خواسته هتلداران از متولی گردشگری

برای ساخت یک هتل نیازمند سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی در این حوزه هستیم که بازگشت سرمایه و سود آن نیازمند زمان قابل‌توجهی است. هتلداران نیز همانند سایر صاحبان کسب‌وکارهای گردشگری با شیوع ویروس کرونا دستخوش رکود و ورشکستگی شده‌اند، از همین رو بهروز شهابی یک هتلدار در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» درباره آسیب‌های شیوع ویروس کووید-‌‌۱۹عنوان کرد: در تعطیلات عید نوروز که اوج سفر در کشور است؛ فعالان حوزه‌های مختلف بازار گردشگری بیشترین درآمد را در این ایام کسب می‌کنند. اما عید امسال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور خسارت مالی جبران‌ناپذیری برای هتلداران ایجاد شد. اما درحال‌حاضر که ویروس کووید-‌‌۱۹ مشخص نیست تا چه زمانی در کشور وجود داشته باشد، باید فعالان و متولیان این حوزه، اولین اقدام را به جلب اعتماد گردشگران اختصاص دهند که این امر نیازمند اطمینان‌بخشی به مسافران درخصوص تمیز و ضدعفونی بودن هتل‌ها است. هتلداران به‌منظور جلوگیری از شیوع کرونا باید بعد از خروج هر مسافر، اتاق مربوط به آن را کاملا ضدعفونی کرده و تا ۴۸ ساعت آن را خالی نگه داشته و با باز گذاشتن پنجره‌ها به جهت تهویه هوا در این زمان اقدام کنند تا به خوبی اصول بهداشتی رعایت و از شیوع بیشتر کرونا جلوگیری شود. 

وی گفت: در زمان شیوع ویروس کرونا دولت وعده اقساطی شدن بیمه پرداختی توسط صاحبان هتل‌ها تا بعد از خرداد را مطرح کرد اما نه تنها به آن وعده عمل نشد بلکه درحال‌حاضر به علت دیرکرد در پرداخت، جریمه نیز شده‌ایم و در پاسخ به پیگیری‌ها، دستگاه مربوطه اعلام کرده در این خصوص دستورالعملی از دولت دریافت نکرده است. درحال‌حاضر ما درخواست معافیت از بیمه پرداختی را نداریم بلکه تنها خواستار حذف جریمه در نظر گرفته به علت عدم هماهنگی بین ارگان‌ها هستیم. فقط دولت اگر کمکی درخصوص رونق بازار گردشگری نمی‌کند برای فعالان این حوزه ترمز هم نباشد.

