی و رضایت مشتری است که با شاخص‌های خاص محاسبه می‌شوند، لذا «مقایسه استانداردهای مراکز اسکی اروپای‌شرقی و آسیا با استاندارهای مراکز آلپ»، ضروری است و این ارزیابی بدون در نظر گرفتن برخی مراکز مبدا اصلی اسکی‌بازان همچون انگلیس، آلمان و سوئیس میسر نیست. مطالعه فاکتورهای تعیین‌کننده موفقیت یک مرکز اسکی بسیار حائز اهمیت است. این فاکتورها شامل قابل دسترس بودن، فراوانی برف، ساخت و کیفیت ناحیه اسکی، جذابیت پایگاه، امکانات خرید، رستوران‌ها و سایر فعالیت‌ها و همین طور قیمت مناسب به همراه یکسری فاکتورهای کلی‌تر از جمله روش‌های موجود اسکی، حفظ محیط‌زیست، نرخ تبدیل ارز کشور و شرایط ویزا است. در کشورهای اروپای‌شرقی پایگاه‌های اسکی بسیاری وجود دارند که در جریان گذار از برنامه‌های اقتصادی به اقتصاد عملی بازار، مدرنیزه شده‌اند. پایگاه‌های جدیدی در اروپای شرقی، ترکیه و آسیای مرکزی و شرقی ساخته شده که بازار اسکی جهانی را توسعه می‌بخشند اما سوال اینجاست که آیا قابلیت رقابت در سطح بین‌المللی را نیز دارند؟

امروزه پایگاه‌های برجسته اسکی در آلپ، دارای نواحی اسکی جذابی با ارتفاع بالا و پیست‌های گوناگون برای دسته‌های مختلف اسکی‌بازان هستند. نواحی اسکی وسیع بوده و اغلب به پایگاه‌های دیگر اتصال دارند. این مراکز دسترسی آسان سه ساعته برای اسکی‌بازان اصلی از نواحی مجاور، فراهم می‌کنند و در فاصله حداکثر یک ساعت از فرودگاه قرار گرفته‌اند. از سوی دیگر اقامتگاه‌ها و رستوران‌های متنوعی، در کنار حفظ فضای فرهنگی و سنتی و جذابیت‌های روستایی در این نواحی وجود دارند. بدیهی است که پایگاه‌های جدید نمی‌توانند عملکرد مشابه پایگاه‌های قدیمی آلپ که طی دهه‌ها یا حتی قرن‌ها توسعه یافته‌اند، داشته باشند، بنابراین توصیه می‌شود پایگاهای اسکی جدید، استراتژی توسعه پیشرفته‌ای برای بهره‌گیری از منابع داخلی و همجوار به‌کار گیرند و برای بهبود موقعیت منحصربه‌فرد خود تلاش کنند. با معیار قراردادن پایگاه‌های اسکی آلپ می‌توان این فاصله رقابتی را سریع‌تر برطرف کرد. این مقایسه‌ها بر اساس شاخص‌هایی چون طول پیست اسکی‌ درجه سختی و هزینه آن، صورت می‌گیرد. طول پیست‌ها برای اسکی‌بازان حرفه‌ای که به‌دنبال تجارب هیجان‌انگیز هستند حائز اهمیت است؛ به‌خصوص برای رقابت‌های اسکی بین‌المللی که توسط رسانه‌ها نیز پخش می‌شوند و نقش مهمی در معرفی پایگاه اسکی به خصوص خارج از مرزهای کشور دارند.

امروزه پیست‌های جدید و ابزار اسکی مدرن امکان استفاده اسکی‌بازان سطوح مختلف از پیست‌های با درجه سختی بالا را فراهم کرده است. با این حال بسیاری از پایگاه‌های جدید قادر نیستند نواحی متنوع و جذابی برای اسکی‌بازان فراهم کنند. برخی پیست‌ها ۲۰ تا ۶۰ کیلومتر فضا ارائه می‌کنند؛ مانند پیست‌های معمولی در آلپ، آلمان و اسلوونی و اسکاندیناوی که بیشتر جوابگوی تقاضای محلی هستند. برخی پایگاه‌های برجسته در آندورا و اسپانیا نیز که شبکه بزرگی از پیست‌های اسکی ارائه می‌دهند در نواحی دور از دسترس پیرنه و جنوب نوادا در اسپانیا قرار دارند. از فاکتورهای دیگر در سنجش یک پایگاه اسکی می‌توان به تفاوت ارتفاع بلندترین قله و پایین‌ترین بخش پیست اشاره کرد. هرچه این شاخص بیشتر باشد دلالت بر ساختار بهتر، تنوع بالاتر تعداد پیست‌های بیشتر با مسافت طولانی‌تر دارد. به‌جز آلمان و اسلوونی پیست‌های شاخص در آلپ VDمعادل ۱۲۰۰ متر یا بیشتر دارند. شاخص دیگری از تقسیم VD کل بر میزانی از آن، که یک اسکی‌باز در طول یک روز طی می‌کند به‌دست می‌آید که این شاخص ارزش زیادی در تعیین کیفیت ناحیه دارد؛ چراکه طول پیست اسکی و درجه سختی آن برای مخاطبان اهمیت دارد.

قیمت یک بسته یک روزه نیز شاخص مهمی برای اسکی‌بازان و مسافرانی است که از خدمات تور استفاده نمی‌کنند. محاسبه این مبلغ به ازای هر کیلومتر پیست نشان‌دهنده این مطلب است که بازهم این شاخص در پایگاه‌های برجسته قدیمی نسبت به پایگاه‌های جدید پایین‌تر است. هرچند به‌نظر می‌رسد برخی پایگاه‌ها قیمت‌های بسیار مناسبی ارائه می‌کنند اما این مبلغ به ازای استفاده از پیست‌های کوتاه‌تر و VD کمتر است. پایگاه‌های اسکی برجسته اسکی‌بازان حرفه‌ای را مورد هدف قرار می‌دهند و پیشنهاد جذابی از نظر شاخص قیمت با توجه به امکانات پیست ارائه می‌کنند. در جهان حدود ۱۱۵ میلیون اسکی‌باز وجود دارد که ۱۴‌درصد آنها در کشورهای دیگر اسکی می‌کنند. سه کشور فرانسه، اتریش و سوئیس حدود دو میلیون اسکی‌باز بین‌المللی دارند که آن‌هم از کشورهای نزدیک، به‌خصوص آلمان و انگلیس که تنها دو ساعت با این مراکز فاصله دارند، تامین می‌شود. این امر نشان می‌دهد که در زمینه بین‌المللی کردن اسکی تلاش کمی صورت گرفته است.  در کنار این موضوع، حضور اسکی‌بازان استرالیایی در مراکز اسکی ژاپن ثابت می‌کند که جذب اسکی‌بازان در سطح بین‌المللی امری غیرممکن نیست و به‌طور تدریجی و با توسعه پایگاه‌ها امکان‌پذیر است.

Elhammoradi.۶@gmail.com