پل ارتباطی توریسم روستایی

محسن احمدزاده یکی از فعالان بازار گردشگری روستایی در این باره به «دنیای‌اقتصاد» گفت: در روستا‌ها به‌صورت عامیانه رونق صورت نمی‌گیرد، بلکه با ورود گردشگر به این مناطق منابع مالی و درآمدی روستانشینان رونق خواهد گرفت. زمانی که توریستی روستا را به‌عنوان مقصد نهایی سفر خود انتخاب می‌کند درآمد چند بخش از مشاغل فعال در این مناطق رونق می‌گیرد. براساس آماری که از سوی متولیان دولتی بازار گردشگری اعلام شده است؛ تاسیس یک اقامتگاه بوم‌گردی برای ۱۰ تا ۱۵نفر اشتغال ایجاد می‌کند. به‌طوری که با فعال شدن بازار گردشگری روستایی افرادی که خدمات جانبی همچون تهیه غذا، آوازخوانی محلی، صنایع‌دستی، گردش در حیات وحش و... ارائه می‌کنند با حضور گردشگران و دریافت خدمات از این مشاغل موجب افزایش درآمد آنها می‌شود. به‌طور مثال یکی از مشاغلی که با ورود گردشگران به روستا شکل می‌گیرد «بلدهای محلی» یا همان «راهنماهای گردشگری روستایی» هستند که می‌توانند گردشگران را برای بازدید از اماکن مختلف در روستا راهنمایی کنند.

وی افزود: روستاییان کشور نیازمند آموزش‌های اقتصادی هستند تا بتوانند تمام امکانات و فعالیت‌های روزمره عادی آنها که برای گردشگران جذاب بوده را شناسایی کنند تا از طریق آنها درآمد داشته باشند. در واقع می‌توان گفت برای توریست‌هایی که ساکن شهر هستند فعالیت‌های روزمره روستاییان همچون دوشیدن شیر، شبانی(چوپانی)، کار در مزارع و باغات و... از جذابیت خاصی برخوردار است. همچنین پوشیدن لباس‌های محلی در طول زمان اقامت گردشگران در روستا و خوردن غذاهای محلی نیز می‌تواند از دیگر جاذبه‌های روستاگردی محسوب شود. روستاهای ایران دارای پتانسیل‌های طبیعت‌گردی قابل‌توجهی هستند. زمانی که یک توریست‌ خارجی به ایران سفر می‌کند و مناطق بکر طبیعی در روستاها را می‌بیند برای سفر بعدی نیز چنین مکان‌هایی را در ایران به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب می‌کند. بنابراین می‌توان از جاذبه طبیعت‌گردی که در روستاها وجود دارد برای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده کرد.

احمدزاده عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات ایران در توسعه گردشگری روستایی نبود مدیا‌های مرتبط با این نوع از گردشگری است، به این معنا که مسیر اطلاع‌رسانی تبلیغی درباره ظرفیت‌های توریستی روستاها عملا وجود ندارد. مدیاهای مناسب می‌تواند علاوه بر معرفی روستاهای اطراف هر استان و شهر، جاذبه‌های گردشگری آن را نیز به نمایش بگذارد تا گردشگران در گام اول تصویرذهنی متناسب با گردشگری روستایی را داشته باشند. همچنین باید به گردشگرانی که قصد سفر به روستاها را دارند آموزش‌های لازم داده شود تا بدانند نیازها و خواسته‌های خود را باید با تجهیزات موجود در این مناطق برطرف کنند.

وی افزود: برای توسعه روستاگردی در کشور ساکنان روستاها و مشاغل وابسته به حضور توریست نیازمند حمایت از سوی بخش‌های مختلف دولت هستند. البته مسوولان و متولیان باید بدانند که حمایت صرفا در نظر گرفتن تسهیلات نیست، بلکه جلوگیری از تخریب بافت روستایی، تسهیل اعطای مجوز به اقامتگاه‌های بوم‌گردی و... نیز از جمله حمایت‌هایی محسوب می‌شود که بخش‌های مختلف دولتی می‌توانند از روستاها داشته باشند. درحال‌حاضر شاهد ساخت هتل و ویلا در برخی از روستاها هستیم که این امر با ماهیت روستاها مغایرت دارد و بافت روستایی را از بین می‌برد. از سوی دیگر افرادی که قصد راه‌اندازی بوم‌گردی را دارند برای دریافت مجوز مربوطه با چالش‌های بی‌شمار و صرف زمان زیادی همراه هستند.