جمشید حمزه‌زاده، رئیس جامعه هتلداران کشور در این باره به «ایلنا» گفته است: «ما برای نوروز نه تنها هیچ‌گونه افزایش قیمتی نداریم، بلکه حتی از حالا بسیاری از استان‌ها همچون استان‌های شرق و غرب کشور شامل سیستان و بلوچستان و چهارمحال و بختیاری که کمتر گردشگرپذیر هستند، تخفیف‌هایی را برای جذب گردشگران درنظر گرفته‌اند.» او پیش‌بینی کرده است که به دلیل گران شدن مسافرت‌های خارجی، امسال شاهد افزایش سفرهای داخلی و در نتیجه استقبال بیشتر از هتل‌ها باشیم. رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در یک گفت‌وگوی رادیویی اعلام کرده با همراهی بخش خصوصی و هتل‌ها، امسال هم در تعطیلات نوروز افزایش قیمت در این بخش رخ نخواهد داد.

با این همه بررسی‌های «دنیای اقتصاد» روی نرخ هتل‌های ۴ستاره در ۵ نقطه مختلف از کشور نشان از تفاوت چشمگیر نرخ اتاق‌های دو تخته این هتل‌ها در ایام اسفند و نوروز دارد. برای مثال یک اتاق دو نفره در هتلی چهارستاره در یاسوج، به‌عنوان یکی از مقاصدی که کمتر گردشگرپذیر است، برای ایام اسفندماه ۲۳۲هزار تومان و برای ایام نوروز ۳۹۰هزار تومان قیمت‌گذاری شده است. نرخ اتاق دونفره در یکی از معروف‌ترین هتل‌های چابهار نیز برای اسفندماه ۴۲۰ هزار تومان و برای نوروز ۸۶۰هزار تومان اعلام شده است. قیمت اتاق دونفره در هتلی در سلمانشهر مازندران نیز در اسفند ماه شبی ۴۰۰هزار تومان است و در نوروز ۶۸۰هزار تومان خواهد بود. در مشهد اگرچه این افزایش قیمت چندان چشمگیر نیست اما از شبی ۲۳۰هزار تومان برای یک شب اقامت در اتاق دونفره هتلی چهار ستاره، به شبی ۳۰۰ هزار تومان در ایام عید برای اقامت در همان اتاق خواهد رسید.

اقامت یک شب در هتلی چهارستاره و اتاقی دونفره در اصفهان نیز برای اسفندماه ۳۱۶هزار تومان و برای نوروز ۵۰۳هزار تومان آب می‌خورد. کارشناسان معتقدند اصلی‌ترین دلیل افزایش نرخ هتل‌ها در ایام پیک سفر نوروز، نابسامانی تعطیلات در تقویم کشور است. در شرایطی که دست مردم برای انتخاب زمان سفرشان باز نیست و تعطیلات آخرهفته عملا در کشور اجرا نمی‌شود، تنها معدود فرصت‌هایی مانند نوروز برای سفر باقی می‌ماند. در عین حال مراکز اقامتی به ویژه هتل‌ها نیز هیچ فرصت دیگری برای درآمدزایی ندارند و سعی می‌کنند تمام هزینه‌های سالانه خود را در تعطیلاتی نظیر نوروز جبران کنند. فارغ از این موضوع، افزایش منطقی نرخ‌ها در ایام پیک سفر در همه جای دنیا امری طبیعی به شمار می‌رود و مسوولان برای جلوگیری از افزایش افسارگسیخته این قیمت‌ها سعی می‌کنند با درنظر گرفتن پکیج‌های مناسب، مردم را به سفر در ایام غیر پیک تشویق کنند.