لوبن کانچر که در راس هیاتی به دعوت ایران برای حضور در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری به تهران سفر کرده بود، در دیدار با معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران با اشاره به سطح تعاملات گردشگری دو کشور، اظهار کرد: «تعداد کمی از گردشگران ایرانی به بلغارستان سفر می‌کنند. در مقابل از بلغارستان نیز تعداد کمی گردشگر به ایران می‌آیند. فکر می‌کنم وقت آن رسیده که دو کشور برای بهبود اوضاع فکری کنند.» وی به جاذبه‌های بلغارستان و تجربه‌های این کشور در گردشگری اشاره کرد و گفت: «بلغارستان با وجود ۱۶۰۰ چشمه آب‌معدنی که بیش از ۲۰۰ نوع بیماری را معالجه می‌کند، دومین مقصد آب‌های معدنی در اروپا است. روی گردشگری آشپزی و نوشیدنی نیز تمرکز زیادی داشته‌ایم و تقریبا ۱۲ مقصد برای این نوع گردشگری تعریف شده است. ۷ مقصد فرهنگی و تاریخی نیز در بلغارستان وجود دارد که کیفیت گردشگری در این نقاط را افزایش می‌دهد.»

معاون وزیر گردشگری بلغارستان ادامه داد: «سال گذشته ۹ میلیون و ۲۲۷ هزار مسافر خارجی به بلغارستان سفر کردند که یک و نیم درصد بیشتر از جمعیت ساکن در این کشور بوده است. آرزو می‌کنیم این اتفاق در ایران هم رخ دهد.» کانچر یادآور شد: «بیشترین گردشگرانی که به بلغارستان سفر می‌کنند از کشورهای همسایه همچون رومانی، یونان، ترکیه، مقدونیه و صربستان و البته آلمان هستند که کمی از ما فاصله دارند. علت این استقبال تنوع محصولات گردشگری در بلغارستان است.» به گفته وی، بین ۱۱ کشور حوزه بالکان، مسیرهای مشترک گردشگری طراحی شده که به جذب مسافران بیشتر کمک می‌کند. 

ولی تیموری، معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز در ادامه این نشست، برای همکاری با بلغارستان به منظور پیشرفت تعاملات گردشگری اعلام آمادگی کرد و افزود: «با توانمندی این کشور در حوزه آب درمانی و اسپا کاملا آشنا هستم. دو کشور در حوزه‌های مختلفی برای همکاری ظرفیت دارند که می‌توان آنها را تقویت کرد.» وی یادآور شد: «تفاهم‌نامه گردشگری دو کشور منقضی شده ولی می‌توان با حرکتی میانبر هم تفاهم‌نامه را تمدید و هم سند اجرایی برای امضای یادداشت تفاهم آماده کرد. علاوه بر این کارگاه مشترکی بین بخش خصوصی ایران و بلغارستان می‌توان تشکیل داد و در قالب یک برنامه زمان‌بندی شده می‌توان چند محور مهم را برای همکاری‌های دو کشور تعیین کرد.»