ایرانگردی خانگی در عید 99

تعطیلات نوروز ۹۹ عملا از پس‌فردا شروع می‌شود و با توجه به توصیه‌ها درخصوص سفر نکردن، اما درحال‌حاضر یک مسیر و راه برای سفر ایمن و محافظت شده در برابر کرونا وجود دارد که «دنیای اقتصاد» برای تعطیلات عید نوروز آن را پیشنهاد می‌کند که در کشور امکانش وجود دارد. در واقع این روش امکان سفر ایمن و محافظت شده در برابر ابتلا به ویروس کرونا را فراهم کرده است. با این روش می‌توانید به ۳۹۹ نقطه گردشگری ایران درحالی‌که در منزل هستید سفر کنید.این شکل سفر که ایمن و محافظت شده در برابر کرونا است در واقع ایرانگردی از منزل محسوب می‌شود. بنابراین درحالی‌که خانوار‌های ایرانی در تعطیلات نوروز خود را قرنطینه خانگی خودخواسته کرده‌اند تا میزان احتمال ابتلا به کرونا را کاهش دهند، در تعطیلات عید با این سبک گردشگری از سفر محروم نخواهند بود زیرا به‌جای گردشگری فیزیکی می‌توانند (گردشگری الکترونیکی) داشته باشند و به مراکز دیدنی، تفریحی و گردشگری کل کشور بروند. این نوع گردشگری با گردشگری فیزیکی یک فرق عمده دارد؛ شما با برنامه‌ریزی دقیق در ایام عید و در نظر گرفتن زمان و هزینه فقط می‌توانید به دو استان بروید و از مناطق توریستی آن لذت ببرید در صورتی که با استفاده از گردشگری مجازی شما می‌توانید هر روز دست‌کم به یک استان سفر اینترنتی داشته باشید.

در واقع هر خانوار ایرانی در هر نقطه از ایران که ساکن باشد می‌تواند با یک جست‌وجوی ساده با استفاده از کلیدواژه «گردشگری مجازی» و «گردشگری ۳۶۰ درجه» سایت‌های مربوطه را شناسایی و سفر خود را آغاز کند. علاوه بر سایت‌های خصوصی فعال در این زمینه، دو سایت مرجع که یکی سایت رسمی وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و دیگری با نام «ویزیت ایران» است در این زمینه فعالیت می‌کنند. در سایت وزارت‌ گردشگری باید در بخش «پیوندهای مرتبط» روی «گزینه تور مجازی» کلیک کرده و پس از آن از تصاویر ۳۶۰ درجه موجود در آن استفاده کرده و تمامی امکان فرهنگی هنری جذاب هر استان را ببینید. در قسمت سمت راست سایت می‌توانید یکی از استان‌ها را انتخاب و سپس روی یکی از آثار ثبت شده در آن کلیک کنید. این سایت به‌گونه‌ای طراحی شده که در زمان دیدن این تصاویر، قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه را به هر کاربری می‌دهد و شما می‌توانید به راحتی تمام جزئیات آن منطقه را به خوبی و با کیفیت بالا ببینید و با دنبال کردن ردپاهای موجود در هر تصویر به راحتی از یک نقطه به نقطه دیگر، از این اتاق به اتاقی دیگر یا از حیاطی به حیاط دیگر حرکت کنید. به گونه‌ای که گویا در همان لحظه در آن مکان در حال قدم زدن هستید. علاوه بر این قابلیت۳۶۰ درجه بودن این تصاویر به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید آسمان، زمین و دیوارها را نیز به‌صورت مملوس ببنید. در این سایت روی برخی از تصاویر کارشناسی جهت معرفی آن مکان تاریخی و تاریخچه آن وجود دارد که به‌صورت تصویری برای گردشگران آن نقطه را معرفی کرده و توضیحات کامل را شرح می‌دهد. همچنین زمانی که روی یکی از تصاویر کلیک می‌کنید و وارد تصویر مربوطه می‌شوید یک گزینه و آیکن در قسمت سمت چپ پایین عکس وجود دارد که با کلیک روی آن به شما نقشه هوایی منطقه موردنظر را نشان داده و به شما اجازه انتخاب نقاط مختلف مکان موردنظر جهت بازدید مجازی را می‌دهد. همچنین زیر تمامی تصاویر و عکس‌هایی که باز می‌کنید علامت + و - (مثبت و منفی) وجود دارد که با کلیک بر آنها می‌توانید روی نماهای موجود در عکس نزدیک‌ یا دور شوید. علاوه بر آن شما می‌توانید با استفاده از موس نیز این کار را انجام داده یا اینکه با کلیک کردن و حرکت دادن موس(درگ کردن) می‌توانید به نقاط مختلف عکس رفته و به راحتی آن را با جزئیات ببینید.

