شوک توریسم آفریقا از چراغ قرمز انگلیس

براساس آمار شورای جهانی سفر و گردشگری اقتصاد مصر به‌دلیل قرار گرفتن در «لیست قرمز» انگلیس روزانه متحمل ضرر بیش از ۳۱ میلیون پوند مصری (نزدیک به ۲ میلیون دلار آمریکا) می‌شود. در واقع قرار گرفتن مصر در این لیست، تهدید مهمی ‌برای بخش سفر و گردشگری این کشور خواهد بود و حتی بخش اقتصادی شورای جهانی سفر و گردشگری در این زمینه هشدار داده است. طبق آمارهای ارائه شده، پیش از همه‌گیری کرونا در جهان، در سال ۲۰۱۹ بازدیدکنندگان بریتانیایی ۵ درصد از کل ورودی‌های بین‌المللی مصر را تشکیل می‌دادند. بریتانیا پس از آلمان و عربستان سومین بازار مسافران خارجی مصر را به خود اختصاص داده‌ است. بنابراین محدودیت‌های فهرست قرمز، مسافران بریتانیایی را از سفر به مصر باز می‌دارد. سازمان جهانی گردشگری دلیل ترس از سفر به مصر برای گردشگران انگلیسی را، هزینه‌های اضافی ناشی از قرنطینه ۱۰ روزه در هتل‌های گران پس از بازگشت به بریتانیا و آزمایش‌های گران کرونا عنوان کرده است.

اقتصاد مصر هر هفته می‌تواند بیش از ۲۳۷میلیون پوند مصری کاهش یابد که این رقم معادل بیش از یک میلیارد پوند (۵/ ۶۳میلیون دلار آمریکا) در ماه است. براساس آنچه که ویرجینبا مسینا، نایب رئیس شورای جهانی سفر و گردشگری گفته، هر روزی که مصر در لیست قرمز انگلیس قرار دارد، اقتصاد این کشور میلیون‌ها گردشگر بریتانیایی را از دست می‌دهد. در واقع این تصمیم دولت بریتانیا مبنی بر افزودن مصر به فهرست قرمز نه تنها اقتصاد این کشور را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، بلکه بر امرار معاش هزاران مصری وابسته به بخش سفر و گردشگری، تاثیر بسزایی دارد.

تحقیقات شورای جهانی سفر و گردشگری بر اقتصاد مصر نشان می‌دهد که همه‌گیری کرونا چه تاثیر چشمگیری در اقتصاد این کشور داشته است؛ زیرا سهم آن در تولید ناخالص داخلی از ۵۰۵میلیارد پوند مصری در سال ۲۰۱۹ به حدود ۲۲۷ میلیارد پوند مصری (۵/ ۱۴ میلیارد دلار آمریکا) در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. این آمارها همچنین نشان می‌دهند که در سال ۲۰۲۰ پس از شیوع کرونا ۸۴۴ هزار شغل مربوط به بخش سفر و گردشگری از بین رفته است.

اگرچه ۶۰ درصد از مردم انگلستان یعنی بیش از سه چهارم جمعیت بزرگسال این کشور به‌طور کامل واکسینه شده‌اند، اما درصورتی مصر از لیست قرمز انگلیس خارج می‌شود و شانس بازیابی این بخش حیاتی برای بهبود اقتصاد کشور را به‌دست می‌آورد که واکسیناسیون در این کشور به حداکثر برسد.

این امر بر دیگر کشور آفریقایی که یکی از مقاصد مهم گردشگران بریتانیایی است، صدق می‌کند. براساس هشدارهای شورای جهانی سفر و گردشگری اقتصاد آفریقای جنوبی در هر هفته که در لیست قرمز بریتانیا قرار دارد، می‌تواند ۱۸۱میلیون راند پول ملی این کشور (بیش از ۵/ ۱۲میلیون دلار آمریکا) ضرر کند. این در حالی است که، براساس گزارش سالانه بخش اقتصادی شورای جهانی سفر و گردشگری در سال ۲۰۱۹، آفریقای جنوبی یکی از محبوب ترین مقاصد مسافران بریتانیایی بوده که ۷درصد از هزینه‌های بازدیدکنندگان بین‌المللی را به خود اختصاص داد و ۴/ ۹ میلیارد راند (۶۵۷ میلیون دلار آمریکا) درآمدکسب کرد.

