رشد 6درصدی سفرهای نوروزی

بنابراین همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در تعطیلات نوروزی میزان سفرهای خروجی کاهش داشت و سفرهای داخلی با افزایش مواجه بود؛ اگرچه وقایع طبیعی همچون سیل باعث شد افزایش چشمگیری که پیش‌بینی شده‌بود ثبت نشود. در این میان فعالان گردشگری بر این باورند از آنجایی که مناطق سیل‌زده بیشتر استان‌هایی بوده‌اند که مقاصد اصلی توریستی در سفرهای نوروزی به حساب نمی‌آمدند وقوع سیل تاثیر آنچنانی بر میزان سفرهای نوروزی در مقاصد پر بازدید سنتی کشور نگذاشته است. با این حال نمی‌توان وقوع سیل و بارش باران‌های سیل‌آسا را در انصراف از سفرهای نوروزی نادیده گرفت؛ چراکه بسیاری از گردشگران یا مجبور به کنسل کردن سفرهای خود شدند یا مقصد خود را به مقاصدی امن‌تر تغییر دادند.

تاثیر سیل بر ریزش تورها

سهند عقدایی، مدیر یکی از آژانس‌های طبیعت‌گردی با اشاره به اینکه سفرهای برنامه‌ریزی شده از اسفندماه در استان‌های پربازدید و سنتی کمتر دچار تغییرات و کنسلی شد، به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: «باتوجه به شرایط جوی، سفر به ترکمن‌صحرا در نیمه نخست تعطیلات و سفر به استان‌های لرستان و خوزستان در نیمه دوم تعطیلات به دلیل شرایط جوی نامساعد با افت محسوسی مواجه شد؛ اما سایر مقاصد با این ریزش مواجه نبود و به روند خود ادامه داد.» وی بر این نکته نیز تاکید کرد که با وجود وقوع سیل مرگبار در شیراز، از آنجایی که شهر شیراز به حالت عادی برگشت حتی توریست‌های خارجی هم سفر خود به این استان را کنسل نکردند و تورهای آنها به روال عادی برگزار شد.

امیرپویان رفیعی‌شاد، رئیس انجمن صنفی دفاتر سفر و گردشگری استان تهران هم از تاثیر افزایش نرخ ارز و کاهش سفرهای خروجی به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید که بر میزان سفرهای داخلی افزوده است: «به نظر می‌رسد آمار ضریب اشغال هتل‌ها نسبت به سال گذشته آمار قابل‌قبول‌تری باشد، چون شرایط جوی نامناسب تنها به چند استان محدود شد و تمام کشور را دربر نگرفت.» به باور وی، آنچه ممکن است سفر گردشگران نوروزی را تحت‌تاثیر قرار داده باشد، تغییر مقصد سفر است. به‌نظر می‌رسد حوادث غیر قابل پیش‌بینی، عدم مدیریت و برنامه‌ریزی مناسب از سوی مسوولان و ناتوانی در مدیریت بحران اجازه نداد باوجود پیش‌بینی‌ها مبنی بر افزایش سفرهای داخلی شاهد رشد بی‌سابقه در این زمینه باشیم. این در حالی‌است که مناطق سیل‌زده، پیش از وقوع این بلایا انتظار داشتند درآمد مناسبی از سفر مردم کسب کنند؛ حالا اما گویا این مقاصد بیش از پیش از قافله درآمدهای گردشگری بازمانده‌اند.