به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، در این وبینار از سوی مسوولان ایتالیایی شرکت‌کننده اعلام شد: شیوع ویروس کرونا تمام این بازار را تحت‌تاثیر خود قرار داده و روی اقتصاد گردشگری نیز تاثیرگذار بوده است. در ایران و ایتالیا توریست‌ها تاثیرات قابل‌توجهی بر اقتصاد هر دو کشور دارند. کشورها باید بیاموزند ویروس کووید-۱۹ را در حوزه‌های مختلف به‌خصوص گردشگری به گونه‌ای مدیریت کنند تا در یک مسیر سودده اقتصادی قرار گیرد. در بازار گردشگری می‌توان با اقداماتی همچون راه‌اندازی سایت‌های توریستی مختلف یا تولید محتوای بیشتر در این حوزه جاذبه‌های گردشگری کشور را به گردشگران جهان معرفی کنیم تا در دوران پساکرونا بیشترین جذب گردشگر را داشته باشیم. وینسنزو زاپینو، کارشناس توسعه فرهنگی و گردشگری و سیاست‌های شهری ایتالیا نیز عنوان کرد: درحال‌حاضر ما با انجام فعالیت‌هایی سعی داریم زنجیره ارزشی را ارتقا دهیم به‌طور مثال با توجه به اینکه یکی از جاذبه‌های کشور ما موسیقی محلی است ۲۳ ارکستر اصلی در کشورمان وجود دارد. درحال‌حاضر نیز جوانان زیادی را برای حضور در این ارکستر‌ها آموزش داده و آماده می‌کنیم تا با این جاذبه گردشگری بیشترین توریست را برای کشور خود جذب کنیم.

علی‌اکبر عبدالملکی، رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران هم گفت: با توجه به فضای موجود در بازار گردشگری می‌توانیم اشتغال در کشور را افزایش دهیم. بنابراین دولت‌ها باید توجه ویژه‌ای به فعالان حوزه گردشگری در بخش‌خصوصی داشته باشند زیرا تجار و بازرگانان بنام فعال در این حوزه به‌عنوان سفیران صلح و دوستی می‌توانند در سایر کشورها حاضر شوند. در واقع تجار و بازرگانان هستند که آداب و رسوم و فرهنگ کشور خود را در کنار کالا و خدمات به مشتریان خارجی صادر می‌کنند و باعث معرفی فرهنگ کشور و منطقه خود به کشورهای دیگر می‌شوند. وی افزود: به علت اینکه گردشگری فرهنگی محبوبیت زیادی در میان توریست‌ها دارد ما می‌توانیم از آن به‌عنوان راهکاری برای جذب گردشگر استفاده کنیم و با افزایش حضور گردشگران نیز موجب توسعه منطقه‌ای شویم. از سازمان جهانی گردشگری نیز درخواست داریم تا از طریق سازمان صندوق بین‌المللی پول یک اعتبار ویژه برای بازار گردشگری کشورها دریافت کند، تا بخشی از آسیب این صنعت جبران شود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بخش‌خصوصی قصد دارد شهرهایی که در یونسکو ثبت جهانی شده‌اند را معرفی کرده و با برگزاری همایش‌ها سمینارها، هفته‌های فرهنگی و... در تمامی کشورها توریست‌های خارجی را با این شهرها؛ به‌خصوص شهرهای خلاق آشنا کنیم. علاوه بر آن اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درحال تاسیس یک فدراسیون گردشگری است که این فدراسیون می‌تواند بسیاری از نیازهای بخش‌خصوصی را برطرف کند.

در انتهای این وبینار محمد شیرکوند رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران و ایتالیا گفت: زمانی که از مقاصد فرهنگی در بازار گردشگری سخن به میان می‌آید علاوه بر به نمایش گذاشتن فرهنگ، تاریخ و آداب و رسوم کشورها از سوی این مقاصد سفری، آنها از نظر اقتصادی نیز جایگاه ویژه را به خود اختصاص داده‌اند. زیرا یکی از عمده فعالیت‌های ساکنان این مناطق تولید صنایع دستی و خوراک محلی است که در بازارهای داخلی و خارجی مشتریان بالقوه‌ای برای آنها وجود دارد. از سوی دیگر با ورود تعداد بیشتری گردشگر به این مناطق مشاغل متعددی برای رفع نیازهای توریست‌ها و ارائه خدمات به گردشگران ایجاد می‌شود که همین امر اشتغال‌زایی را به همراه دارد.