شهرهای پیشرو در جذب گردشگر

تحقیقات آژانس مسافرتی باتر (Butter) تنها شرکت مسافرتی «اکنون بخر بعدا بپرداز»(BNPL) در انگلیس نشان می‌دهد باتوجه به افزایش جست‌وجوی رزرو هتل و پروازها در ماه مارس (اسفند)، مسافران به‌دنبال گذران تعطیلات تابستانی خود در مقاصد گردشگری به‌ویژه در کنار سواحل یا مناطق بکر هستند. براساس این تحقیقات، میزان علاقه جست‌وجو برای پروازها در ماه مارس به‌طور متوسط حدود ۲۲ درصد بوده است که در مقایسه با ماه قبل ۶ درصد افزایش داشته است. این روند صعودی در واقع اولین افزایش ماهانه از ماه دسامبر بوده است. 

با وجود این‌، اگرچه این حرکت مثبت، امید به ماه‌های آینده را به‌همراه خواهد داشت اما این رقم در مقایسه با جست‌وجوی پروازها در مارس سال 2020، کاهش 66 درصدی را نشان می‌دهد. همچنین میزان تقاضا برای پروازها در سه ماه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته افت 69 درصدی را تجربه کرده است. اطلاعات یاتا نشان می‌دهد خرید بلیت هواپیما نیز در کل کاهش 89 درصدی را تجربه کرده است. در مقابل چشم‌انداز برای صنعت هتلداری مثبت‌تر است. اگرچه میانگین جست‌وجوی هتل برای ماه مارس به‌طور قابل‌توجهی پایین‌تر از سطح قبل از همه‌گیری کرونا است، با این حال جست‌وجوی هتل‌ها بین ماه فوریه و مارس حدود 12 درصد جهش یافته است که این میانگین نمره ماهانه 3 درصد بیشتر از یک سال گذشته بوده است و احتمالا در سال 2021 این بخش بیشترین ارتقا را خواهد داشت.

این افزایش اگرچه بسیار ناچیز است اما منجر به امیدواری به بازیابی بازار گردشگری شده است و محافظت از روند اعتمادسازی بهترین فرصت را برای احیای بازار گردشگری در سال‌جاری ایجاد می‌کند. از این‌رو شرکت باتر و برخی شرکت‌های مسافرتی دیگر با هدف تشویق افراد به سفر و ایجاد اعتمادسازی در مسافران تسهیلاتی همچون ضمانت‌هایی برای پس دادن پول در صورت کنسلی، انتخاب گزینه‌های منعطف برای پرداخت هزینه‌ها و انتخاب به تعویق انداختن سفرها به یک تاریخ دیگر درنظر گرفته است. رزرو در آژانس‌های مسافرتی «اکنون بخر بعدا بپرداز» همچون باتر این امکان را به مسافران می‌دهد که هزینه پروازها یا رزرو هتل‌ها را در بیش از 10 قسط بدون بهره، با ودیعه کم و پرداخت کامل تا بعد تعطیلات پرداخت کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد علاوه بر افزایش علاقه برای سفر، میزان هزینه‌کرد برای تعطیلات نیز درحال افزایش است. تحقیقات اخیر شرکت چند‌ملیتی هتلداری و گردشگری تی‌یو‌آی (TUI)-  فعال در زمینه مدیریت شرکت‌های هواپیمایی و خطوط چارتر، خطوط کشتی‌های گردشی، ارائه خدمات هتلداری، خدمات توریستی و مسافرتی- افزایش 20 درصدی خرج‌کرد خانواده‌ها در تعطیلات برای تامین ایمنی بیشتر را نشان می‌دهد. زیرا مسافران به‌منظور محافظت در برابر کووید-19 به‌دنبال استراحتگاه‌های بهتر، بیمه مسافرتی بهتر و کیفیت خدمات بهتر هستند از این‌رو حاضر به پرداخت هزینه‌های بیشتر هستند.

ارتقای وضعیت صنعت هتلداری در برخی از کشورها بسیار چشمگیر بوده به‌طوری‌که در استرالیا میزان رزرو هتل‌ها به سطح قبل از همه‌گیری کرونا بازگشت. براساس تحقیقات شرکت سایت ماندر- فهرست جهانی هتل- استرالیا بیشترین میزان رزرو هتل‌ها را داشته که آن را به سطح پیش از همه‌گیری رسانده است. طبق فهرست جهانی هتل، اطلاعات 14 آوریل 2021 افزایش بیش از 102 درصدی از حجم رزرو هتل‌های استرالیا در تاریخ 14 آوریل 2019 را نشان می‌دهد.

 این درحالی است که میانگین جهانی در این تاریخ حدود 53 درصد بوده است و میزان رزرو در انگلیس، ایالات‌متحده و نیوزیلند به ترتیب 37 درصد، 77 درصد و 99 درصد در مقایسه با حجم رزرو در مدت مشابه خود در سال 2019 بوده است. مالدیو نیز با حجم رزرو بیش از 100 درصدی توانست خود را به سطح پیش از همه‌گیری برساند.

ارتقای صنعت هتلداری استرالیا را می‌توان ناشی از تسریع بازگشت سفرهای داخلی دانست که پس از کاهش محدودیت‌های سفرهای بین‌المللی، باز شدن مرزهای بین‌المللی و گسترش واکسن جهانی افزایش بیشتری خواهد داشت. پس از یک سال پرنوسان، استرالیا با تقویت گردشگری داخلی و اینک بازگشایی مرزها و پذیرش مسافر از نیوزیلند و کشورهایی با واکسیناسیون معتبر در موقعیت منحصربه‌فردی قرار گرفته و تغییرات گسترده‌ای را در صنعت هتلداری و گردشگری و مشاغل آن ایجاد کرده است و اینک سفرهای تفریحی از سفرهای تجاری پیشی گرفته‌اند. نکته قابل‌توجه که در بخش رزرو هتل‌ها وجود دارد می‌توان به تفاوت عملکرد رزرو هتل بین کلان‌شهرها و مناطق اطراف اشاره کرد. آمارها حاکی از آن است که گردشگران علاقه‌مند به سفر و اقامت در هتل‌های شهرهای کوچک یا در روستاها هستند و شهرهای بزرگ کمتر مورد توجه قرار گرفته است. طی چند ماه گذشته تعداد رزروها در شهرهای کوچک کرنز، گلدکوست، نیوکاسل و تاونسویل فراتر از سطح پیش از همه‌گیری بوده است. این درحالی است که رزرو هتل‌ها در سیدنی، ملبورن و بریزبن درحال‌حاضر به ترتیب حدود 75 درصد، 73 درصد و 83 درصد از حجم قبل از همه‌گیری را دربرمی‌گیرد. این شکاف بین مناطق شهری و روستایی یا شهرهای بزرگ با شهرهای کوچک که از ماه آگوست توسط سایت ماندر کشف شده، در واقع بازتاب تغییر سبک سفر مسافران در انتخاب مقاصد گردشگری است که به‌جای سفر به شهرهای پرجمعیت به شهرهای ساحلی یا روستاها سفر می‌کنند.