شیفت توریستی به حاشیه شمال

 یکی از استان‌های پر طرفدار میان گردشگران استان مازندران است که در همین راستا سیف‌الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری این استان به «دنیای‌اقتصاد» گفت: پروازهای داخلی و خارجی به علت شیوع ویروس کرونا از بهمن سال گذشته تا کنون به‌دلیل افزایش شیوع این بیماری و بالا رفتن تعداد مبتلایان در کشور، بارها لغو شده است. به همین علت ‌لغو در دوران کرونا خسارت قابل‌توجهی به فعالان این حوزه وارد شده است اما آمار دقیقی از میزان این خسارات در دست نیست. براساس اعلام مسوولان محلی استان اجتماع بیش از ۲۰ نفر در این استان ممنوع است بنابراین سفر آن‌چنانی بین استانی نیز در این مدت در استان رخ نداده است.

وی افزود: بیشتر مسافرانی که این استان را به‌عنوان مقصد نهایی سفر خود انتخاب می‌کردند توریست‌های ساکن در تهران بوده‌اند که به علت ممنوعیت تردد بین استانی بخش عمده‌ای از حجم مسافران ورودی به مازندران در هفته‌های اخیر کاهش پیدا کرده است. درحال‌حاضر میزان سفر به استان مازندران تقریبا تا نزدیک صفر افت کرده است که این امر شامل هم سفرهای داخل استانی و هم سفرهای بین استانی می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان مازندران گفت: با توجه به شرایط فعلی اصلا نمی‌توانیم برای میزان سفرهای تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۰ پیش‌بینی قابل استنادی داشته باشیم. همچنین میزان خسارت وارده به بخش‌های مختلف بازار گردشگری همچون هتل، بوم‌گردی، تورگردانان، صنایع‌دستی، سایر کسب‌وکارها و... نیز قابل برآورد نیست. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» این درحالی است که در کشورهای اروپایی از رنگ‌های چراغ راهنمایی برای مشخص کردن شدت ابتلا به کرونا در شهرها و استان‌های خود استفاده کرده‌اند تا گردشگران برای سفر رفتن به راحتی مکان‌های امن را شناسایی کرده و سفرکنند. در واقع متولیان گردشگری در این کشورها همسو با شعار انتخاب شده برای سال ۲۰۲۱ از سوی سازمان گردشگری جهان حرکت کرده و با تشویق توریست‌های داخلی برای گردشگری امن و توسعه روستا گردی سعی در ترویج چنین سفرهایی دارند. از سوی دیگر با شیوع ویروس کرونا اغلب گردشگرانی که به سفر می‌روند به‌جای هتل‌ها تمایل به اقامت در بوم‌گردی‌ها و خانه‌های سنتی خارج از شهرهای اصلی شمال (نقاط حاشیه‌‌ای سنتی استان) دارند که علت این امر نیز حضور جمعیت بیشتر و خانوارهای متعدد در هتل‌ها است که می‌تواند موجب ابتلا به این ویروس شود. بنابراین خانوارها علاقه‌مند هستند برای سفر خود اقامت‌های سنتی و بوم‌گردی‌ها را انتخاب کنند. از سوی دیگر استان مازندران یکی از استان‌های توریست‌پذیر میان گردشگران به‌شمار می‌رود بنابراین می‌توانیم از این شرایط و ذائقه توریست‌ها با یک برنامه‌ریزی بهترین استفاده را کرده و توریست‌ها را به سمت این استان و روستاهای اطراف آن سوق داد تا در اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقامت کنند.

تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» و صحبت با برخی از صاحبان بوم‌گردی‌ها در استان مازندران نشان می‌دهد توریست‌ها برای اقامت به بوم‌‌گردی‌ها و اقامتگاه‌های سنتی مراجعه می‌کنند. در زمان ممنوعیت تردد بین استانی نیز گردشگران داخل استان از این اقامتگاه‌ها استفاده کردند و حجم توریست‌هایی که به این اقامتگاه‌ها مراجعه می‌کنند به میزانی است که تعطیلات آخر هفته (از چهارشنبه تا صبح شنبه) را رزرو می‌کنند و در روزهای میانی هفته نیز مسافران زیادی به این اماکن مراجعه می‌کنند. درخواست صاحبان این نوع از اقامتگاه‌ها از دولت ارائه تسهیلاتی با سود کم برای گسترش اتاق‌ها و تجهیزات این بوم‌گردی‌ها بود تا بتوانند بهترین خدمات را با کیفیت بالا ارائه دهند و گردشگران بیشتری نیز در اماکن آنها اقامت کنند.