«6+2» شاخص شهرهای توریست‌زا

کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران نخستین نشست مدیران و فعالان گردشگری چهار شهرخلاق در جهت به اشتراک گذاشتن و تبادل اطلاعات، عملکردها و چشم‌اندازهای این شهرها به‌منظور دستیابی به توسعه پایدار گردشگری و رونق اقتصادی با عنوان «توسعه گردشگری در شهرهای جهانی خلاق در ایران» برگزار کرد.  ضمن بررسی اقدامات و عملکردها جهت پیوستن به شهر خلاق و مطرح کردن چالش‌ها و مشکلات پیش‌رو به‌عنوان موانع اصلی درجهت رسیدن به شهر توریست‌زا، برنامه‌های گوناگونی در سطح محلی، ملی و بین‌المللی همچون برگزاری نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها و فستیوال‌ها، احداث آکادمی‌ها، کنفرانس‌های بین‌المللی، احداث سایت‌های مجازی در جهت معرفی برند شهری خلاق به حداقل دو زبان، تشکیل بازارهای محلی، نشر کتب و مجلات برند شهری و تشکیل کمیسیون شهرهای خلاق ایران با مشارکت بخش خصوصی پیش‌بینی شده است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» این گردهمایی فرصتی است برای حداقل ۱۰۰۰ شهر ایران که پتانسیل و ظرفیت‌های کافی برای ارائه خلاقیت‌های خود را دارند که برای پیوستن به رنکینگ یونسکو با استفاده از تجربه چهار شهر خلاق در مسابقه دستیابی برند شهر خلاق که هر چهار سال یکبار توسط سازمان یونسکو برگزار می‌شود، شرکت کنند. اگرچه سهمیه هر کشور در هر دوره ۲ شهر است اما فرصت رقابت و توسعه اقتصاد محلی و رونق گردشگری در شهرها را به‌وجود می‌آورد. شهرهای خلاق با توجه به مسیر طی شده در جهت کسب این برند و ارزیابی‌های صورت گرفته ۲ ویژگی مهم را برای توسعه گردشگری و در نتیجه رونق اقتصادی این شهرها مطرح کرده‌اند. رشد اقتصاد محلی و رشد جامعه محلی از مهم‌ترین ویژگی‌های ارزشمند و پیشرو در جهت رسیدن به توسعه شهری و در نتیجه توسعه اقتصاد و گردشگری ملی است. اگر اقتصاد یک شهر قوی‌تر شود و ساکنان آن از رفاه بیشتر و کسب‌وکار موفق‌تر برخوردار شوند، امکان پیوستن به شبکه شهرخلاق برای آن شهر فراهم می‌شود. برای یک شهر تنها استعداد ذاتی و طبیعی مطرح نیست بلکه اگر اقتصاد محلی آن ضعیف باشد و مردم آن جامعه در تنگنای اقتصادی قرار داشته باشند نمی‌توانند در مسیر خلاقیت و توسعه گام بردارند.

یونسکو با مطرح کردن برندینگ شهری با عنوان شهر خلاق، ۶ معیار اصلی برای رشد و توسعه شهر خلاق مطرح کرده است که شهرها با دستیابی به هر ۶ معیار محل، ترفیع و پیشرفت، رفاه، مردم، برنامه و محصول می‌توانند به ‌عنوان یک برند شهری مطرح در دنیا قرار بگیرند. در حال حاضر ۲۴۶ شهر از ۸۵ کشور جهان به شبکه شهرهای خلاق یونسکو پیوستند که لندن به‌عنوان مطرح‌ترین شهر خلاق در جهان معرفی شده است و توکیو و سنگاپور دو کشور آسیایی هستند که بین ۱۰ شهر برتر خلاق دنیا قرار گرفته‌اند و شهرهای خلاق ایران در بین ۱۰۰ شهر اول خلاق جهان جای نگرفتند. زیرا هر ۶ معیار باهم در یک شهر گنجانده نشده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» برند شهرهای خلاق در ذات خود برای کشوری که در آن مستقر است، توریست‌زاست و سیاست‌گذاران در حوزه گردشگری که به‌دنبال جذب توریست‌های بین‌المللی هستند باید برای پیشرفت، رونق و توسعه شهر خلاق اقداماتی انجام داده و برای دیگر شهرها شرایط پیوستن به این برند یونسکو را فراهم کنند. شهرها به‌لحاظ اهمیتی که برای آن مطرح می‌شود در بسیاری از مواقع از کشور مهم‌تر است. دبی که در قالب یک شهر در کشور عربی امارات قرار دارد بیشتر از اسم کشور خود مطرح است و در تمامی کشورهای جهان برند این شهر شناخته شده است به‌طوری که شاید از اسم کشور آن اطلاعی نداشته باشند. دلیل این امر را می‌توان در خلاقیت این شهرها در حوزه گردشگری و جذب توریسم دانست. دبی به‌دلیل داشتن برندهای تجاری معتبر جهانی در پوشاک، لوازم خانگی و ماشین به‌عنوان شهرهای خلاق توریست‌زا در جهان مطرح شده که به واسطه خلاقیت این شهرها کشورهای امارات و ترکیه نیز از محل رشد گردشگری منتفع شده‌اند و به رونق اقتصادی و توسعه پایدار گردشگری دست یافتند.