دو ماموریت «احیا» در بناهای تاریخی

هادی میرزایی، مدیرعامل صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی نیز در این جلسه عنوان کرد: صندوق احیا، ظرفیت منحصربه‌فردی را برای حفظ و نگهداری ابنیه تاریخی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ثروت‌های میان‌نسلی کشور در اختیار دارد و می‌توان با نگاه مبتنی بر اقدامات کارشناسی‌شده این صندوق را به جایگاه مناسب‌تری ارتقا داد. در همین راستا اخیرا صندوق احیا و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی دو مزایده برگزار کرده، که یکی مربوط به سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری بنای تاریخی «خانه بهروزی‌های قزوین» با قیمت پایه اجاره بهای ماهانه ۲۰ میلیون تومان که با ضریب افزایش سالانه مطابق آخرین شاخص تورم اعلامی بانک مرکزی محاسبه و اعمال می‌شود، است. مدت این قرارداد، ۷ ساله تعیین شده که ۳ماه برای دوره طراحی و مرمت و مدت باقیمانده زمان بهره‌برداری است. صندوق احیا هزینه اجرای عملیات تکمیلی مرمت و آماده‌سازی احیای بنای تاریخی مذکور را ۵۴۰ میلیون تومان برآورد کرده و همچنین مبلغ ۶۶۰ میلیون تومان نیز به‌عنوان دیون بنا برای آن در نظر گرفته شده که برنده مزایده باید آنها را پرداخت کند.  

به گزارش «دنیای اقتصاد»؛ مزایده دوم مربوط به سرمایه‌گذاری در مرمت، احیا، نگهداری و واگذاری حق بهره‌برداری بنای تاریخی «کاروانسرای مهر» است که در شرایط آن اعلام شده: قیمت پایه اجاره بها ماهانه مبلغ یک میلیون تومان است که ضریب افزایش سالانه آن نیز مطابق آخرین شاخص تورم اعلامی بانـک مرکزی محاسبه و اعمال می‌شود. مدت قرارداد بهره‌برداری این بنا ۲۱ سال است که ۲ سال آن برای دوره طراحی و مرمت با برآورد هزینه‌ای معادل ۳ میلیارد تومان در نظر گرفته شده است. با توجه به دستور معاون رئیس‌جمهوری درخصوص آموزش‌های لازم به بهره‌برداران بناهای تاریخی در سطح استاندارد، کارشناسان این حوزه معتقدند: آموزش حرفه‌ای به بهره‌برداران می‌تواند به افزایش کیفیت ارائه خدمات، به گردشگران داخلی و خارجی بینجامد و با افزایش رضایتمندی آنها میزان جذب این گردشگران روند صعودی خواهد گرفت و در نهایت شاهد افزایش درآمد در بخش گردشگری خواهیم بود. 

صندوق احیا  به منظور ارتقای توان گردشگری، تولید‌ثروت، اشتغال‌زایی و مبادلات فرهنگی در طول برنامه چهارم به تهیه و اجرای طرح‌های مربوط به حمایت از مالکان، شناسایی، مستندسازی و حمایت از آثار تاریخی- فرهنگی به منظور جلب مشارکت بخش خصوصی و تعاونی خواهد پرداخت. مهم‌ترین وظایف این موسسه تشویق و هدایت و حمایت از فعالیت‌های قانونی سرمایه‌گذاران، تعیین کاربری و اعطای مجوز بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی کشور با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، حمایت از اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با احیای بناهای تاریخی جهت توسعه ظرفیت‌های فنی و مهندسی در این زمینه، اعطای تسهیلات حمایتی به بهره‌برداران، انجام سایر امور مرتبط با توسعه و تقویت احیا و بهره‌برداری اماکن تاریخی با رعایت قوانین و مقررات مربوط است.