شرط پذیرش توریست در روستاها

فرزین جندقی یکی از صاحبان بوم‌گردی روستایی در اصفهان گفت: اصل اول در گردشگری روستایی پایدار بسترسازی است که باید قبل از تشویق توریست‌ها برای سفر به روستاها و مناطق بکر صورت گیرد. احترام به مناطق بومی و طبیعی، آگاهی از آداب و رسوم و فرهنگ روستانشینان، نمایان کردن معیارهایی که در روستا ارزش محسوب می‌شوند و... از موضوعاتی است که برای توسعه گردشگری روستایی باید به گردشگران آموزش داده شود.

وی عنوان کرد: درخصوص بحث فرهنگ‌سازی باید مواردی همچون احتیاط لازم برای رانندگی در روستا، نوع پوشش توریست‌ها در این مناطق و نحوه برخورد و صحبت کردن نیز باید فرهنگ‌سازی شود. زیرا در برخی موارد ما شاهد تصادفاتی در مناطق روستایی بوده‌ایم که نشات گرفته از بی‌توجهی توریست و عدم احتیاط در رانندگی بوده است. همین موضوع به ظاهر ساده در بازخورد ساکنان روستاها برای پذیرش گردشگر تاثیر مهمی دارد.

 از سوی دیگر گاهی توریست‌ها بی‌توجه به حساسیت‌های روستانشینان به پوشش افراد عمل می‌کنند که همین امر موجب نارضایتی روستانشینان می‌شود. همچنین برای داشتن یک گردشگری روستایی پایدار باید درخصوص مسائل مربوط به محیط‌زیست همچون کوهنوردی صحیح، نریختن زباله در معابر روستایی و... نیز آموزش‌هایی داده شود.

وی افزود: رسانه‌ها یکی از بخش‌هایی هستند که در توسعه گردشگری روستایی نقش قابل‌توجهی دارند زیرا می‌توانند با ابزار‌های مختلفی توریست‌ها را تشویق به گردشگری با این سبک کنند. کشورهای پیشتاز در حوزه گردشگری و بوم‌گردی پایدار از طریق رسانه‌ها به آموزش و اطلاع‌رسانی پرداخته‌اند و در این آموزش‌ها و معرفی مناطق بکر روستایی از ابزارهایی همچون رسانه‌های تصویری در شبکه‌های داخلی و خارجی استفاده کرده‌اند. همچنین لوکیشن مربوط به مناطق بکر روستایی را نیز که هدف جذب گردشگر هستند مهیا کرده‌اند که این امر نیز در جذب توریست بسیار تاثیرگذار است. از سوی دیگر در نظر گرفتن بسته‌های مسافرتی تشویقی برای افرادی که به روستاها سفر می‌کنند نیز می‌تواند روستاگردی را رونق ببخشد. از طرفی یکی از مشکلات فعلی ایران در حوزه گردشگری روستایی ناشناخته باقی ماندن صنایع دستی تولیدی در روستاها است. زیرا اغلب گردشگران هنوز نمی‌دانند بهترین موادغذایی محلی، یا صنایع دستی مشخص مربوط به کدام روستا است. علاوه بر آن معرفی مناطقی که دارای چشمه آبگرم هستند برای توریسم‌ درمانی، معرفی اماکن زیارتی برای گردشگری مذهبی و... می‌تواند موجب جذب گردشگر بیشتر به روستاها شود. اما نباید فراموش کرد که قبل از ورود گردشگر باید بستر مناسب برای بازار توریسم را در روستا آماده کرد.

جندقی تصریح کرد: میزان گردشگران خارجی که امسال در اقامتگاه بوم‌گردی اقامت داشته‌اند نسبت به مدت زمان مشابه در سال گذشته ۹۵درصد کاهش داشته که علت این کاهش مسائل بین‌المللی، اتفاقات اقتصادی و غیراقتصادی و اجتماعی داخلی و همچنین کرونا بوده است. گردشگران داخلی نیز امسال نسبت به مدت زمان سال گذشته حدود ۳۵ درصد کاهش در اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیدا کرده‌اند که علت این کاهش کم علاقه‌ای است که ایرانیان به سفر دارند. امیدواریم پس از اتمام کرونا حجم مسافران ورودی به اقامتگاه‌های بوم‌گردی‌ مانند هفت سال گذشته شود تا درآمد این نوع از اقامتگاه‌ها روند افزایشی پیدا کند.

وی گفت: درحال‌حاضر صاحبان بوم‌گردی‌هایی که در یک منطقه قرار گرفته‌ایم یک انتظامات را ایجاد کرده‌ایم تا از تخریب محیط‌زیست این منطقه توسط گردشگران و تورهایی که به این منطقه سفر می‌کنند جلوگیری کنیم. از سوی دیگر در این منطقه، محلی را برای طبیعت‌گردان به‌منظور برپا کردن کمپ در نظر گرفته‌ایم و برای توریست‌هایی که در آنها اقامت می‌کنند تجهیزات مورد نیاز را نیز مهیا کرده‌ایم. این تجهیزات شامل دستشویی صحرایی، منبع آب، بوته‌های خشک، هیزم و... می‌شود و همچنین مکانی که برای برپا کردن کمپ برای این طبیعت‌گردان در نظر گرفته‌ایم کمی از روستا دور است تا سروصدای گردشگرانی که در کمپ اقامت دارند روستانشینان را اذیت نکند و از سوی دیگر چندان هم از روستا دور نیستند تا در صورت نیاز بتوانند از روستا خدمات دریافت کنند. همچنین این گروه از صاحبان خدمات گردشگری در این منطقه روستایی بوته‌های خشکی را که در اثر توفان شن دفن شده‌اند جمع‌آوری کرده و درختان خشک را تکه تکه کرده و به‌عنوان هیزم در اختیار توریست‌هایی که در کمپ اقامت دارند قرار می‌دهند تا از بوته‌شکنی جلوگیری شود. تاکنون نیز با این اقدام حدود ۹۷ درصد از بوته‌شکنی جلوگیری و متوقف شده است. علاوه بر آن این تیم که اعضای آن فعالان بخش خصوصی گردشگری روستایی این منطقه هستند در ابتدای ورود گردشگران به روستا بروشور و سایر تجهیزات مورد نیاز را در اختیار آنها قرار می‌دهند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» در واقع ارائه چنین خدماتی به گردشگران موجب می‌شود تا توریست‌هایی که به این روستا و این منطقه سفر کرده‌اند لذت برده و پس از اتمام سفر خود به تبلیغات این روستا به‌صورت دهان به دهان و دومینویی پرداخته و موجب شوند تا سایر توریست‌ها نیز این روستا را در مقاصد گردشگری آینده خود قرار دهند. در نتیجه همین عوامل موجب خواهد شد سفر به روستا رونق یافته و درآمد روستاییان به علت حضور گردشگران افزایش یابد و شعار «توسعه گردشگری روستایی» اجرایی شود.