سازمان جهانی گردشگری و شورای جهانی گردشگری و سفر نیز ضمن همکاری با سازمان بهداشت جهانی در راستای عملی کردن توصیه‌های بهداشتی و کاهش و پرهیز از سفر در این ایام که با رکود بی‌سابقه گردشگری و خسارت‌های چشمگیر این عرصه مواجه شده است، به‌صورت گسترده و فشرده با تعامل با تمام کشورها از جمله ایران به بررسی خسارت‌های ناشی از ویروس کرونا در گردشگری اقدام کرده و با تبادل اطلاعات به ارائه راهکارها و توصیه‌های کاربردی در جهت بهبود و جبران خسارات توریسم در زمان حال و دوران پساکرونا پرداخته است. دسترسی به این اطلاعات می‌تواند بازار گردشگری ایران را از رکود بی‌سابقه گردشگری و اقتصادی در دوران پساکرونا رهایی بخشد. این در حالی است که دسترسی به سه سایت مرجع سازمان جهانی گردشگری، شورای جهانی گردشگری و سفر و سازمان بهداشت جهانی در ایران با محدودیت مواجه است و امکان دسترسی سهل و آسان برای فعالان گردشگری همچون هتلداران، آژانس‌های مسافرتی، مراکز علمی و پژوهشی، رسانه‌ها و حتی متولیان گردشگری دولت با مشکل و محدودیت همراه است. مقامات و مسوولان مرتبط کشوری با  ایجاد دسترسی سهل و آسان به اطلاعات مفید گردشگری جهان می‌توانند با مطالعه و بررسی علمی و عملی سایر کشورها و توصیه‌های صورت‌گرفته علاوه‌بر حل بحران توریسم بر اثر شیوع کرونا و رکود گسترده اقتصادی، با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مناسب به توسعه پایدار گردشگری و رونق اقتصادی کشور دست یابند.

بازار گردشگری ایران طی چند سال اخیر به رشد و توسعه گسترده‌ای در ورود توریست‌های خارجی و درآمدهای حاصل از آن رسیده است؛ به‌گونه‌ای‌که در سال ۹۸ طی ۱۰ ماه بیش از ۸ میلیون گردشگر خارجی به کشور سفر کرده و درآمد حاصل از آن در سال ۹۷ حدود ۱۱ میلیارد دلار بوده است. این بازار که به‌عنوان یکی از صنایع منعطف می‌تواند با درپیش گرفتن دیپلماسی گردشگری در عرصه سیاست‌های خارجی که با موانع بزرگی همچون کاهش درآمدهای ارزی و صادرات محصولات به واسطه تحریم‌های گسترده بر رکود اقتصادی و تکیه صرف بردرآمدهای نفتی فائق آید و صنعت گردشگری ایران را که از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های گسترده در عرصه گردشگری برخوردار است به یکی از قطب‌های گردشگری جهان در آینده بدل کند. دستیابی به این هدف به تنهایی تحقق نمی‌یابد؛ بلکه در تعامل با جامعه جهانی و بهره‌گیری از تجربیات و عملکردها و راهکارهای موفقیت‌آمیز کشورهای پیشرو امکان‌پذیر است.

بازار گردشگری ایران که با چالش‌های خارجی و داخلی گسترده‌ای مواجه است به‌منظور برون‌رفت از این چالش‌ها باید از ابزارها و شیوه‌های کاربردی همچون بهره‌گیری از تجربیات و اطلاعات و عملکرد سایر ملل و سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی در عرصه گردشگری بهره‌مند شود که بتوان براساس آن برای رسیدن به عملکردها و راهکارهای کاربردی به توسعه پایدار گردشگری دست یافت. بازار گردشگری ایران پس از تحریم‌ها بر ایران و کاهش چشمگیر درآمدهای نفتی به‌عنوان یکی از قطب‌های مهم و درآمدزا و ارزآور اقتصاد ایران به شمار می‌رود. سازمان‌های بین‌المللی که طی سال‌ها به بررسی عملکردها، درآمدها، میزان توریست‌های ورودی، علل موفقیت یا عدم‌موفقیت کشورها در حوزه گردشگری پرداخته‌اند و هدف آنها رونق و رشد اقتصاد کشورها به واسطه پیشرفت و گسترش بازار گردشگری جهان است که براساس آن امکان ایمنی‌سازی، سلامت و رونق اقتصاد را برای بشر فراهم می‌کنند. این مراجع بین‌المللی در واقع نبض توریسم در جهان محسوب می‌شوند که فرصت مناسبی را برای بازار گردشگری ایران به وجود می‌آورد تا با استفاده از اطلاعات مفید و ارائه تجربیات سایر کشورها و میزان هزینه‌کرد توریست‌ها در جهت رونق بازار گردشگری کشور که با چالش‌های مختلف داخلی و خارجی مواجه است برای دستیابی به توسعه پایدار در عرصه گردشگری به ارائه برنامه‌های هدفمند و پایدار میان‌مدت و بلندمدت دست یابد.

 سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی این امکان را برای تمام کشورها جهت تعامل و تبادل اطلاعات و تجربیات فراهم کرده‌اند. سازمان جهانی گردشگری به‌عنوان مهم‌ترین مرجع گردشگری جهان به ارائه اطلاعات دقیق میزان ورود توریست‌ها به کشورها، میزان درآمدهای حاصل از آن، میزان هزینه‌کرد گردشگران در مقصد و دیگر اطلاعات مفید در حوزه گردشگری می‌پردازد. براساس این اطلاعات گردشگران می‌توانند متناسب با سلیقه، علاقه و ویژگی‌های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خود به انتخاب مقاصد بپردازند. همچنین برای دولت‌ها این امکان را فراهم می‌کند که به بررسی جزئیات به لحاظ تعداد توریست، بیشترین مقاصد گردشگری، درآمدهای حاصل و همچنین بررسی ولخرج ترین توریست‌ها بپردازند تا براساس آن بتوانند با برنامه‌ریزی هدفمند به اولویت‌بندی جذب توریست‌ها بپردازند.

از دیگر اقدامات کاربردی بهره‌گیری از فعالیت‌ها و توصیه‌های سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی تعامل و بهره‌مندی فعالان عرصه گردشگری همچون دانشگاه‌ها، رسانه‌ها خدمات‌دهنده‌های مسافرتی، تاسیسات گردشگری و متولیان دولتی در حوزه گردشگری از اطلاعات مفید سایر کشورها در راستای بهبود و توسعه بازار گردشگری است.