جمهوری کره یکی از مقاصد جدید تفریحات کوهستانی است. جمهورى کره، علاوه بر تقاضاى بسیار زیاد داخلى، موفق به جذب بازدیدکنندگان بین‌المللى در زمینه تفریحات کوهستانی نیز شده است. در طول المپیک زمستانى ٢٠١٨ پیونگ چانگ، مسابقات اسکى سرعتى و مارپیچ در پیست‌های یانگ پیونگ برگزار شد. در فصل زمستان، ١٨ پیست اسکى در این کشور، پذیراى تقریبا ۵/ ۶ میلیون اسکى‌باز هستند که شامل ٥ درصد کل جمعیت است. از سوی دیگر، پیاده‌روی نیز از محبوب‌ترین فعالیت‌های ورزشى کشور است که حدود ١٢ درصد از جمعیت را به پایگاه‌ها جذب می‌کند. اولین پیست اسکى کره جنوبى، یانگ پیونگ است که در سال ١٩٧٥ ساخته شد و بلافاصله پس از آن، پیست‌هاى دیگرى نیز ایجاد شدند؛ به‌طوری‌که تعداد آنها از ٧ پیست در سال ١٩٩٠ به ١٨ پیست در ٢٠١٤ افزایش یافت. در ٢٠ سال گذشته، افزایش تعداد اسکی‌بازان، اصلى‌ترین محرک چرخه رشد در ورزش‌هاى زمستانى بوده است.  از سوی دیگر، وضعیت کره جنوبى در آسیاى شرقى رو به رشد است. این کشور با دو ساعت فاصله از چین و ژاپن واقع شده و همچنین پذیرای اسکی‌بازانى از مناطق گرمسیرى نیز است.

نمونه موردی

تفریحگاه چهار فصل یانگ پیونگ در کره، از جمله تفریحگاه‌هایى است که فعالیت‌هاى ورزشى و سایر خدمات اوقات فراغت به‌صورت شبانه‌روزی در آن صورت می‌گیرد. این تفریحگاه داراى سه پیست بزرگ پیشرفته است که در مناطق مختلفى از کشور واقع شده‌اند؛ تفریحگاه مرکزى و تفریحگاه‌هاى اقیانوسى و ساحلى که هر سه توسط یک شرکت مدیریت می‌شوند. تفریحگاه کوهستانى یانگ پیونگ در رشته کوهی بسیار سرسبز و در ارتفاع ٧٠٠ متری از سطح دریا واقع شده است. فاصله سئول تا تفریحگاه تنها ٢٠٠ کیلومتر است. این تفریحگاه ۴۳هزار هکتارى، شامل ٣١ پیست اسکی، ۱۵ بالابر، یک زمین گلف ٤٥ چاله، یک پارک آبی، هتل‌ها و اقامتگاه‌هاى لوکس و سایر امکانات تفریحی است. این تفریحگاه داراى شهرت جهانى بوده و آن را «میعادگاه اسکى کره» مى‌نامند. دامنه‌هاى وسیع، هموار و مستقیم که مجهز به تجهیزات برف‌سازى هستند، تا نیمه شب در دسترسند.

شهرت جهانى یانگ پیونگ به واسطه میزبانى رویدادهاى زمستانى مختلف از قبیل چهارمین دوره بازى‌هاى زمستانى آسیا در سال ١٩٩٩، مسابقات جهانى بیاتلون در سال ٢٠٠٩ و مسابقات اسکى سرعتى و مارپیچ در جام جهانی مردان FIS در سال‌های اخیر است.  تنوع اخیر به‌وجود آمده در تفریحگاه کوهستانی یانگ پیونگ، در اثر تغییرات اجتماعی کشور بوده است. اسکى در دهه گذشته با کاهش ١٠درصدى مواجه شده و دیگر مهم‌ترین منبع درآمد به شمار نمى‌آید. همچنین علاقه به گلف نیز در دوره مشابه کاهش ٣ درصدى داشته است. مهم‌تر از همه، روند صنعت سرگرمى در کره جنوبى که به‌عنوان «موج کره‌ای» شناخته شده، استراحتگاه‌هاى تفریحى ورزشى را تغییر داده و تبدیل به مکانى براى اقامت، پذیرایى و سرگرمى کرده است. بنابراین اصولى مانند اقامت راحت و لذت‌بخش بودن آن، بسیار مهم‌تر از ارائه خدمات ورزشى است. تابستان نیز، فصلى مهم براى یانگ پیونگ به شمار مى آید. ارتفاع کم پیست اسکى، آن را تبدیل به ناحیه‌ای وسیع براى زمین‌هاى گلف می‌کند.

Elhammoradi.۶@gmail.com