سبقت هزینه‌ها در وزارت گردشگری

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» تبدیل سازمان میراث‌فرهنگی به وزارتخانه یکی از عمده دلایل افزایش چشمگیر هزینه‌های دولت در این بخش می‌تواند محسوب شود اما در جریان تبدیل سازمان به وزارت گردشگری، هدف بر تحول ساختار و چابکسازی و سبک کردن این بخش بدون افزایش هزینه‌ها در نظر گرفته شده بود. اما با افزایش ۲۳ درصدی هزینه‌ها در لایحه بودجه ۹۹ نه‌تنها هزینه‌ها کاهش نمی‌یابد؛ بلکه مانع افزایش موثر اعتبار سرمایه‌گذاری می‌شود و این کمبود اعتبارات در بخش سرمایه‌گذاری زیرساخت‌ها و توسعه گردشگری اثرگذار خواهد بود. اکنون این وزارتخانه برای سرمایه‌گذاری‌های اولیه همچون تبلیغات در جهت جذب گردشگر در کشورهای دیگر که دولت مسوول آن است با کمبود اعتبارات مواجه است و به نوعی هزینه‌های بالا، اعتبارات سرمایه‌گذاری را می‌بلعد. با توجه به تمرکز کشور بر بازار گردشگری در طرح جایگزینی اقتصاد نفتی، کاهش هزینه‌های دولت و افزایش اعتبارات سرمایه‌گذاری در گسترش ایجاد زیرساخت‌ها و رونق و توسعه بازار گردشگری و در نتیجه رشد اقتصادی کشور تاثیرگذار است.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از لایحه بوجه ۹۹ نشان می‌دهد: بیشترین سهم بودجه وزارت گردشگری در لایحه بودجه ۹۹ در بخش اعتبارات سرمایه‌گذاری به حوزه «میراث‌فرهنگی» به دلایلی همچون بالا بودن هزینه‌های مرمت، احیا و نگهداری آثار تاریخی و فرهنگی تعلق دارد. حوزه میراث‌فرهنگی و گردشگری با رشد بودجه‌ای همراه بوده اما سهم بودجه صنایع‌دستی کاهش یافته است. سهم فصل میراث‌فرهنگی از لایحه بودجه ۹۹ دولت حدود ۴۱۲ میلیارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به بودجه امسال با مبلغ ۴۰۴ میلیارد تومان از رشد ۲ درصدی برخوردار می‌شود. سهم بودجه حوزه صنایع‌دستی در بخش اعتبارات سرمایه‌گذاری با مبلغ ۱۰ میلیارد دلار نسبت به بودجه سال ۹۸ که حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده، حدود ۱۰ درصد کاهش یافته است. بودجه حوزه گردشگری در لایحه ۹۹ نیز با ۱۴ درصد رشد بیشترین افزایش در حوزه اعتبارات سرمایه‌گذاری را به خود اختصاص داد. مبلغ بودجه پیش‌بینی شده برای این حوزه ۳۳۷ میلیارد دلار است و این رقم در بودجه امسال ۲۹۶ میلیارد دلار بوده است.

در بخش هزینه‌های وزارت میراث‌فرهنگی در لایحه بودجه ۹۹ دولت که رشد ۲۳ درصدی را نشان می‌دهد حوزه میراث‌فرهنگی با مبلغی معادل ۲۴۱ میلیارد تومان ۵/ ۲۷ درصد رشد داشته که این رقم در بودجه ۹۸ حدود ۱۸۹ میلیارد تومان بوده است. میزان هزینه‌های درنظر گرفته شده در لایحه بودجه ۹۹ در حوزه گردشگری حدود ۱۷۰ میلیارد تومان است که این رقم در سال ۹۸ حدود ۱۳۵ میلیارد تومان بوده و با رشدی ۲۶ درصدی همراه است و همچنین سهم بودجه هزینه‌های حوزه صنایع‌دستی در لایحه بودجه ۹۹ با ۲۱ درصد رشد، حدود ۱۰۳ میلیارد تومان درنظر گرفته شده است که این مبلغ در سال ۹۸ حدود ۸۶ میلیارد تومان بوده است.

به این ترتیب، اعتبار مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری حوزه گردشگری در سال آینده افزایش پیدا کرده اما در مقابل، اعتبار مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری حوزه صنایع‌دستی با کاهش مواجه شده است. اما در مقابل، رشد بودجه هزینه‌ای حوزه صنایع‌دستی قابل‌توجه (بیش از ۲۰ درصد) بوده است.

آنچه «شفافیت» اقدامات و هزینه‌کردهای دولت در حوزه گردشگری طی سال آینده را می‌تواند رقم بزند، اعلام «گزارش کار یا گزارش اقدامات سیاستی و سرمایه‌ای» در این حوزه از سوی وزارت گردشگری است. لازم است مشخص شود اعتبارات در چه زیرحوزه‌هایی و برای تحقق چه اهدافی صرف می‌شود. متولی گردشگری طی ماه‌های اخیر یکی از اقدامات خود را «تبلیغات در کشورهای هدف جذب گردشگر» قرار داده است. بخشی از اعتبارات سرمایه‌ای بودجه سال ۹۹ علی‌القاعده قرار است در این مسیر صرف شود. اعلام عمومی جزئیات آنها باعث مشارکت کارشناسان این حوزه از بابت راهنمایی به وزارتخانه برای سرمایه‌گذاری هدفمند و با بازدهی بالا خواهد شد.

Untitled-1