اما این سایت یک نقص دارد که آن هم وجود تنها آثار تاریخی ثبت شده جهانی است که شامل ۱۲ استان و ۲۴ اثر تاریخی، هنری، فرهنگی و طبیعی می‌شود. آدرس دوم مربوط به سایت ویزیت ایران (پرتال جامع گردشگری) است که این سایت دارای دو بخش اصلی جاذبه گردشگری و نقشه گردشگری ایران است. در بخش جاذبه‌ گردشگری ۲۸۰ اثر از جمله بناها و مراکز و نقاط تاریخی معرفی شده که برای درک بهتر محیط و آشنایی بصری با این اماکن از عکس، فیلم و اعلام سایر جزئیات نیز استفاده شده است. همچنین ۲۹ روستای گردشگری به همراه عکس، تصاویر و اطلاعات مربوط به غذاهای سنتی و فرهنگ بومی نیز وجود دارد که علاقه‌مندان می‌توانند از آنها بازدید کنند. دراین سایت ۹۰ نقطه اکوتوریسمی (مناطق طبیعی گردشگردی) به توریست‌ها و علاقه‌مندان به گردشگری معرفی شده است. در واقع در سایت ویزیت ایران شما می‌توانید جمعا به ۳۹۹ منطقه از ایران به راحتی از طریق فضای مجازی سفر کنید.

در بخش دوم که نقشه گردشگری ایران است نقشه جغرافیایی ایران قرارداده‌ شده است که گردشگران می‌توانند با کلیک کردن بر روی هر استان ابتدا خلاصه‌ای از تاریخچه و جمعیت استان موردنظر را بخوانند و سپس با کلیک روی گزینه «بیشتر» می‌توانید اطلاعات مربوط به شرایط آب و هوایی، شهرهای استان، جاذبه‌های گردشگری، سفرنامه‌ها و جدول تقویم رویدادهای گردشگری را کسب کنید.به گزارش «دنیای‌اقتصاد» انتشار ویروس کرونا یک تهدید انسانی برای بازار گردشگری است که می‌توان این تهدید را به فرصت تبدیل کرد و به توسعه گردشگری مجازی (گردشگری ۳۶۰ درجه) پرداخت. زیرا در گردشگری ۳۶۰ درجه در فضای مجازی (الکترونیکی) می‌توانید دیدکامل به یک نقطه گردشگری در دنیا داشته باشید و در واقع حس قدم زدن و حضور در آن را تجربه کنید. کشورهای پیشرفته در این حوزه فعالیت‌های قابل‌توجهی داشته‌اند اما ایران به علت اینکه به تازگی این حوزه را فعال کرده است باید روی آن تمرکز توجه و سرمایه‌گذاری کند. علاوه بر آن این تهدید می‌تواند فرصت مناسبی جهت معرفی ایران باشد و از آن می‌توانیم به‌عنوان قلاب جذب توریست خارجی استفاده کنیم. زیرا درحال‌حاضر با توجه به شیوع ویروس کرونا تقاضا برای این سبک از گردشگری بسیار افزایش یافته است.