۱- حتی‌الامکان کوتاه بنویسید: درصد بالایی از ایمیل‌ها توسط گوشی‌های هوشمند باز می‌شود. این درصد در منابع مطالعاتی مختلف بین ۵۳ تا ۸۰ درصد ذکر شده است. عنوان بلند در این وسایل که به‌صورت روزافزون کارآیی خود را در دیجیتال مارکتینگ گردشگری گسترش می‌دهند، خوانایی کمتری خواهد داشت و مشخصا علاوه بر کاهش جذابیت، درصد افراد کمتری به یک عنوان ناقص برای باز کردن ایمیل اعتماد خواهند کرد. ۵۰ کاراکتر را برای عنوان خود یک خط قرمز در نظر بگیرید.

۲- از افعال امر و نهی استفاده کنید: پیشنهاد می‌کنم این روش را پس از کسب تجربه در عنوان‌نویسی و با وسواس زیاد به کار ببرید، زیرا کمی اشتباه در اجرای آن می‌تواند برایتان تاثیر منفی به دنبال داشته باشد. مهم‌ترین نکته درباره‌ این روش عنوان‌نویسی، توانایی دستورزدایی از جملاتتان است. مخاطب نباید یک اجبار بیرونی را از عنوان شما برداشت کند. بگذارید با یک مثال مطلب را واضح‌تر بیان کنم. اگر هدف ایمیل شما فروش مستقیم تورهای مسافرتی به مقاصد خاصِ از پیش تعیین‌شده است، به جای عنوان «سفرهایی که حتما باید بروید» می‌توانید از «این پیشنهاد سفر را از دست ندهید»، استفاده کنید. افعال امر و نهی در خواننده حس هیجان و ترغیب به عمل ایجاد می‌کند؛ اما تا جایی که اجبار در آن مشهود نباشد. در غیر این‌صورت نتیجه عکس خواهد داشت. به این منظور در کنار این افعال از کلماتی که نشان‌دهنده حس خیرخواهی شما است استفاده کنید تا سهم دستوری بودن عنوان به حداقل کاهش پیدا کند.

۳- سوال بپرسید: سوالاتی که جواب «بله» یا «خیر» دارند موثر خواهد بود. پرسش‌ها در ایجاد ارتباط دوطرفه بین متن و مخاطب کمک زیادی خواهد کرد.

۴- از اعداد در ابتدای جمله استفاده کنید: این روش برای مطالب وب‌سایت نیز کارآیی مناسبی دارد و مورد استقبال قرار گرفته است. درنظر بگیرید که عدد را با فرمت عددی بنویسید نه با حروف. این نکته را به خاطر داشته باشید که اعداد بزرگ، وجود یک متن طولانی را در ذهن خواننده ایجاد می‌کند و به تنهایی باعث ایجاد مانع در مسیر افزایش نرخ باز شدن ایمیل خواهد شد. در هنگام نوشتن متن ایمیل اگر قصد استفاده از این روش عنوان‌نویسی را دارید پس به اعدادی که پیشینه ذهنی خاصی ایجاد می‌کنند مانند عدد ۷ یا شکل ظاهری زیباتری دارند مانند عدد ۵ نیز فکر کنید. مثلا اگر شما فروشنده لوازم سفر هستید یا براساس برنامه‌ریزی سئویِ واحد دیجیتال مارکتینگ خود می‌خواهید روی محتوا و کلمه کلیدی خاص از وب‌سایت‌تان کار کنید این عنوان برای ایمیل شما می‌تواند مخاطب بیشتری را جذب کند: «۵ وسیله حیاتی سفر که باید همراهتان باشد.»

۵- صمیمانه بنویسید اما اشتباه نکنید: لحن صمیمی در عنوان با ایجاد حس اعتماد در مخاطب در افزایش نرخ باز شدن و تاثیرگذاری آن کمک بسزایی خواهد کرد اما نباید لحن صمیمانه را با نوشتار محاوره‌ای اشتباه بگیرید. اگر همان‌طور که صحبت می‌کنید، بنویسید آن هم در عنوان یک ایمیل تنها به اعتبار برند خود ضربه زده‌اید. هر متن در یک لحظه دوبار توسط انسان خوانده می‌شود؛ یک‌بار توسط چشم، یک‌بار توسط ذهن. برای چشم‌ها صمیمانه بنویسید، مغز خودش محاوره‌ای خواهد خواند.

۶- از عبارت‌های مشهور استفاده کنید: نوستالژی‌سازی در کنار استفاده از اعتبار کلماتی که از قبل در ضمیر ناخودآگاه افراد نقش بسته است، یکی از موثرترین روش‌های عنوان‌نویسی است. به‌علاوه، این کلمات جذابیت عنوان ایمیل را افزایش می‌دهند. برای برخی از محصولات یا خدمات‌تان صفتی از طریق اسامی خاطره‌انگیز درست کنید تا برند خاص خود را نیز در ذهن مخاطب ماندگار کرده باشید. برای مثال می‌توانید یک مقصد خود را «سرزمین عجایب» بنامید یا اسم یک اتاق خانه محلی‌تان را «غار چهل دزد بغداد» بگذارید. البته که صفت باید با ویژگی اسم آن مطابقت داشته باشد.

۷- شخصی‌سازی کنید: به این نکته دقت کنید که بازاریابی و علوم رفتارشناسی ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. از چه نظر؟ به رفتار خود و اطرافیانتان دقت کنید. همان‌طور که اغلب هر شخص از دیدن خود در آیینه حس خوشایندی پیدا می‌کند از شنیدن و خواندن اسم خود نیز لذت می‌برد. جالب است بدانید استفاده از اسم کوچک افراد به تنهایی، از نام خانوادگی یا نام کامل (نام و نام خانوادگی) تاثیر بسیار بیشتری دارد. اسم کوچک مخاطبتان را با یک پسوند «عزیز» در ابتدای عنوان ایمیل بیاورید تا تاثیر شگفت‌آور آن را در ایجاد حس اعتماد مشاهده کنید.

این موارد تنها گوشه‌ای از روش‌های عنوان‌نویسی خلاقانه است و باید این نکته را در نظر داشت که همه اینها شروط لازم و نه کافی برای داشتن یک بازاریابی ایمیل موفق است.

 

vahid.roostaie۹۷@gmail.com