رشد چندبرابری نرخ تورهای خروجی

مقاصد جدید تورهای داخلی

براساس بررسی‌های «دنیای اقتصاد» اکثر تورهای داخلی با استقبال بهتری مواجه شده‌اند. در این گزارش، تنها به چند مورد از قیمت تورهای داخلی طی بررسی‌های انجام‌شده اشاره خواهد شد. استان لرستان به رغم آنکه در سیل فروردین‌ماه دچار آسیب‌های جدی شد اما از جمله این مقصدها است. برای یک سفر ۳ روزه به این استان از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه کرد. همچنین هزینه تور برای سفر ۳ روزه به ترکمن‌صحرا با جاذبه‌های گردشگری طبیعی و فرهنگی‌اش، از ۵۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان برآورد شده است. در همین حال، در تعطیلات پیش روی نیمه خردادماه سفر ۴ روزه به کردستان از ۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده است. از جمله مسیرهای جذاب فصل بهار برای طبیعت‌گردی از دریاچه نئور به سوباتان است که هزینه رفتن به این مقصد با آژانس‌های گردشگری در مدت ۴ روز از ۸۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان متغیر است. تفاوت کف و سقف قیمت‌ها در این تورهای داخلی به دلایل مختلفی از جمله وسیله نقلیه، محل اقامت، وعده‌های غذایی که تور متقبل می‌شود و دیگر خدمات است.

افت استقبال از تورهای خارجی

در همین حال، بررسی هزینه چند مورد تورهای خروجی پرطرفدار نشان می‌دهد با وجود آنکه سفر به استانبول در تعطیلات خرداد ماه سال گذشته برای ۶ شب اقامت از حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزارتومان شروع می‌شد، امسال کف قیمتی تورها به این مقصد به ۴ میلیون تومان رسیده است. آنتالیا نیز سال گذشته در خردادماه از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اقامت ۶شب شروع می‌شد که امسال به ۵ میلیون تومان به بالا رسیده است. روسیه نیز در تعطیلات خرداد امسال شاهد افزایش قیمت چشمگیری بوده؛ به‌طوری که امسال برای ۷ شب سفر به روسیه قیمت‌های آژانس‌ها از حدود ۱۰ میلیون تومان شروع می‌شود. در حالی که سال گذشته در همین مدت زمان، یک تور روسیه (مسکو) به ۵میلیون تومان می‌رسید.

گرجستان (تفلیس) نیز که تا سال گذشته به‌عنوان مقصد ارزان شناخته می‌شد و سال گذشته در تعطیلات خردادماه یک گردشگر می‌توانست برای ۷ شب حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در این مقصد هزینه کند، در حال حاضر باید از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان به بالا هزینه کند. سفر به تایلند نیز از این قاعده مستثنی نیست و در تعطیلات خرداد ماه سال جاری، تورهای تایلند برای ۷ شب اقامت بسته به خدمات و کیفیت هتل از ۵ میلیون تومان شروع و تا ۱۰میلیون تومان و بالاتر نیز می‌رسد؛ در حالی که سال گذشته این قیمت‌ها از ۳ میلیون تا ۵میلیون تومان و در صورت درخواست خدمات بالاتر و رفتن به شهرهای بیشتر به رقم‌های بالاتر نیز می‌رسید.