ویرانی کرونایی بازار هتل

  تا پیش از تعیین کابینه گفت‌وگوها عموما درباره حدس و گمان پیرامون وزرای جدید دولت بود،‌ حال که رئیس‌جمهور وزرای پیشنهادی خود را معرفی کرده متخصصان و کارشناسان در حال تدوین  و بیان مطالبات خود در حوزه‌های مختلف هستند. جامعه هتلداری یکی از بخش‌‌هایی است که در دوران شیوع کرونا آسیب‌های جدی را متحمل شده است،‌ با هر محدودیت سفر صاحبان هتل و اقامتگاه‌ها باید قید مسافر را بزنند و از طرف دیگر حتی با فقدان محدودیت‌ها هم کمتر مسافرانی حاضرند محل اقامت‌شان را هتل در نظر بگیرند. این گروه چه خواسته‌هایی از متولیان جدید گردشگری دارند؟ جمشید حمزه‌زاده رئیس جامعه هتلداران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: متولیان جدید صنعت گردشگری باید باور عمیق به این صنعت داشته باشند، تنها در این صورت است که بسیاری از مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

او با اشاره به اینکه گردشگری فراتر از ابعاد فرهنگی،‌ دارای بعد اقتصادی است می‌افزاید: صنعت گردشگری دارای توان بالای اقتصادی برای درآمدزایی است و می‌تواند بخشی از چالش اشتغال در کشور را حل کند. از این روست که متولیان باید نگاه چندبعدی به این صنعت داشته باشند، زیرا نگاه تک‌بعدی مسیر را به انحراف می‌کشاند و موفقیتی که نیازمند رسیدن به آن هستیم،‌ حاصل نمی‌شود.

او همچنین به کار گرفتن مدیران متخصص در این حوزه را خواستار شد و ادامه داد: معاون گردشگری و مدیران دیگر در این بخش باید به این حوزه اشراف کامل داشته باشند. حضور متولیانی که از سایر وزارتخانه‌ها به این حوزه وارد می‌شوند و آگاه شدن آنها نسبت به این صنعت به زمان نیاز دارد‌. چنین رویکردی باعث می‌شود ما زمانی را که می‌توانیم صرف کار اجرایی کنیم از دست بدهیم.

حمزه‌زاده معتقد است وزیر جدید گردشگری حتی اگر قبلا هم در این حوزه نباشد می‌‌تواند رایزنی‌های لازم را داشته باشد، اما معاونت‌ها و مدیران میانی لازم است از بدنه گردشگری انتخاب شوند. او می‌‌گوید: معاونت‌ها اگر متخصص نباشند ما با چالش‌هایی مواجه خواهیم شد که لطمه آن به بخش‌خصوصی وارد می‌شود. تعامل نزدیک دولت با بخش‌خصوصی‌، تشکل‌های گردشگری به عنوان نمایندگان بخش‌خصوصی و واگذاری بخشی از امور  تصدی‌گری به تشکل‌های گردشگری بر اساس قانون برنامه ششم توسعه از دیگر مواردی است که رئیس جامعه هتلداران آنها را برشمرده و اضافه می‌کند: چنانچه بین وزیر و تشکل‌ها ارتباط خوبی وجود نداشته باشد نه تنها بخش خصوصی به اهداف توسعه گردشگری نمی‌رسد بلکه کار بخش دولتی نیز تسهیل نمی‌شود.  او با اشاره به شیوع کرونا و آسیب‌های آن به بخش هتلداری و گردشگری می‌گوید: هتلداران و مراکز اقامتی و متولیان تاسیسات گردشگری ملک‌های خود را می‌فروشند تا بتوانند هزینه‌های جاری خود را تامین کنند از این رو  متولیان جدید لازم است بسته‌های حمایتی را در اولویت بگذارند. بخش هتلداری در این دوره همانند سیل‌زده‌ای است که خانه‌ و زندگی‌اش را آب برده و سرپناهی ندارد در حالی که کسی هم به فکر امداد او نیست.  رئیس جامعه هتلداران می‌افزاید: ضرر بخش هتلداری تا پایان تیر ۱۹هزار و ۸۰۰میلیارد تومان بوده است،‌ از این رو متولیان جدید لازم است به داد این صنعت برسند. دوسوم کارکنان هتل‌ها تعدیل شدند و همین امر باعث شده شاهد خروج نیروهای متخصص از این بخش باشیم.

او همچنین واکسیناسیون فعالان صنعت هتلداری را خواستار شده و می‌گوید: کارمند هتل با اقشار مختلف سر و کار دارد و مطمئنا بین آنها کسانی که ناقل هستند وجود دارند که همین کارکنان هتل‌ را در معرض خطر جدی قرار می‌دهد.

حمزه‌زاده با بیان اینکه گردشگری یک صنعت فرابخشی است عنوان می‌کند: ما نیازمند تعامل با نهادها و دستگاه‌های داخلی نظیر نیروی انتظامی و وزارت کشور هستیم ضمن اینکه در کنار آن  درباره صدور ویزا باید ارتباط خوبی با وزارت خارجه برقرار شود. علاوه بر آن ما باید بتوانیم گردشگران را از کشورهای مختلف به سفر به کشورمان ترغیب کنیم‌، چه توریست‌هایی از کشورهای مسلمان که سنخیت فرهنگی با کشور ما دارند و همچنین سایر کشورها تا شاهد حضور گردشگران از اقصی نقاط جهان به کشورمان باشیم.