صنایع‌دستی معمولا مشتریان خاصی را به خود اختصاص می‌دهند و بسیاری از کشورهای پیشرفته از این بخش در حوزه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری درآمدزایی قابل‌توجهی برای روستاییان ایجاد کرده‌اند؛ زیرا اغلب صنایع‌دستی کشورها توسط افراد ساکن در روستا تولید می‌شود. گردشگری و صنایع‌دستی با یکدیگر رابطه‌ای مستقیم دارد؛ به‌طوری‌که افزایش جذب گردشگر خارجی بر افزایش فروش صنایع‌دستی تاثیر مستقیمی می‌گذارد و با ورود توریست و گردشگر به روستا‌ها و شهرهایی که افراد ساکن در آن به تولید صنایع‌دستی مشغول هستند مطمئنا میزان فروش صنایع‌دستی نیز افزایش می‌یابد.  برای اغلب توریست‌هایی که به کشورهای مختلف سفر می‌کنند اینکه «چه صنایع‌دستی را از کدام روستا یا شهر باید خریداری کنند؟» اهمیت زیادی دارد. براساس لیستی که در اختیار «دنیای‌اقتصاد» قرار گرفته است ۲۰ استان در تولید صنایع‌دستی مختلف همچون: سفال، سوزن‌دوزی، گیوه، قالی ، گلیم، عبا و حوله‌بافی مشغول هستند که ۹ روستا و ۱۹ شهر در این استان‌ها برای خرید ۲۸ نوع صنایع‌دستی معرفی شده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بررسی‌ها نشان می‌دهد در روستاهایی که تولید صنایع‌دستی دارند غالب بومی‌های در این حوزه مشغول به کار هستند. اگر مسافران شهر اصفهان قصد خریدمحصولات نساجی سنتی- محصولاتی که با کمک دستگاه‌های ساده بافندگی تولید می‌شود-، سفالی و بافته‌های داری را دارند می‌توانند به ترتیب به شهرهای کاشان ،شهر رضا و روستای مهرگرد مراجعه کنند. در شهر نودشه و هرسین کرمانشاه نیز علاقه‌مندان می‌توانند گیوه و گلیم خریداری کنند و برای خرید سازهای سنتی کرمانشاه نظیر تنبور، تار و سه تار باید به روستای فش که همه تولیدکنندگان و اهالی ساکن در این روستا نوازنده نیز هستند مراجعه کنند. یکی از بهترین صنایع‌دستی استان گلستان که در شهر گنبد کاووس تولید می‌شود قالی ترکمن است که نظر هر گردشگر داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند.

استان گیلان نیز یکی از قطب‌های مهم حصیربافی محسوب می‌شود که مرکز تولید آن شهر فشتکه این استان است و علاقه‌مندان به چادر شب نیز می‌توانند برای تهیه آن به شهر قاسم آباد گیلان مراجعه کنند. منبت کاری در انواع مختلف جزو صنایع‌دستی استان همدان به‌شمار می‌رود که می‌توانید با سفر به شهرهای ملایر و تویسرکان علاوه‌بر گشت‌وگذار از محصولات منبت نیز استفاده کنید. در بندر لنگه هرمزگان نیز هنرمندان گلابتون‌دوزی- نوعی رودوزی سنتی است که با نخ گلابتون که جنسی از نخ طبیعی و دارای روکش فلزی زرد یا سفید است انجام می‌شود- را عرضه می‌کنند.

19 (1)