مطالعات جامع انجام شده این سازمان بین‌المللی بر اقتصاد گردشگری آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که فهرست قرمز انگلیس چه پیامدهای سرسام‌آوری بر بخش سفر و گردشگری و اقتصاد این کشور داشته است که هر دو به دلیل همه‌گیری کرونا ویران شده‌اند. زیرا همه مسافران بریتانیایی صرف‌نظر از وضعیت واکسن، برای سفر به کشورهای لیست قرمز همچون آفریقای جنوبی مجبور به پرداخت هزینه گزاف برای قرنطینه ۱۰ روزه در هتل و تست‌های گران کووید-۱۹ هستند. البته سایر کشورهای اروپایی همچون آلمان، فرانسه و سوئیس قرنطینه برای واکسینه‌ها را پس از بازگشت از آفریقای جنوبی حذف کرده‌اند که این امر می‌تواند ضمن کاهش شیوع کرونا منجر به تحرک و رونق اقتصادی شود.

تحقیقات سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که با توجه به تعداد گردشگران بریتانیایی و میزان هزینه‌های آنها در سال ۲۰۱۹، اعمال محدودیت‌هایی که باعث شده تا بریتانیایی‌ها از سفر به آفریقای جنوبی باز بمانند، می‌تواند بیش از ۷۹۰ میلیون راند ( ۵۵ میلیون دلار آمریکا) در هر ماه، معادل بیش از ۲۶میلیون راند (نزدیک به ۲ میلیون دلار) در روز باشد. براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، کرونا بیشتر از هر چیزی بر اشتغال این کشور تاثیر گذاشته و منجر به از بین رفتن ۴۷۰هزار شغل به‌دلیل عدم سفرهای بین‌المللی شده است. تاثیرات وحشتناک کووید-۱۹ بر اقتصاد آفریقای‌جنوبی نشان می‌دهد سهم بخش سفر و گردشگری در اقتصاد ملی این کشور از ۳۶۳میلیارد راند در سال ۲۰۱۹ به ۱۸۲میلیارد راند (نزدیک به ۱۳میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. همچنین هزینه بازدیدکنندگان بین‌المللی با کاهش ۶۶درصدی، از ۱۳۴میلیارد راند در سال ۲۰۱۹ به ۴۶میلیارد راند در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

در واقع به تعداد روزی که این کشور در لیست قرمز انگلیس باقی بماند، با از دست دادن میلیون‌ها دلار مواجه است که عملا بهبود اقتصادی و اجتماعی جهان را به تعویق می‌اندازد. شورای جهانی گردشگری نیز در راستای حمایت از بازگشت گردشگری جهان، از دولت‌های سراسر جهان خواسته که برای بازیابی سفرهای بین‌المللی و نجات بخش جهانی سفر و گردشگری، روند واکسیناسیون را تسریع بخشند. علاوه بر این، این سازمان جهانی کشورهای در لیست قرمز بریتانیا را تشویق می‌کنند تا با همتایان بریتانیایی خود همکاری نزدیکی داشته باشند و آخرین اطلاعات مربوط به وضعیت کرونا در کشور خود را به اشتراک بگذارند تا بتوانند از لیست قرمز مخرب اقتصادی به لیست کهربایی

منتقل شوند.

براساس داده‌های شورای جهانی سفر و گردشگری در آفریقای جنوبی، بخش سفر و گردشگری برای راه‌اندازی مجدد اقتصاد این کشور بسیار حیاتی است، زیرا در نتیجه همه گیری کرونا، صدها هزار شغل در بخش گردشگری کشور آفریقای جنوبی از بین رفت و مردم بیشتری را به فقر کشاند.از این رو، راه‌اندازی مجدد سفرهای بین‌المللی ایمن و کاهش محدودیت های سفر برای این کشور بسیار اهمیت دارد. اگرچه روند واکسیناسیون در انگلیس با سرعت بالایی انجام می‌شود، اما در آفریقای جنوبی به میزان قابل توجهی کمتر است. بنابراین، برای آفریقای جنوبی بسیار مهم است که برنامه واکسیناسیون را برای بازیابی سفرهای بین‌المللی با سرعت بیشتری ادامه دهد تا بتواند بهبودی اقتصادی را ممکن سازد.