ریزش و رویش خطوط هوایی

شرکت‌های هواپیمایی نوظهور (نوپا) که تا پیش از بحران کرونا امکان رقابت با غول‌های هواپیمایی را نداشتند با در پیش گرفتن استراتژی‌های جدید و لحاظ مولفه «چالش‌های مالی شرکت‌های بزرگ» شرایط ایجاد یا گسترش فعالیت‌ها در سال ۲۰۲۱ را برای خود به‌وجود آوردند. در سال‌های گذشته اداره یک شرکت هواپیمایی نوپا بسیار دشوار بوده زیرا غول‌های هوایی تقریبا همه سهم بازار پرواز را در اختیار داشتند و با توجه به تمایل مسافران برای سفر با خطوط شناخته‌شده، کوچک‌های هوایی عرصه‌ای برای فعالیت در این بازار نداشتند. خطوط کوچک و تازه‌وارد حتی در فرودگاه‌ها هم سهمی برای پارک هواپیماهای خود نداشتند. به گزارش وال‌استریت‌ژورنال، اما بحران کرونا این فرصت را برای کارآفرینان جدید ایجاد کرد که بتوانند نه تنها در کنار شرکت‌های بزرگ فعالیت کنند بلکه فراتر از آن فرصت بهتری را برای درآمدزایی و فعالیت در اختیار داشته باشند. این به راه‌اندازی بیش از ۹۰ شرکت هواپیمایی جدید در سال ۲۰۲۱ منتهی می‌شود، زیرا بهترین زمان برای اعتمادسازی برای مصرف‌کنندگان است.

براین اساس شرکت‌های نوپدید در آمریکای شمالی، اروپا، آمریکای جنوبی، آفریقا و آسیا درحال رونق هستند چراکه بیماری‌های همه‌گیر همچنان مانع سفرهای بین‌المللی می‌شوند و طبق گفته شرکت هواپیمایی آولو (Avolo) بیش از ۹۰ شرکت هواپیمایی جدید بودجه خود را تامین کرده و تا پایان سال هواپیماهای خود را به پرواز درمی‌آورند. در واقع برخی از این شرکت‌های نوپا از خاکستر شرکت‌های هواپیمایی بزرگ متولد شدند که در زمان همه‌گیری کرونا شکست خوردند. برخی از شرکت‌های جدید در انتظار بهبودی شرایط کرونا برای سفرهای هوایی هستند تا بتوانند برنامه‌های تازه‌ای را ایجاد کنند.  بسیاری از مردم با توجه به مشکلات اقتصادی ایجاد شده ناشی از بحران کرونا به‌دنبال پروازهایی با تخفیفات قابل‌توجه هستند و همچنین تمایل به استفاده از فرودگاه‌های خلوت‌تر و مقاصد بکرتر دارند و انتظار استخدام مجدد خلبانان و مهمانداران اخراجی را دارند. در آمریکا دو شرکت هواپیمایی جدید در تلاشند تا در مسیرهایی پرواز کنند که شرکت‌های هواپیمایی بزرگ پس از سال‌ها آنها را نادیده گرفته یا حذف کرده بودند و به نوعی اقدام به بومی‌سازی فرودگاه‌ها کرده‌اند و شرکت‌های خود را در شهرهای کوچک‌تر ایجاد می‌کنند. شرکت نوظهور آورو (Avero) اولین پرواز خود را از فرودگاه هالیوود بوریانک در شهرستان سونوما کالیفرنیا به سانتاروزا تجربه کرده است.

بسیاری از کارمندانی که طی بحران کرونا از کار خود اخراج شدند یا به‌دلایل مالی گسترده شرکت‌ها امکان دریافت حقوق خود را نداشتند فرصتی را در جهت ایجاد یک شرکت هواپیمایی جدید ایجاد کرده‌اند. اندر لوی مدیر مالی اسبق شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاین، فعالیت یک شرکت هواپیمایی را در هوستون آغاز کرده است. اگرچه از سال ۲۰۱۸ درصدد برنامه‌ریزی برای ایجاد یک شرکت حمل‌ونقل ارزان‌قیمت و استفاده از یک فرودگاه ثانویه خلوت‌تر بوده، اما بحران کرونا این فرصت را ایجاد کرد که از نوامبر ۲۰۲۰ برنامه‌های خود را ادامه دهد. در واقع مشکلات اقتصادی شدید شرکت‌های بزرگ و قطعی‌های گسترده در سیستم‌های رزرو این شرکت‌ها زمینه را برای ورود شرکت‌های نوظهور با سرمایه‌های جدید ایجاد کرده است. از این‌رو برای جذب مشتری سیاست کرایه‌های پایین را در پیش گرفتند و شرکت آورو اقدام به افزایش مسیرهای بکر که توسط شرکت‌های دیگر صورت نمی‌گیرد همراه با کرایه‌های پایین کرده است. این شرکت هواپیمایی از بوریانک به ۱۱ فرودگاه از جمله چندین شهر کوچک مانند مدفورد، اورگن، اوگدن، یوتا و اورکای کالیفرنیا پرواز خواهد کرد.

