سفر به دومین ارگ گلی ایران

مناطق دیدنی و ناشناخته ایران بسیار زیاد است؛ مناطقی که شاید کمتر کسی آنها را بشناسد؛ اما قدمتی به وسعت تاریخ دارد. از جمله این مکان‌های کمتر شناخته‌شده، ارگ تاریخی بلقیس است که پس از ارگ بم، دومین ارگ گلی ایران به‌شمار می‌رود؛ بنایی که آن را بر اساس اصول معماری ساسانی ساخته‌اند. این ارگ در شهر کهن اسفراین در ۳ کیلومتری جنوب‌غربی شهر اسفراین استان خراسان‌شمالی و در حاشیه جاده ابریشم جای گرفته و وسعتی بیش از ۱۸۰ هکتار دارد. این سازه ۱۲۰۰ ساله بزرگ خشتی و چینه‌ای که به نارین قلعه هم شناخته می‌شود، وسعتی حدود ۵۱هزار مترمربع دارد که زمانی ۲۹ برج در اندازه‌های متفاوت، حفاظت از آن را برعهده داشته‌اند؛ بنایی که در آستانه ثبت جهانی شدن است.

این بنای خشتی و گلی بیش از هزار سال تاریخ اسفراین را در دل خود جای داده و از بخش‌های مختلف شامل ارگ، شارستان و تاسیسات مختلف شهری چون بازار و مسجد و... تشکیل می‌شود. ارگ شهر بلقیس مهم‌ترین و شاخص‌ترین اثر این مجموعه باستانی است که از آن می‌توان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازه‌های خشتی در ایران نام برد. البته متاسفانه از این اثر تاریخی تنها یک دیوار گلی باقی مانده است. اما همین دیوار گلی به خوبی می‌تواند عظمت و بزرگی آن را در سال‌های دور نشان دهد.

بهترین زمان برای بازدید از این یادگار تاریخی و سفر به شهر اسفراین فصل بهار تا نیمه پاییز است. برای رفتن به این منطقه لازم است به خراسان شمالی و شهرستان اسفراین بروید. در این مسیر با کمک تابلوهای راهنما به سادگی‌ می‌توانید خود را به این ارگ تاریخی برسانید. اما زمانی که از این ارگ دیدن کردید نوبت به بازدید از سایر جاذبه‌های دیگر این منطقه می‌رسد؛ آبشار دره زاری، آبشار دره جاج، روستای بام و روستای چهل حصار نیز منتظر گردشگران نوروزی هستند.