کریدور ویژه پرواز هواپیماها

پس از همه‌گیری ویروس کرونا در سراسر جهان صنعت هوایی نخستین بخش از صنایع بود که تقریبا به حال تعطیل درآمد. میزان کامل خسارت ناشی از کووید-۱۹ شاید هرگز مشخص نشود؛ زیرا تنها به شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۲۰ خسارتی بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار وارد شده که در سال ۲۰۲۱ احتمال وارد شدن خسارت ۴۰ میلیارد دلاری وجود خواهد داشت. همچنین خسارت‌های اجتماعی و روانی بسیاری بر افراد به دلایلی همچون از دست دادن ۴۶ میلیون شغل مربوط به مسافرت و گردشگری، قرنطینه و جدایی برخی خانواده‌ها ایجاد شده است. با این حال یاتا به‌دنبال راهی برای بازگشایی مجدد مرزها بدون قرنطینه و اعمال محدودیت‌ها است تا از این طریق فعالیت‌های صنعت هوایی جهان را مجددا برقرار کند. این انجمن، برنامه‌ای جدید با پنج عنصر برای اتصال هوایی مجدد جهان با همکاری مقامات بین‌المللی بهداشت تهیه کرده است که در آن با ایجاد پروتکل‌های ایمنی سختگیرانه، آزمایش سیستمی (PCR)، پاسپورت سلامت دیجیتال (پاسپورت آنتی‌کرونا) و همچنین کمک‌های مالی و کاهش‌هزینه‌ها شرایط بازیابی صنعت هوایی جهان را فراهم می‌کند. همچنین این اقدامات باعث می‌شوند که دولت‌ها بدون ترس از شیوع مجدد کرونا، مرزها را مجددا باز کرده و قرنطینه‌ها را بردارند.

یاتا در تلاش است تا محموله‌های هوایی را که از نظر اقتصادی حیاتی هستند با توزیع کارآمد واکسن با استانداردهای جهانی برقرار کند. همچنین اقدامات ایمنی و بهداشتی همچون استفاده از ماسک در طول سفر و محیطی ایمن در سفر هوایی در جهت دستیابی به این امر انجام شود. براساس مطالعات دانشگاه هاروارد سفرهای هوایی از جمله کم‌خطرترین نوع سفرها محسوب می‌شود که از ۵۰۰ میلیون نفری که در یک‌سال اخیر سفر هوایی انجام دادند شاید تنها ۱۰۰ مورد در سطح جهان در پروازها به کووید-۱۹ مبتلا شده باشند.

یاتا با همکاری سازمان جهانی بهداشت، فرودگاه‌ها، مقامات بهداشتی دولت‌ها، تولید‌کنندگان و سهامداران بین‌المللی سازمان هواپیمایی کشورها به تهیه راهنمایی برای اقدامات بهداشتی و ایمنی پرداخته است تا نقشه راهی برای ایجاد بهترین روش‌ها در تمامی مراحل سفر از قبل از عزیمت تا هنگام ورود فراهم شود.

این اقدامات ایمنی شامل پوشش کامل صورت، حضور بدون تماس مستقیم، تست سلامت در فرودگاه‌ها، فاصله فیزیکی در صورت امکان، فرآیند پیشرفته نظافت و ضدعفونی کردن محیط، ایجاد فیلترهای تهویه هوا در کابین داخلی جهت جریان هوا و تست سیستمی می‌شود.

براساس یک آزمایش صورت گرفته در سفرهای هوایی تنها ۰۱/ ۰ درصد احتمال آلوده شدن به کووید-۱۹ وجود دارد. اما با این حال درصورت بالا بودن میزان شیوع در کشور مبدأ و شناسایی مسافران مبتلا به کووید-۱۹ این موضوع خطر ورود ویروس را در مقصد افزایش می‌دهد. بنابراین آزمایش‌های مربوط به کرونا درحال‌حاضر در سراسر جهان در دسترس است و پیشرفت‌های مداوم در فناوری منجر به بهبودی بیشتر تست‌ها می‌شوند. آزمایش‌ها باید سریع، دقیق، قابل اندازه‌گیری و مقرون به صرفه باشند که بدون ایجاد بار اضافی برای سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی قابل استفاده باشد. از این رو یاتا اقدام به تهیه پاسپورت بهداشتی ایمن کرده که تمامی اطلاعات مربوط به سلامت مسافران همچون نتایج تست کرونا و واکسیناسیون مربوط به کووید-۱۹ با نصب یک نرم‌افزار در تلفن‌همراه در دسترس خواهد بود. در این پاسپورت دیجیتالی یاتا آخرین اطلاعات و محدودیت‌های سفر در کشورها، لیست آزمایشگاه‌ها و مراکز درمانی مجاز برای آزمایش و واکسیناسیون و همچنین کانال امن برای ارسال اطلاعات پزشکی جهت انتقال به آژانس‌های مرزی و خطوط هوایی به مسافران ارائه می‌شود.

این برنامه کاملا رمزگذاری شده و امکان استفاده امن از اطلاعات مهم بهداشتی و سلامت را به‌صورت آنلاین فراهم می‌کند. همچنین می‌تواند تمامی اطلاعات گذرنامه را در خود ذخیره کرده و با ایجاد یک پاسپورت دیجیتال در گذرگاه‌های مرزی جایگزین گذرنامه فیزیکی برای سفرها بدون تماس مستقیم شود.

آخرین عنصر مهم برای شروع مجدد ایمن و موفقیت‌آمیز صنعت هوایی، ادامه حمایت‌های مالی و نظارتی دولت‌ها و کاهش هزینه‌ها در تمامی مراحل سفر است. ۱۷۳ میلیارد دلاری که دولت‌ها پشتیبانی مالی ارائه کرده‌اند منجر به نجات بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی شده است. انتظار می‌رود این سوخت نقدی تا سال ۲۰۲۱ ادامه یابد و بازگشت تقاضای سفرهای هوایی به سطح ۲۰۱۹ در سال ۲۰۲۴ بازگردد.

این صنعت برای جبران خسارت‌ها نیازمند درآمدهای بسیار است. از این رو ضروری است که فرودگاه‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات ناوبری هوایی از افزایش هزینه‌ها برای پرکردن شکاف در بودجه‌های وابسته به سطح ترافیک پیش از بحران جلوگیری کنند و تخفیفات و معافیت‌ها را تا زمان عادی شدن شرایط سفر ادامه دهند.