۱۵ اردیبهشت ماه بود که مجلس، کلیات طرح «حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی» را با ۱۹ ماده در جلسه علنی تصویب کرد. در این طرح بعد از تعریف اصطلاحات به کار رفته در این قانون، اعلام شد: «طرح ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی-فرهنگی، طرحی است که با توجه به ویژگی، ظرفیت و مزیت تاریخی، فرهنگی و طبیعی بافت تاریخی-فرهنگی شهر و روستا با هماهنگی و همکاری نزدیک کلیه دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان در مقیاس کل تا جز به همراه طرح مدیریتی مربوطه ارائه شده و تکالیف همه دست‌اندرکاران در آن روشن باشد. در این طرح علاوه بر تنظیم روابط این بخش از شهر یا روستا با سایر تقسیمات شهری و روستایی باید زمینه‌های توسعه هماهنگ شهری و روستایی مد‌نظر قرار گیرد. همچنین از بسترسازی مناسب برای توانمندسازی مالکان و بهره‌برداری و ارتقای کیفیت زندگی ساکنان بافت‌های تاریخی- فرهنگی حمایت کند.»

این طرح با آخرین لوایح و مصوبات بررسی شده در طول یکی، دو ماه گذشته به شورای نگهبان فرستاده شد، اما عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در جمع خبرنگاران در توضیح نظرات شورای نگهبان به چند ایراد وارد شده به «طرح حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی – فرهنگی» اشاره کرد. بر این اساس در ماده ۲ بند (الف)، اطلاق تکمیل و تعیین محدوده بافت تاریخی - فرهنگی، توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد. در بند (ب)، اطلاق تهیه چارچوب طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی، توسط سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، مغایر اصل ۸۵ قانون اساسی شناخته شد. تبصره ماده ۳، از این جهت که مشخص نیست آیا شامل مواردی غیر از حقوق مالکانه، مانند موقوفات نیز می‌شود یا خیر، ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد.

ماده ۴، از جهت روشن نبودن اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای ابهام دارد؛ پس از رفع ابهام اظهارنظر خواهد شد. محمد‌حسن طالبیان، معاون میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در همین راستا از جلسه‌ معاونت میراث‌فرهنگی سازمان میراث‌فرهنگی و اعضای کمیسیون فرهنگی برای ارائه‌ راه‌حل‌های مشترک خبر داد. او راه‌حل‌های مشترک را این‌طور توضیح داد: «در بند (الف)، چون در اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی نیز تکمیل و تعیین محدوده بافت تاریخی – فرهنگی تعیین شده و توسط این سازمان اجرایی می‌شود، بنابراین قانون آن موجود است. در بند (ب)، طرح‌های ویژه حفاظت و احیای بافت‌های تاریخی –  فرهنگی، تایید شد عبارت «با رعایت قوانین» به این بند اضافه شود تا مغایر اصل ۸۵ شناخته نشود. در تبصره ماده ۳، ابهام بحث حقوق مالکانه و موقوفات اصلاح شد، چون مسلم است در این طرح‌ها حقوق مالکانه و موضوعات وقف توسط میراث‌فرهنگی رعایت می‌شود. در ماده ۴، در بحث ابهام اساسنامه سازمان فنی و حرفه‌ای، این موضوع در چارچوب وزارت کار است و این وزارتخانه مسوول اعلام چگونگی انجام کارهاست.» ضمن اینکه طالبیان تاکید کرد: «این نظرات توسط اعضای کمیسیون فرهنگی مشترک با نمایندگان سازمان میراث‌فرهنگی – معاونت میراث‌فرهنگی- مطرح شدند که امیدواریم مراحل بررسی را بدون مشکل بگذرانند.»