«گردشگر شمار» ایران از کار افتاد

در حوزه گردشگری آمار مربوط به ورود و خروج توریست‌های داخلی و خارجی مانند کیلومتر شمار خودرویی عمل می‌کند که به راننده خودرو وضعیت حرکت را اعلام می‌کند ارائه این آمار از سوی ارگان‌های مربوطه نیز می‌تواند به بخش دولتی که وظیفه سیاست‌گذاری‌ها را به عهده دارد نشان دهد که سیاست‌گذاری‌های جدید در حوزه گردشگری از جمله تعریف کشورهای هدف برای جذب توریست تاثیرات مثبت یا منفی داشته و اگر برنامه‌های اجرایی موجب افزایش میزان گردشگران شده آنها را ادامه و گسترش دهند و اگر شرایط منفی را در آن مشاهده کردند اصلاحاتی در سیاست‌گذاری‌های خود انجام دهند. همچنین بخش خصوصی نیز به‌عنوان ارائه دهنده خدمات می‌تواند از این آمار در راستای سرمایه‌گذاری و ارائه خدمات استفاده‌های قابل توجهی کند. به‌طوری‌که با افزایش حضور گردشگران در مناطق مختلف نیاز سرمایه‌گذاری مطابق با ذائقه توریست‌ها در حوزه‌های مختلف گردشگری همچون اقامتگاه، ارائه خدمات رستورانی، ایاب و ذهاب و... را مشخص کنند.

در واقع با این کار سرمایه‌گذاری‌ها را با ریسک کمتری انجام می‌دهند. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» با توجه به اینکه در حال حاضر وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۳۰ کشور را به‌عنوان بازار هدف مشخص کرده و با توجه به طبقه‌بندی و اولویت‌بندی این ۳۰ کشور تاکنون برنامه‌های مختلفی در راستای جذب گردشگر از بازارهای هدف را آغاز کرده است. اطلاع از آمار ورود توریست از هرکشور می‌تواند کمک کند که اقدامات مربوط به جذب گردشگر از بازار هدف چقدر تاثیرگذار بوده یا حتی می‌تواند به درستی یا نادرستی، تعیین بازار هدف به مسوولان نیز کمک کند.  یکی از نواقص آمارهای گردشگری اعلامی از سوی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این است که تنها یک آمار کلی از میزان ورود گردشگر در هر ماه آن هم به شکل اعلام نامنظم ارائه می‌شود و جزئیات ورود گردشگران که شامل اسامی کشورها، میزان توریست وارد شده از هر کشور به اضافه میزان اقامت آنها است و اینکه به کدام شهرها سفر کرده‌اند، چالش‌های آنها چه بوده، از کدام خدمات بیشترین رضایت را داشته‌اند؟ و... در آمار اعلامی توسط مسوولان ارائه نمی‌شود.

از دیگر نواقص مربوط به آمارهای حوزه گردشگری می‌توان به نبود آمار مربوط به توریست‌های داخلی اشاره کرد. در صورتی که وجود چنین آماری برای بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.  بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» نشان می‌دهد؛ نه تنها تا کنون از وضعیت گردشگران داخلی در سال ۹۷ و ماه‌های گذشته از سال ۹۸ - استان به استان- توسط مسوولان مربوطه آماری منتشر نشده، بلکه از آبان سال جاری تا کنون نیز آمار توریست‌های ورودی به کشور نیز ارائه نشده است که این امر به تنهایی بیانگر کم کاری دولت است؛ زیرا تنها بخش دولتی به این آمار دسترسی داشته و وظیفه انتشار آن نیز به عهده سیاست‌گذاران حوزه گردشگری است.  برخی فعالان حوزه گردشگری درخصوص آمارهای مربوط به این بخش که توسط دولت ارائه می‌شود به «دنیای‌اقتصاد» عنوان کردند: آمار اعلامی با آماری که تورها و آژانس‌های مسافرتی در دست دارند همخوانی ندارد و اعلام آمار به‌صورت کلی و بدون ارائه جزئیات تشکیک نیز ایجاد می‌کند، زیرا این آمار کلی نه تنها با فرضیات موجود همسو نیست، بلکه با آنها تفاوت‌ قابل توجهی نیز دارد. همچنین ارائه آمارهای درست و به موقع- اعلام آمار مربوط به هر ماه در هفته اول ماه بعد- می‌تواند به ایجاد بازار جدید توسط بخش خصوصی کمک شایانی کند.