بازاریابی مجازی برای رونق گردشگری

محمد قاسمی، مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری معاونت گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: درحال‌حاضر به علت شیوع ویروس کرونا بسیاری از کشورها سختگیری‌هایی را در پذیرش گردشگران خارجی اعمال کرده‌اند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به ایجاد محدودیت در صدور انواع خاصی از روادید، تقسیم‌بندی کشورها به انواع سبز یا سفید و... براساس وضعیت اوج‌گیری کرونا در این کشورها و اعمال پروتکل‌های دقیق قبل از پرواز و در مبادی ورودی اشاره کرد. به‌عنوان مثال در این راستا برخی کشورها صرفا پذیرای دارندگان اقامت دائم و موقت، روادید تحصیلی، روادید کار و تجاری و گذرنامه‌های سیاسی و خدمت می‌شوند و برخی دیگر به افرادی که دارای روادید‌های درمانی و گردشگری هستند مشروط بر رعایت تمامی مراحل پروتکل‌های مربوطه اجازه ورود می‌دهند.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد در شرایط کرونایی موجود اغلب کشورهایی که به‌دنبال جذب گردشگر هستند درحال ارائه پروتکل پذیرش گردشگری کشور خود به سایر کشورها هستند. در وزارت گردشگری نیز با مطالعه، الگوبرداری و بومی‌سازی پروتکل‌های سایر کشورها و در طول نشست‌های مشترکی که با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت امورخارجه، وزارت راه، بیمه و سایر ارگان‌های مرتبط ... داشته‌ایم موفق به تنظیم «پروتکل پذیرش گردشگران بین‌المللی» شدیم. پیش‌نویس پروتکل مربوطه را اوایل شهریور ماه به منظور تایید و اجرا به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه کرده‌ایم که امیدواریم به زودی تصویب و اجرایی شود. از سوی دیگر نیز درحال‌حاضر اغلب کشورهایی که گردشگران آنها قصد ورود به کشور را دارند، از ما ارائه پروتکل ورود به کشور در دوران کرونا درخواست می‌کنند. در واقع با توجه به از بین نرفتن ویروس کووید-۱۹، وجود چنین پروتکلی در هر کشوری، علاوه بر جنبه کنترل بیماری، فی‌نفسه موجب اعتمادسازی برای سایر کشورها می‌شود.

وی درخصوص اعتمادسازی برای گردشگران خارجی عنوان کرد: تاکنون ویدئوهای مختلفی توسط دفتر بازاریابی و تبلیغات و همچنین ادارات کل استانی تهیه شده که در این فیلم‌ها نه تنها مکان‌های تفریحی و گردشگری را معرفی می‌کنند، بلکه از نحوه ضدعفونی کردن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در طول زنجیره خدمات گردشگری شامل حمل‌ونقل، اقامت، پذیرایی و... نیز تصاویری را تهیه و در این ویدئوها قرار داده‌اند. چنین ویدئوهایی می‌تواند توریست‌ها را از عدم ابتلا به ویروس کرونا در سفر به ایران مطمئن کند. این کلیپ‌ها پس از تولید روی وب‌سایت رسمی گردشگری ایران، وب سایت‌های نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور، وب‌سایت‌های رایزنی‌های فرهنگی کشورمان جهت پخش در سطح ملی و بین‌المللی قرار گرفت.

موشن گرافی‌هایی نیز مشتمل بر بایدها و نبایدهای سفر بر گردشگران داخلی تهیه و توزیع شده است که به نوعی نحوه جلوگیری از شیوع یا ابتلا به کرونا در طول سفر را به شهروندان ایرانی آموزش می‌دهد و در سایت وزارتخانه و فضای اجتماعی قرار داده شد.

در همین راستا سازمان جهانی گردشگری به ایران به علت اقدامات مربوط به کنترل شیوع و همچنین آثار کرونا درحوزه گردشگری و ارائه بسته‌های حمایتی در این خصوص تقدیرنامه‌ای اعطا کرده است. همچنین درحال‌حاضر ایران عضو کمیته آموزش‌های مجازی گردشگری سازمان جهانی گردشگری شده است.

مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری گفت: یکی دیگر از اقدامات مهمی که درخصوص تسهیل ورود توریست به کشور صورت گرفته، اجرایی شدن لغو روادید است که به تازگی در همین زمینه درحال انجام امور مربوط به سند اجرای مشترک لغو روادید با روسیه هستیم و لغو روادید با سایر کشورها را نیز در دستور کار خود داریم.

وی عنوان کرد: دفتر تبلیغات و بازاریابی معاونت گردشگری در راستای جذب گردشگر خارجی اقدامات مختلفی را در دستور کار خود دارد که لغو روادید یکی از آنها به‌شمار می‌رود. توسعه اقلام مختلف درخصوص معرفی کشور به ۱۰ زبان (پوستر، تیزر، لوح فشرده، رسانه‌های گروهی و...)، توسعه سایت ویزیت ایران به پنج زبان، تنظیم تقویم رویدادهای بین‌المللی ایران، پیگیری کمیته‌های فنی مشترک با کشورهای بازار هدف و تهیه کلیپ‌های مختلف در ایران نیز از جمله اقداماتی است که در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اجرایی می‌شود. در واقع در سنوات دورتر، در بخش معرفی کشور و تهیه محتوای تبلیغاتی عمدتا از دو یا سه زبان استفاده می‌شد، ولی الان این زبان‌ها به عدد ۱۰ رسیده است.

گفتنی است، تمامی اقدامات و محتواهای ترویجی و تبلیغاتی براساس نتایج تحقیقات بازار انجام می‌شود به این ترتیب که ابتدا براساس ۱۳ شاخص اصلی و ۶۳ زیر شاخص کشورهای هدف را تعیین کرده‌ایم و سپس برای هر کشور برنامه اقدام مشخصی نوشته می‌شود که مبنای آن نتایج حاصل از تحقیقات در زمینه‌های علایق، سلایق، ویژگی‌ها، رفتار خرید، استان‌های مورد بازدید در ایران و... است و در نهایت تمامی اقدامات بازاریابی و تبلیغات شامل تورهای آشناسازی، نمایشگاه‌ها، نشست‌های‌ تخصصی بخش‌خصوصی، لغو روادید، تدوین انواع اقلام تبلیغاتی، انتخاب رسانه اجتماعی متناسب ... برپایه این برنامه اقدام عملیاتی می‌شود. همچنین تقویم رویدادی هر کشور یکی از بهترین ابزارها برای جذب گردشگر خارجی محسوب می‌شود، بنابراین یکی از اقداماتی که دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در دستور کار خود دارد. تنظیم و تدوین این تقویم و انتشار آن به‌صورت بین‌المللی است.

علاوه بر آن وزارتخانه حتی با وجود شرایط کرونایی حاکم نیز پیگیر برگزاری نشست‌های تخصصی و کمیته‌های فنی مشترک با کشورهای بازار هدف از طریق فضای مجازی است که تاکنون این نشست‌ها با کشورهای عمان، روسیه، ونزوئلا، ایتالیا و هند محقق شده است.