شهابی تصریح کرد: سال گذشته با توجه به حوادث مختلفی که در کشور رخ داد هتل‌ها درآمد چندانی از محل توریست خارجی نداشتند، در واقع رکود اصلی بخش هتل در بازار گردشگری از سال گذشته کلید خورده است و کرونا صرفا به آن سرعت بخشید. علاوه بر آن در شهرستان‌ها به میزان قابل‌توجهی خانه‌مسافر ایجاد شده تا درآمدی برای خانوارها ایجاد کند که همین امر با روند هتلداری در کشور مغایرت دارد و موجب کاهش مسافران ورودی به هتل‌ها شده است. چنین عواملی موجب شده‌‌اند تا افرادی که در این بخش از بازار گردشگری سرمایه‌گذاری کرده‌اند متضرر شده و از سرمایه‌گذاری مجدد صرف‌نظر کنند. از سوی دیگر به علت اینکه بازار گردشگری ایران همیشه در بحران قرار دارد بنابراین حضور در بخش هتلداری و سرمایه‌گذاری در آن چندان هم جذاب نیست. وی درخصوص قیمت گران اقامت در هتل‌ها عنوان کرد: نرخ اقامت در هتل‌ها بالا نیست بلکه هزینه تمام‌شده آنها بالا است. این هزینه تمام‌شده شامل هزینه نگهداری، هزینه تعمیرات، هزینه استهلاک و... می‌شود که قیمت قابل‌توجهی را به خود اختصاص می‌دهد. از سوی دیگر هتل‌هایی که در شمال و جنوب کشور قرار دارند به علت نزدیکی آنها به دریا استهلاک بالایی نسبت به سایر هتل‌ها در استان‌‌های دیگر دارند و همین امر قیمت تمام‌شده بالایی را برای چنین هتل‌هایی که در این موقعیت جغرافیایی هستند رقم زده است. بنابراین وجود چنین هزینه‌هایی می‌تواند قیمت تمام‌شده را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد و از سوی دیگر هزینه سرمایه‌گذاری در بخش هتل‌ها در بازار گردشگری نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی بیشتر است. شهابی گفت: در سایر کشورها دولت از بازار گردشگری حمایت‌های قابل‌توجهی می‌کند زیرا به خوبی می‌داند بازار گردشگری بیشترین درآمد و ایجاد شغل را به خود اختصاص داده و بهره‌وری بالایی دارد و علاوه بر آن حوزه گردشگری برای کشورها درآمد ارزی قابل‌توجهی را به همراه دارد. درحال‌حاضر به علت شیوع ویروس کرونا دولت باید روابط سیاسی خود را با اروپا بهتر کند زیرا گردشگران اروپایی خیلی بهتر از گردشگران چینی که سال گذشته دولت روی آنها سرمایه‌گذاری کرده بود در سفرها پول خرج می‌کنند، در واقع می‌توان گفت گردشگران اروپایی از گردشگران چینی ولخرج‌تر هستند بنابراین برای کشورهایی که مقصد این گردشگران هستند درآمدزاتر نیز می‌توانند باشند. وی یکی از آسیب‌های فعالان بازار گردشگری در کشور را آسیب زمانی دانست و عنوان کرد: در واقع فعالان بازار گردشگری در ایران از نظر زمانی به میزان قابل‌توجهی متضرر شده‌اند که زیان مالی فعلی در این بازار را می‌توان نشات گرفته از همین زمان از دست رفته دانست. برای جبران خسارت‌هایی که تاکنون به فعالان این بازار وارد شده است دولت باید علاوه بر روابط دیپلماتیک هدفمندی که برای جذب توریست خارجی برنامه‌ریزی می‌کند به فعالان بخش‌خصوصی بازار گردشگری اجازه دهد تا مدیران خود را از نیروهای سایر کشورها به‌خصوص کشورهای اروپایی استخدام کند تا بتوانیم از تخصص و تجربه آنها استفاده کنیم و علاوه بر آن نیروی کاری داخلی را به شیوه چنین مدیرانی تربیت کنیم. 

شهابی تصریح کرد: بعد از شیوع ویروس کرونا به علت مشکلات مالی که به‌وجود آمد حداقل ۵۰ درصد نیروی انسانی خود را تعدیل کرده‌ایم و از تسهیلاتی که دولت در اختیارمان قرار داده استفاده نکرده‌ایم زیرا این تسهیلاتی که دولت در نظر گرفته است مشکلات چندانی را برطرف نمی‌کند. بنابراین فعالان این حوزه نه حاضر به پرداخت سود هستند و نه تمایلی به بدهکار شدن بیشتر دارند.نادری یک صاحب هتل نیز درخصوص مشکلاتی که شیوع ویروس کرونا در هتلداری ایجاد کرده است، گفت: درحال‌حاضر که دولت اجازه استفاده از۵۰ درصد از هتل‌ها را داده است و تردد بین‌استانی نیز ممنوعیتی ندارد تنها۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت موجود در هتل‌ها را گردشگران به‌منظور اقامت اشغال کرده‌اند که با درآمد حاصل از این میزان اقامت حتی نمی‌توان هزینه‌های آب، برق و گاز را پرداخت کرد. شاید علت اصلی استقبال کم از هتل‌ها این است که افرادی که درحال‌حاضر برای اقامت به هتل‌ها مراجعه می‌کنند افرادی هستند که برای انجام امور اداری و کاری سفر می‌کنند و اغلب افرادی که به‌منظور تفریح و گردش سفر می‌کنند معمولا در هتل‌ها اقامت نمی‌کنند. در واقع می‌توان گفت نگرش گردشگران به انتخاب اقامتگاه تغییر کرده و علاقه‌ای به اقامت در هتل‌ها ندارند. از سوی دیگر تعدد حضور گردشگران در هتل‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا موجب ترس در افراد شده و آنها از اقامت در هتل‌ها خودداری می‌کنند. وی افزود: فعالان بازار هتل مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند.