امید خطوط‌ هوایی به 2022

انجمن تجارت فرودگاه‌های اروپا (ACI EUROPE) گزارشی کامل از ترافیک فرودگاه‌های اروپا در سال ۲۰۲۰ ارائه داده است که تمامی پروازهای تجاری، داخلی و منطقه‌ای را دربرمی‌گیرد. بر این اساس فرودگاه‌های اروپا در سال ۲۰۲۰ در مقایسه با سال ۲۰۱۹ حدود ۷/ ۱ میلیارد مسافر خود را از دست داده‌اند که این میزان کاهش ۴/ ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۲۰ کل مسافران هوایی اروپا حدود ۷۲۸ میلیون نفر برآورد شده و این درحالی است که این رقم در سال ۲۰۱۹ حدود ۴/ ۲ میلیارد مسافر بوده است. این کاهش سهمگین مسافر، فرودگاه‌های اروپا را به سطح ترافیک سال ۱۹۹۵ رسانده است و این شوک بزرگی بر صنعت هوایی اروپا بوده که هیچ یک از صنایع دیگر تا این اندازه متحمل آسیب نشده است. اگرچه برخی کشورها در جهت حمایت مالی از فرودگاه‌ها گام برداشته‌اند اما این رقم حمایتی در اروپا تنها ۲/ ۲ میلیارد یورو بوده که این رقم ۸ درصد کمتر از درآمد فرودگاه‌ها در سال ۲۰۱۹ بوده است.

باتوجه به کاهش میزان ترافیک در شروع ۲۰۲۱ و عدم بهبودی این صنعت، انجام اقدامات گسترده‌تر در فرودگاه جهت بازسازی اتصال هوایی، پشتیبانی موثر از گردشگری جوامع محلی، منطقه‌ای و جهانی و بازیابی قابلیت‌های سرمایه‌گذاری فرودگاه‌ها در آینده ضروری است. بدون حمایت‌های مالی کافی و بیشتر، سرمایه‌گذاری در زمینه کربن‌زدایی، دیجیتالی شدن و مدیریت ترافیک در معرض خطر جدی قرار می‌گیرد.

فرودگاه‌های اتحادیه اروپا در مقایسه با فرودگاه‌های خارج از اتحادیه متحمل آسیب‌های بیشتری شده به‌طوری‌که فرودگاه‌های اتحادیه اروپا با کاهش ۷۳ درصدی بیش از یک میلیارد مسافر خود را از داده است و این درحالی است که فرودگاه‌های خارج از اتحادیه اروپا با از دست دادن ۴۰۰ میلیون مسافر خود کاهش ۶۲ درصدی داشته است. این امر عمدتا به دلیل میزان و مقاومت نسبی بازارهای داخلی روسیه و ترکیه بوده که ضمن بستن مرزهای بین‌المللی محدودیت‌های سفر داخلی کمتری در مقایسه با بازار اتحادیه اروپا داشته است.

عملکرد متمایز بین اتحادیه اروپا و بازار خارج از اتحادیه اروپا در نیمه دوم سال آشکار شد. اگرچه فرودگاه‌های اتحادیه اروپا و خارج از آن در سه ماه دوم ۲۰۲۰ کاهش ترافیک ۹۷ درصدی و ۹۳ درصدی را تجربه کرده‌اند و در سه ماه چهارم ۲۰۲۰ این میزان در فرودگاه‌های اتحادیه اروپا کاهش ۸۴ درصدی بوده اما در فرودگاه‌های خارج از اتحادیه به کاهش ۶۴ درصدی رسیده است که این امر ناشی از انعطاف‌پذیری نسبی در بازار سفرهای داخلی خارج از اتحادیه اروپا بوده که کاهشی ۴۰ درصدی داشته است و این رقم در بازار اتحادیه اروپا کاهش ۷۳ درصدی بوده است. حتی فرودگاه‌های خارج از اتحادیه اروپا در سفرهای بین‌المللی نیز از اتحادیه اروپا پیشی گرفته است. کاهش مسافر در اتحادیه اروپا ناشی از تغییرات در محدودیت‌های سنگین برای سفرهای داخلی یا بستن مسیرهای مسافرتی برآورد می‌شود.

در خارج از اتحادیه اروپا فرودگاه‌های بزرگ‌تر همچون روسیه با کاهش ۴۴ درصدی و ترکیه با کاهش ۶۸ درصدی در سه ماه چهارم ۲۰۲۰ بیشترین استقامت را در برابر بحران کرونا داشتند.

پنج مرکز اصلی مهم فرودگاه‌های اروپا یعنی هیتروی لندن، پاریس، اسکیپول آمستردام، فرانکفورت و استانبول در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵۰ میلیون مسافر را از دست داده‌اند که فرودگاه فرانکفورت با کاهش ۷۳ درصدی بیشترین میزان افت را تجربه کرده و فرودگاه استانبول با کاهش ۶/ ۵۹ درصدی کمترین میزان رکود را داشته است. در سه‌ماه‌چهارم ۲۰۲۰ تنها استانبول از بین پنج فرودگاه برتر در دایره فعالیت‌ها باقی ماند. پس از آن آنکارا به شلوغ‌ترین فرودگاه اروپا تبدیل شد.

اگرچه توزیع واکسن کرونا احتمال بازیابی سفرها در تابستان ۲۰۲۱ را به‌وجود آورده است اما برخی شرکت‌های هواپیمایی برای اعتمادسازی در مشتریان خود و گردهم آوردن افراد در کنار دوستان و خانواده خود برنامه‌های سفر را برای زمستان سال آینده درنظر گرفته‌اند و امکان رزرو تا پایان مارس ۲۰۲۲ را با نرخ بسیار کم فراهم کرده اند.