توریست خارجی در خیابان‌های تهران

براساس آمارهای ارائه شده ازسوی متولیان گردشگری کشور پس از شیوع ویروس کرونا در ایران طی سه ماه اخیر ورود توریست‌های خارجی به ایران به صفر رسیده است. براساس اعلام سه منبع اطلاع‌رسانی در حوزه ترانزیت توریست‌های خارجی همچون شرکت‌های تاکسیرانی فرودگاه امام، آژانس‌های مسافرتی و انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران طی سه ماه گذشته هیچ توریست خارجی به ایران سفر نکرده است و سفرها فقط محدود به تجار و بازرگانانی بوده که برحسب ضرورت به ایران سفر کرده و برای انجام امور تجاری و اقتصادی در ایران به کشور خود بازگشتند و حوزه گردشگری در آن نقشی نداشته است.

پس از شیوع کرونا در ایران و پس از آن در سراسر جهان با بسته شدن تمامی مرزهای بین‌المللی و تعطیل شدن سفرهای تفریحی و گردشگری، مسافرانی که از قبل وارد ایران شده بودند پس از شیوع کرونا با مشکل خروج و بازگشت به کشور خود مواجه شده و به‌اجبار اقامت موقت در ایران را برگزیدند. همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ در سراسر جهان امکان سفرهای بین‌المللی را در سطح جهان به تعطیلی کشاند و بازار گردشگری جهان را با چالش جدی و بحران اقتصادی مواجه کرده است. با کنترل نسبی ویروس کرونا بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان از اول ژوئن (۱۰ خرداد) با برقراری محدود پروازها، امکان بازگرداندن مسافران جامانده که روادید آنها در کشورهای مقصد به پایان رسیده است را فراهم کرده‌اند.

با وجود حضور توریست‌های خارجی در سطح شهر تهران براساس مشاهدات میدانی خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» مهم‌ترین سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ورود توریست خارجی به ایران به شکل عادی بازگشته و امکان سفرهای بین‌المللی فراهم شده است؟ سه نهاد مهم توریستی که در ارتباط مستقیم با جهانگردی و گردشگری بین‌المللی و ورود و خروج توریست‌ها قرار دارند در پاسخ به سوال مطرح شده اذعان داشتند که طی سه ماه گذشته هیچ پرواز خارجی دایر نشده و پروازهایی که درحال‌حاضر توسط شرکت‌های هوایی قطر و ترکیه برقرار شده است برای خروج توریست‌های ترانزیتی است که در کشورهای دیگر اقامت دارند و باتوجه به پایان روادیدشان باید به کشور خود بازگردند. مسافرانی که از دیگر کشورها با برقراری محدود پروازها به ایران می‌آیند در واقع مسافران ایرانی جامانده در کشورهای دیگر هستند که باتوجه به بسته شدن مرزها و لغو پروازها به‌دلیل شیوع کرونا امکان بازگشت به ایران را نداشته و اکنون با باز شدن محدود مرزها و براساس شرایط خاص به ایران بازمی‌گردند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بنابر اعلام دولت ترکیه مرزهای این کشور از اول جولای (دهم تیر) به شکل محدود برای سفرهای بین‌المللی بازخواهد شد. براین اساس بخش‌خصوصی ایران برای برقراری مجدد و البته محدود سفر از ایران به ترکیه و بالعکس مذاکراتی را با متولیان و فعالان گردشگری ترکیه آغاز کرده‌اند تا پس از بهبود شرایط پروازها و سفر امکان مسافرت توریست‌ها از تابستان فراهم شود. سازمان جهانی گردشگری هشدارهایی مبنی بر احتمال کاهش ۶۰ تا ۸۰ درصدی ورود گردشگران بین‌المللی داده است. براین اساس آژانس‌های مسافرتی و دیگر فعالان گردشگری ایران درحال‌حاضر در جهت جذب توریست‌های خارجی از کشورهایی هستند که در آنها لغو روادید صورت گرفته و همچنین بیشترین تمرکز آنها روی کشورهای همسایه همچون ترکیه، عراق، عمان، آذربایجان، ارمنستان و گرجستان است، زیرا امکان ورود توریست‌ها از این کشورها به ایران سهل‌الوصول‌تر است و با گسترش مراودات می‌توان به مرور خسارت‌های گسترده به بازار گردشگری را تا حدودی جبران کرد.