وقت رفع حبس از طبیعت‌گردی

صنعت گردشگری در ایران پس از نزدیک به دو سال رکود در وضعیت بحرانی است. همین وضعیت توجه جدی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی  را به این صنعت ایجاب می‌کند. این روزها که عزت‌الله ضرغامی بر صندلی وزارت نشسته و در حال گفت‌وگو با مدیران کل این حوزه است، کارشناسان و متخصصان تلاش می‌کنند خواسته‌های خود را از راه‌های مختلف به گوش او برسانند. ابراهیم پورفرج رئیس جامعه تورگردانان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» به بیان اولویت‌هایی می‌پردازد که وزیر گردشگری باید آن را در دستور کار خود قرار دهد.  او با اشاره به اینکه مهم‌ترین اولویت شناخت از وضعیت کنونی گردشگری است، می‌گوید: چنانچه وزیر آگاهی کافی از شرایط توریسم داشته باشد می‌‌تواند تصمیماتی برای برون‌رفت از این بحران بگیرد. در حال حاضر ما نیاز نداریم بدانیم گردشگری چهار سال یا شش سال پیش چگونه بوده، بلکه باید شرایط کنونی و جایگاه صنعت گردشگری را بشناسیم.  رئیس جامعه تورگردانان راه رسیدن به این شناخت را گفت‌وگو با متخصصان این صنعت می‌داند و می‌افزاید: ما کارهای زیادی در دوره کرونا برای زنده نگه داشتن صنعت گردشگری می‌توانستیم انجام دهیم که متاسفانه تاکنون پیگیری نشده و وزیر جدید می‌تواند با اجرای آن امید را به این صنعت برگرداند.

به گفته پورفرج، طرح سفرهای ایمن که توسط آژانس‌ها اجرا می‌شود از جمله طرح‌هایی بود که از سوی کارشناسان گردشگری مطرح شد که متاسفانه مسوولان آن را جدی نگرفتند. او ادامه می‌دهد: استدلال ما برای طرح سفرهای ایمن این بود که ما نمی‌توانیم جلوی سفر رفتن مردم را بگیریم و آنها بالاخره برنامه‌هایشان را اجرا می‌کنند از این رو بهتر است سفرها را به شکلی مدیریت کنیم که پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود. زیرا کار ما نه کنترل مردم بلکه کنترل ویروس است اما متاسفانه این طرح اجرایی نشد.

او در عین حال با انتقاد از جلوگیری از ورود تورهای طبیعت‌گردی به ایران می‌گوید: شاهدیم ویزای سلامت برای توریست‌های خارجی صادر می‌شود در حالی که برای طبیعت‌گردانی که قصد ورود به کشور دارند ویزا نمی‌دهند. این در حالی است که ویزای سلامت برای مشکلات پزشکی است و گردشگر با ورود به کشور باید به بیمارستان رفته و در یک محیط آلوده باشد. با حضور این گردشگر در شهر خطر بیشتری متوجه مردم می‌شود تا طبیعت‌گردانی که با ماشین خودشان وارد کشور شده و در طول سفرشان تنها با یک راهنما ارتباط دارند که تست کرونا داده است.

رئیس جامعه تورگردانان می‌افزاید: گردشگرانی که با تور طبیعت‌گردی به ایران سفر می‌کنند وارد شهرها نمی‌شوند و تنها در محیط‌های طبیعی اعم از کویر، دشت، جنگل یا کوهستان حضور دارند. آنها همچنین دو دز واکسن خود را زده و در بدو ورود به کشور تست کرونایشان را هم داده‌اند اما باز شاهد سخت‌گیری در ورود آنها به کشور هستیم.

او معتقد است وزیر باید این زمان را بگذارد تا صنعت گردشگری  را که همانند یک بیمار محتضر است بار دیگر زنده کند. در حال حاضر تمام کشورهای مسیر جاده ابریشم به گردشگران ویزا می‌دهند و ایران تنها کشوری است که برای توریست‌ها گذرنامه صادر نمی‌کند، همین موضوع باعث شده که کشور ما در آستانه خروج از برنامه گردشگران برای سفرشان در مسیر جاده ابریشم باشد.

پورفرج اضافه می‌کند: اگر وزیر سراغ کلیات در این صنعت برود، آنچنان در پیچ و خم مسائل مختلف در این صنعت که ابعاد گسترده‌ای دارد گم می‌شود که نمی‌تواند راهی برای برون‌‌رفت از این شرایط بحرانی پیدا کند. در این راستا نیاز است که گفت‌وگو با متخصصان صورت گرفته و با استفاده از توان کارشناسان و بخش خصوصی بتوانیم تحرکی به گردشگری کشور دهیم تا این بیمار محتضر بار دیگر روی پای خود بایستد.

او با انتقاد از روند واکسیناسیون در ایران می‌گوید: با توجه به اینکه بخش اندکی از جامعه واکسن دریافت کرده‌اند کشور ما همچنان در شرایط خوبی قرار ندارد و نمی‌تواند میزبان برخی تورهای ورودی باشد. اما در همین شرایط باید سازوکارهای ورود تورهای ورزشی، کوه، طبیعت‌گردی و ... که ارتباط اندکی با جامعه انسانی دارد فراهم شود.

رئیس جامعه تورگردانان با ابراز امیدواری از قرار گرفتن عزت‌الله ضرغامی در راس وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی عنوان می‌کند: ما نیازمند یک وزیر قوی در این حوزه هستیم که بتواند اقتصاد گردشگری را درک کرده و روابط قوی با مجلس و بخش خصوصی داشته باشد. در این صورت بخش خصوصی حمایت کامل از او برای اجرای برنامه‌هایش خواهد داشت.

متاسفانه صنعت گردشگری به ویژه در دوران کرونا نه تنها از رشد و توسعه خود بازماند بلکه بسیار هم عقب افتاد و امیدوارم وزیر جدید بار دیگر آن را به ریل خود برگرداند.  گفته‌های این کارشنـاس حوزه گردشگری نشان‌دهنده تصمیم‌گیری سریع و نه شتاب‌زده برای رونق صنعت توریسم در ایران است تا بتوانیم هم کشورمان را در مسیر گردشگری جاده ابریشم نگه داریم و هم اندکی از شرایط سخت اقتصادی فعالان این عرصه کم کنیم. کرونا ویروسی است که جهان را درگیر خود کرده است و مساله‌ای نیست که تنها ایران به آن مبتلا باشد. از این رو می‌توان از تجربه‌های جهانی برای رونق صنعت توریسم در این دوره بهره برد و آن را سرپا نگه داشت.