پل دوم توریسم برای دیپلماسی

چین به‌عنوان شریک سیاسی و اقتصادی قدرتمند ایران به‌ویژه با آغاز تحریم‌ها و خروج آمریکا از برجام فرصت مناسبی را برای متولیان گردشگری ایران به‌وجود آورد که روابط دوکشور از طریق گردشگری عمیق‌تر شود و بابرداشتن ویزا برای مسافران چینی اقدام به تسهیل‌سازی ورود گردشگران چینی به ایران کرد که این امر را می‌توان نخستین پل توریستی ایران به‌شمار آورد. اما این عمل، یک راهکار ناقص محسوب می‌شود زیرا این پل ارتباطی کاملا یک‌طرفه است و تنها به مسافران چینی اجازه ورود بدون ویزا را می‌دهد و این امتیاز برای مسافران ایرانی برای سفر به چین وجود ندارد. پل توریستی یک طرفه نقص مهم در عمیق شدن روابط دو کشور محسوب می‌شود که این امر ایراد بزرگ متولی گردشگری است که اقدام به نصب پلی یک طرفه کرده است. با شیوع کرونا که این پل درحال‌حاضر از کار افتاده و بازار توریسم نه تنها در چین و ایران بلکه در سراسر جهان به تعطیلی کشیده شده است.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» روسیه نیز از معدود کشورهایی است که هم در زمان اجرای برجام و هم پس از خروج آمریکا از برجام رابطه سیاسی مناسبی با ایران برقرار کرده و به قدرتمندترین شریک سیاسی ایران پس از چین تبدیل شده است. هرچند بین دو کشور رابطه اقتصادی قوی همانند چین وجود ندارد اما باتوجه به غیرقابل اعتماد بودن کشورهای اروپایی به‌ویژه پس از لغو برجام از سوی آمریکا و اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران در بعد دیپلماسی گردشگری و جذب گردشگران اروپایی، روسیه به‌عنوان یک کشور قدرتمند سیاسی در نظام بین‌الملل بهترین گزینه برای نصب پل توریستی به‌شمار می‌آید.

براین اساس دومین ماموریت دیپلماتیک وزیر گردشگری لغو ویزای دو طرفه و ایجاد پل دوم توریستی برای سیستم دیپلماسی ایران است. ظاهرا دولت از متولی گردشگری خواسته دومین پل را با رایزنی ایجاد کند و با توجه به نقص در پل اول این‌بار لغو روادید دوطرفه بین دوکشور مدنظر است و به‌موجب جبران اشتباهات و کم‌کاری‌های پل اول و ایجاد روابط یک طرفه، متولی گردشگری با سفری به روسیه در ماه جاری لغو روادید دو طرفه بین ایران و روسیه را در دستور کار دارد.

اقدامات متولی گردشگری و دولت در راستای سیاست‌گذاری و تسهیل‌سازی ورود گردشگران خارجی با ایجاد یک سیستم دیپلماسی توریسم قدرتمند از مهم‌ترین وظایف آنها محسوب می‌شود اما گام‌های بعدی جذب توریست خارج از اراده دولت است و باید به بخش‌خصوصی واگذار شود. در عملکرد متولی گردشگری چند ایراد اساسی مطرح است که با برطرف شدن آنها پل توریستی به بهترین شکل خود برقرار و امکان رونق و رشد بازار توریست خارجی برای ایران فراهم خواهد شد.

وظیفه دولت و متولیان گردشگری در بازار توریسم تنها سیاست‌گذاری و ایجاد تسهیلات در ورود گردشگران است اما جذب توریست تنها با ورود بخش‌خصوصی امکان‌پذیر خواهد شد. همچنین دولت با انجام کارهایی همچون ساخت بروشور و آگهی در رسانه‌های کشورهای دیگر اقدام به بازاریابی و تبلیغات برای معرفی ایران کرده است که این امر کافی نیست و این فرصت باید برای فعالان گردشگری همچون هتل‌ها، تورها، آژانس‌ها فراهم شود که در کشورهای مختلف به فعالیت بپردازند و به معرفی جاذبه‌های گردشگری ایران و جذب توریست بپردازند. تبلیغات و معرفی پیشرفته موجب درک واقعی از سفر به ایران برای توریست‌های دیگر کشورها می‌شود و شرایط را برای توریست‌ها فراهم می‌کند که با دید مقایسه‌ای بین ایران و دیگر کشورهای منطقه به‌ویژه خلیج‌فارس به انتخاب ایران به‌عنوان مقصد توریستی بپردازند. قطعا اولین گام دولت پس از تسهیل‌سازی روادید بین ایران، روسیه و دیگر کشورها حمایت از بخش‌خصوصی برای ورود فعال در عرصه توریسم و جذب گردشگران است.

دومین اقدام دولت، استفاده از اهرم دیپلماسی است. متولیان گردشگری به‌جای سفرهای غیرضروری و پرهزینه به روسیه، چین و دیگر کشورها می‌توانند  با استفاده از دستگاه دیپلماسی و کارگزاران سفارت‌خانه‌ها در راستای منافع ایران به ایجاد پایگاهی برای انتشار دیپلماسی گردشگری اقدام کند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» دولت در سومین اقدام خود در راستای جذب گردشگر با همکاری بخش‌خصوصی باید به تبلیغ نامحسوس بازار توریسم ایران در دیگر کشورها بپردازد، که این امر می تواند از طریق سریال‌های تلویزیونی رخ دهد. با انتخاب موضوعات مورد علاقه و متناسب با سلایق کشورهای هدف در فیلم‌ها می‌توان جاذبه‌های توریستی ایران را نیز به نمایش گذاشت و از این طریق به جذب توریست به کشور کمک کرد. ترکیه به‌عنوان یکی از مقاصد اصلی گردشگری در جهان، ساخت سریال‌های تلویزیونی و پخش آن در سراسر جهان را به‌عنوان مهم‌ترین ابزار تبلیغاتی خود درنظر گرفته و از این طریق توریست‌های بسیاری را از سراسر جهان به کشور خود جذب کرده است.