تهدید و فرصت برای بوم‌گردی‌ها

با توجه به این تغییر ذائقه که در توریست‌های جهان شکل گرفته سازمان جهانی گردشگری در روز جهانی گردشگری سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ را سال «گردشگری و توسعه روستایی» اعلام کرد که هدف اصلی آن دستیابی به توسعه پایدار است. با اجرایی شدن این شعار و رونق گرفتن روستاگردی در کشورهای مختلف ساکنان روستاها می‌توانند به علت تردد گردشگران از نظر اقتصادی درآمد قابل‌توجهی کسب کنند. با افزایش روستاگردی متقابلا توریست‌ها برای سکونت به اقامتگاه‌های بوم‌گردی مراجعه می‌کنند. همچنین حضور توریست در روستاها می‌تواند موجب اشتغال‌زایی، کمک به وضعیت اقتصادی روستاییان و تشویق آنها به مهاجرت معکوس شود. علاوه بر آن ورود گردشگران به روستاها باعث افزایش عرضه و تقاضا در بازارهای مختلف روستایی نیز می‌شود که همین امر موجب توزیع عادلانه درآمد حاصل از گردشگری در کشور خواهد شد.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به جرات می‌توان گفت کرونا باعث شد روستاگردی و اقامت در بوم‌گردی‌ها درحال‌حاضر جایگزین سفرهای لوکس و اقامت در هتل‌های گران‌قیمت شود. زیرا در این نوع از سفر افراد می‌توانند به اصالت و ریشه زندگی در گذشته بازگردند. چراکه روستاها بهترین مکان برای به نمایش گذاشتن اصل تمدن در کشورها محسوب می‌شوند. با توجه به شعار امسال سازمان جهانی دولت‌ می‌تواند با برنامه‌ریزی و همکاری بخش‌خصوصی گسترش توریسم و گردشگری در روستاهای کشور را افزایش دهد و چون آماده‌سازی زیرساخت‌ لازم سفر در روستاها هزینه چندان بالایی برای دولت‌ها ندارد، بنابراین می‌توانند به سرعت و به راحتی زیرساخت لازم برای آنها را مهیا کنند. انواع گردشگری روستایی شامل گردشگری طبیعی، گردشگری فرهنگی، بوم‌گردی، گردشگری کشاورزی و گردشگری محلی- روستایی می‌شود که همین تنوع می‌تواند تعداد قابل‌توجهی از گردشگران با ذائقه‌های مختلف را به خود جذب کند.

در همین راستا سمانه صادقی یکی از فعالان اقامتگاه‌های بوم‌گردی در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: با توجه به شرایطی که کرونا در کشور ایجاد کرده است خانوارها با اطمینان خاطر بیشتری به روستاها سفر کرده و در بوم‌گردی‌ها اقامت می‌کنند. یکی از دلایل مهم در انتخاب اقامتگاه‌های بوم‌گردی برای اقامت رعایت کامل بهداشت در دوران کرونا است زیرا گردشگران می‌دانند که این نوع اقامتگاه‌ها توسط خانواده‌های روستایی مدیریت می‌شود بنابراین پروتکل‌های بهداشتی کاملا در آنها رعایت می‌شود.

وی افزود: از مشکلات فعالان این بخش در دوران کرونا تشویق گردشگران به سفر نکردن از سوی نهادهای مختلف و همچنین بستن جاده‌ها در تعطیلات مناسبتی است. در صورتی که باید دولت به جای منع توریست‌ها از سفر، آنها را به سفر مدیریت‌شده با رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشویق کند. بنابراین آموزش برای داشتن سفر ایمن یکی از ضرورت‌های بازار گردشگری داخلی در دوران کرونا است زیرا مشخص نیست چه زمانی کرونا از بین خواهد رفت و ما باید در کنار وجود ویروس کرونا به زندگی عادی خود که شامل سفر و تفریح هم می‌شود بپردازیم. از سوی دیگر با منع سفر و ایجاد محدودیت‌ها، گردشگران سفر خود را نه تنها لغو نمی‌کنند بلکه به سفر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیز می‌پردازند.

صادقی عنوان کرد: در دوران کرونا با وجود اینکه ظرفیت بوم‌گردی حدودا ۳۰ نفر با ۵ اتاق است اما بیشتر از ۱۵ نفر پذیرش میهمان نداریم. زیرا علاوه بر جلوگیری از شیوع کرونا با این روش محیط بوم‌گردی برای گردشگران به محیطی دنج و سرشار از آرامش تبدیل می‌شود به‌طوری که توریست‌هایی که یک‌بار در این مناطق اقامت می‌کنند به مشتری دائم این نوع از اقامتگاه‌ها تبدیل می‌شوند.