همه‌گیری کووید-۱۹ فرصت‌های مختلفی را برای شرکت‌های هواپیمایی نوظهور فراهم کرده است زیرا به‌دلیل لغو سفارش‌ها در تابستان گذشته اکنون شرکت‌های نوپا فرصت به‌دست آوردن پرواز با تخفیفات ویژه و مسافران کمتر را دارند. از این‌رو آورو توانست خطوط هوایی جدیدی را در بوریانک به‌عنوان اولین مرکز هواپیمایی پیش از زمان بازگشت سفرها ایجاد کند. این شرکت‌ها فرصت شکوفایی خود را مدیون عقب‌نشینی شرکت‌های هواپیمایی بزرگ‌تر و بروز چالش‌های مالی گسترده این شرکت‌ها به‌دلیل همه‌گیری کرونا هستند که البته برخی از این شرکت‌های بزرگ با حمایت دولت‌ها شبکه‌های مالی خود را همچنان حفظ کرده‌اند و در رقابت با شرکت‌های کوچک اقدام به پروازهای اضافه کردند. شاید بتوان مهم‌ترین دلیل رشد شرکت‌های نوپا در برابر شرکت‌های بزرگ را درگیری‌های مالی و وارد آمدن خسارت‌های سهمگین و در بسیاری مواقع غیرقابل جبران شرکت‌های بزرگ دانست که ضمن از دست دادن مسافران و تعلیق پروازهایشان، مجبور به اخراج بسیاری از کارکنان خود شدند که در کوتاه‌مدت امکان جبران و بازگشت مجدد این شرکت‌ها وجود ندارد. از این رو ایجاد سرمایه‌های جدید برای راه‌اندازی شرکت‌های جدید در مناطق کم‌جمعیت‌تر فرصتی را برای کارکنان اخراج‌شده یا ورشکست شده به‌وجود آورده است.

در سطح بین‌المللی کاهش چشمگیر تقاضا از ابتدای سال ۲۰۲۰ منجر به متوقف شدن یا به حداقل رساندن فعالیت بیش از ۴۰ شرکت هواپیمایی در سراسر جهان شده است. اما اینک، در برخی از مناطق جهان به‌دلیل کنترل ویروس و توزیع همگانی واکسیناسیون تقاضای سفرهای هوایی رو به بهبود است که این شرایط برای راه‌اندازی یا گسترش خطوط هوایی جدید برای کارآفرینان مناسب است. در واقع برخی از شرکت‌های هواپیمایی بهبودی خود را در گرو چالش‌های مالی دیگران می‌دانند. باتوجه به بهبودی تقاضای سفرهای تفریحی به‌ویژه در آمریکا زمان مناسبی برای شرکت‌های نوپدید با سفرهای کم هزینه به شهرهایی که پرواز مستقیم ندارند، ایجاد شده است.

در استرالیا نیز، حرکت از مسیرهای محلی به شهرهای بزرگ که تا پیش از همه‌گیری کرونا امکان‌پذیر نبود، درحال گسترش است. در واقع کرونا این فرصت را ایجاد کرد تا شرکت‌های کوچک از موانع موجود برای انجام چنین کاری عبور کنند. شرکت هواپیمایی رکس که تا پیش از همه‌گیری تنها ۶۰ هواپیمای کوچک برای پرواز بین شهرهای بزرگ در مناطق کوچک در اختیار داشت اکنون با اجاره ۶ بوئینگ ۷۳۷ و خریداری چهار هواپیمای دیگر تا پایان سال درصدد گسترش مسیرهای اصلی بین کلان‌شهرها است که این گسترش تا پیش از همه‌گیری کرونا به‌دلیل وجود دو غول هواپیمایی استرالیا تقریبا غیرممکن بود. زیرا شرکت‌های بزرگ نجات خود از تعطیلی و ورشکستگی را در کوچک‌سازی و ارزان کردن قیمت‌ها یافتند. رکس توانست بوئینگ ۷۳۷ را با تخفیف ۵۰ درصدی در مقایسه با هزینه‌های پیش از کرونا اجاره کند. شرکت هواپیمایی شاتل نروژ که اعلام ورشکستگی کرد و درحال‌حاضر تنها امکان پرواز به مقاصد نزدیک با نصف قیمت را دارد، فرصت را برای شرکت‌های نوپا همچون نورث آتلانتیک در اسلو برای توسعه استراتژی جدید ایجاد کرده است. در واقع پس از ورشکستگی شرکت هواپیمایی نروژ مدیران با پول نقد اندک به ایجاد شرکت جدید با قیمت کم اقدام کردند که منجر به ایجاد شغل- در هر دقیقه ۲۰ شغل- و برنامه‌های پرواز تا ۸هزار در هفته اول شد. درحال‌حاضر مدیران این شرکت تمرکز خود را روی سفرهای ارزان و مقاصد نزدیک گذاشته‌اند.

البته محدودیت‌های سفر در برخی کشورها همچون کانادا فعالیت برخی از شرکت‌های نوپدید همچون نورینال کانادا را با مشکل مواجه کرده یا راه‌اندازی شرکت جدید OWG را به تعویق انداخته است. در مکزیک و کارائیب نیز تا حدودی شرایط تا زمان بهبودی مشابه کانادا است.