عملکرد جهانی گردشگری در 2019

در این میان منطقه خاورمیانه با رشد ۸درصدی، صدرنشین جدول جذب گردشگران بین‌المللی ورودی بوده است. پس از خاورمیانه، آسیا-پاسیفیک ۶درصد رشد، اروپا و آفریقا هر کدام ۴درصد رشد و قاره‌ آمریکا ۳درصد رشد را در سه ماه نخست سال ۲۰۱۹میلادی ثبت کرده‌اند.رشد ثبت‌شده تا امروز، در مسیر پیش‌بینی رشد ۳ تا ۴ درصدی از سوی UNWTO برای سال ۲۰۱۹ بوده است؛ همانطور که در گزارش بارومتر این سازمان بین‌المللی در ماه ژانویه اعلام شد.این درحالی است که دوره ژانویه تا مارس حدود ۲۰درصد از کل آمارهای سالانه را تشکیل می‌دهد و فصل زمستان در نیم‌کره شمالی، فصل تابستان در نیمکره جنوبی و همچنین سال نوی چینی را شامل می‌شود.

 وضعیت سفرهای خروجی

گزارش UNWTO همچنین با استناد به گزارش انجمن بین‌المللی حمل‌ونقل هوایی (IATA)، یادآور شده که ترافیک هوایی با اندازه‌گیری شاخص درآمد-مسافر-کیلومتر (RPK) نیز رشدی مشابه ۴درصد در میزان گردشگران بین‌المللی ورودی را به خود دیده است.اطلاعات موسسه فوروارد کیز نیز نشان می‌دهد رزرو ایرلاین‌ها برای سفرهای بین‌المللی خروجی در چهارماه نخست سال ۲۰۱۹ با ۴درصد رشد در مسیر رشد مشاهده‌شده در تعداد گردشگران ورودی بین‌المللی قرار دارد.در مناطق مختلف نیز سفرهای خروجی از آسیا-پاسیفیک با ۶درصد رشد، بیشترین رشد را در چهارماه اول سال ثبت کرده است و حتی چشم‌انداز چهارماه پیش‌رو نیز برای این منطقه، رشدی در حدود ۸درصد را پیش‌بینی می‌کند.

در این میان، چین همچنان مسیر افزایش سفرهای خروجی را ادامه می‌دهد. تحلیل داده‌های رزرو از سوی موسسه فوروارد کیز نیز نشان‌دهنده آن است که ۱۷درصد رشد در رزروهای سفرهای هوایی از چین به اتحادیه اروپا برای ۴ماه نخست سال ۲۰۱۹ و ۹درصد رشد در رزرو‌ها به همه مقاصد جهانی ثبت شده است.

طبق این گزارش، سفرهای خروجی از اروپا و آمریکا نیز در چهارماهه ابتدایی سال میلادی با نرخ ملایم‌تری رشد داشته است، با اینهمه انتظار می‌رود در چهارماهه دوم رشد بیشتری در سفرهای خروجی دیده شود؛ زمانی که همزمان با فصل تعطیلات در بسیاری از بازارهای اصلی است.در همین حال، اگرچه منطقه آفریقا و خاورمیانه کاهشی را در سفرهای هوایی خروجی طی ماه‌های ژانویه تا آوریل تجربه کرده‌اند اما پیش‌بینی می‌شود برای ماه‌های می‌تا آگوست بار دیگر افزایش تقاضا برای سفرهای بین‌المللی شکل بگیرد.

طبق تحلیل‌ها و گزارش UNWTO به‌عنوان یک پس‌زمینه کلی، ارتباطات و اتصال مقاصد به‌هم در راستای بهبود بسیاری از مقاصد و تسهیل تنوع بازارهای اصلی ادامه خواهد یافت. از سوی دیگر این گزارش تاکید می‌کند که در انتظار تعیین تکلیف برای برگزیت تا اکتبر، چشم‌انداز سفر برای فصل تابستان اروپا بهبود پیدا کرده است. البته هنوز چالش‌هایی شامل روابط تجاری بین آمریکا و چین و سرعت پایین رشد در بسیاری از اقتصادهای پیشرفته باقی مانده است.در همین حال، براساس آخرین نظرسنجی فهرست اعتماد سازمان جهانی گردشگری، اعتماد به عملکرد گردشگری جهانی برای سرعت گرفتن دوباره پس از کاهش در پایان سال ۲۰۱۸ شروع شده است. چشم‌انداز سه ماهه دوم سال ۲۰۱۹ خوشبینانه‌تر از سه ماه اول این سال است و بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند که انتظار عملکرد بهتری را در ماه‌های پیش‌رو دارند.