رتبه ایران در بازار گردشگری ترکیه

سفر ایرانی‌ها به ترکیه در سال گذشته (سال ۹۷) به‌خاطر جهش نرخ دلار، ۲۰ درصد کاهش پیدا کرد. این کاهش در ۴ ماه اول سال ۹۸ نیز ادامه پیدا کرد به‌طوری‌که سفر ایرانی‌ها به مقصد ترکیه ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۹۷ کاهش یافت. با این حال، اثر افزایش هزینه سفر خارجی ناشی از افزایش نرخ ارز در سال گذشته، هم‌اکنون به دلیل ثبات نسبی نرخ دلار، برای بخشی از خانوارها مستهلک شده و مجددا مقاصد خارجی سفر مورد توجه بخشی از گردشگران ایرانی قرار گرفته است. ترکیه به‌عنوان یکی از کشورهای توریستی جهان که هر سال بر میزان گردشگران خارجی آن افزوده می‌شود؛ براساس آمار سازمان جهانی گردشگری در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان ۱۰ مقصد برتر جهان با ورود ۴۶ میلیون گردشگر خارجی در رتبه ششم این رده‌بندی قرار گرفت. همچنین براساس آمار منتشر شده شرکت مستر کارت دو شهر استانبول و آنکارا در رتبه هشتم و دهم بیشترین ورود گردشگران جهان در شهر مقصد قرار گرفتند که حدود ۵/ ۱۳میلیون گردشگر خارجی به استانبول و ۵/ ۱۲ میلیون گردشگر به آنتالیا سفر کردند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» براساس آمارهای منتشر شده از سازمان آمار ترکیه، در هشت ماه اول ۲۰۱۹ حدود ۳۱ میلیون گردشگر خارجی به این کشور سفر کردند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۷/ ۱۴ درصد رشد داشته است. این رقم در ۸ ماه اول ۲۰۱۸ حدود ۲۷ میلیون توریست خارجی بوده است.

روسیه با حدود ۵ میلیون گردشگر بیشترین سهم را از گردشگران خارجی ترکیه را با سهم ۵/ ۱۵درصدی به خود اختصاص داد. آلمان و انگلیس هر کدام با حدود ۳/ ۳ و ۸/ ۱ میلیون توریست در رده‌های دوم و سوم بیشترین گردشگران خارجی ترکیه قرار دارند و بلغارستان رتبه چهارم بیشترین گردشگران خارجی را با حدود ۶/ ۱ میلیون گردشگر کسب کرده است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد: در هشت ماه اول ۲۰۱۹ حدود ۳۷/ ۱میلیون گردشگر ایرانی به ترکیه وارد شدند که با سهم ۴/ ۴ درصدی از گردشگران خارجی در رتبه پنجم گردشگر‌فرست‌ترین کشورها به ترکیه قرار گرفت.  براساس اعلام سازمان آمار ترکیه در ماه هشتم ۲۰۱۹ یعنی آگوست حدود ۳/ ۶میلیون توریست خارجی به این کشور سفر کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۷ درصد رشد داشته است. ۲۷۶ هزار مسافر ایرانی در این ماه به ترکیه سفر کردند که در رتبه چهارم بیشترین توریست خارجی حاضر در ترکیه بودند. این رقم نسبت به آگوست ۲۰۱۸ معادل ۴۵ درصد رشد داشته است. بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد: میزان هزینه گردشگران ایرانی در ترکیه طی هشت ماه اول ۲۰۱۹ بدون احتساب هزینه اقامت، حدود ۸۰۰ میلیون دلار بوده است.

این میزان خروج ارز از ایران به بازار گردشگری ترکیه با توجه به میانگین میزان هزینه و مدت زمان اقامت گردشگر ایرانی که حدود ۶۰۰ دلار به ازای هر نفر و همچنین ۵ شب اقامت برآورد می‌شود، محاسبه شده است. گردشگران ایرانی در سال ۲۰۱۸ بیشترین سفر را به شهر استانبول داشتند و با سهم ۷درصدی از مجموع گردشگران خارجی، در رتبه دوم بیشترین ورودی‌ها به استانبول قرار گرفتند. براساس آمار منتشر شده شرکت مستر کارت، هزینه روزانه هر گردشگر خارجی به‌طور متوسط ۱۰۶ دلار بوده است. میزان خروج ارز ناشی از سفرهای توریستی به ترکیه با احتساب هزینه اقامت هتل و ارز برده شده توسط توریست‌ها، حدود یک میلیارد دلار طی ۸ ماه اول ۲۰۱۹ برآورد می‌شود.