پایان منع سفر به آمریکا

با همه‌گیری کرونا، اقتصاد گردشگری آمریکا شاید بیش از هر کشور دیگری متضرر شد، زیرا ایالات متحده آمریکا تا سال ۲۰۱۹ پردرآمدترین کشور جهان در گردشگری بین‌المللی بوده که سالانه حدود ۲۳۰میلیارد دلار از محل ورود گردشگران خارجی کسب درآمد می‌کرد. در ابتدای همه‌گیری، آمریکا مورد هجوم ناگهانی بیماری کووید-۱۹ قرار گرفت و جمعیت بسیاری را درگیر کرد. از این رو این کشور برای مهار و کنترل وضعیت بحران‌زده ناشی از کرونا، سیاست‌های بسیار سختگیرانه‌ای را اتخاذ کرد و راه‌های ورود گردشگران خارجی به این کشور را به‌مدت ۱۸ ماه کاملا بست. اجرای این تصمیم اگرچه مانع از ورود مسافران به این کشور و مهار نسبی کرونا در این کشور پس از واکسینه شدن بیش از نیمی ‌از جمعیت آمریکا شد، اما ضربه سهمگینی را بر بازار گردشگری این کشور وارد آورده و اقتصاد آمریکا با چالش‌های بسیاری همراه کرده است.

ممنوعیت سفرهای غیرضروری آمریکا از اوایل سال ۲۰۲۰ وضع شده و در ابتدا برای گردشگران چینی و پس از آن برای ۳۳ کشور دیگر اعمال شد. آمریکا یکی از کندترین کشورها در لغو محدودیت‌های سفر بوده و تاکنون هیچ تصمیمی‌ برای بازگشایی مرزهای زمینی خود نگرفته است. حتی در تابستان نیز محدودیت‌های سفر را حفظ کرد. در اواسط ژوئیه که تحت فشار کشورهای اروپایی مبنی بر عدم لغو ممنوعیت‌ها قرار گرفت، تصمیمات جدیدی برای پذیرش گردشگران بین‌المللی اتخاذ کرد. بریتانیا و چند کشور اتحادیه اروپا به گردشگران واکسینه شده آمریکایی اجازه سفر به این کشورها را صادر کرده بودند، اما آمریکا اقدام متقابلی انجام نداده بود و همین امر باعث شد تا مقامات اروپایی خواهان ایجاد محدودیت بر مسافران آمریکایی شوند. طبق آمارهای انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) اروپا بزرگ‌ترین محل تردد مسافران بریتانیایی است، اما آمریکای شمالی با بیش از ۱۰میلیون مسافر دومین بازار بزرگ بریتانیا به‌شمار می‌رود. از این رو بازگشایی مرزها برای گردشگران واکسینه شده حداقل برای اروپایی‌ها تا حدودی صنعت گردشگری آمریکا را بازخواهد گرداند.

دولت بایدن در سیاستگذاری‌های جدید خود درصدد کاهش تنش با اروپا برآمده و قصد دارد محدودیت‌های سفر را کاهش دهد و شرایط ورود مسافران واکسینه به آمریکا را از اوایل نوامبر (اواسط آبان) فراهم کند.

آمریکا طی ۱۸ ماه از آغاز همه‌گیری کرونا در سراسر جهان ورود مسافران را از ۳۳ کشور از جمله ایرلند، بریتانیا، اتحادیه اروپا، چین، ایران، آفریقای جنوبی، برزیل و هند ممنوع اعلام کرد. اکنون، رفع این توقف و بازیابی صنعت گردشگری آمریکا می‌تواند آن را از زمین‌گیر شدن نجات دهد. براساس اعلام یک گروه تجاری در آمریکا، بازار گردشگری آمریکا در سال ۲۰۲۰ شاید بیش از ۵۰۰میلیارد دلار از درآمدهای خود را از دست داده است. دولت ترامپ در سال ۲۰۲۰ ممنوعیت کامل گردشگران خارجی را اعمال کرد که البته با موفقیت چندانی همراه نبود و شهروندان آمریکایی امکان بازگشت به خانه خود را نداشتند، اما سیاستگذاران فعلی آمریکا برداشتن یا کاهش محدودیت‌ها برای افراد واکسینه را راهی برای نجات صنعت گردشگری این کشور می‌دانند، اما با این حال معتقدند اعمال محدودیت‌ها ضروری است، زیرا شیوع ویروس‌های جهش‌یافته همچنان که در تابستان امسال رخ داد می‌تواند منجر به شروع دوباره شرایط بحرانی کرونا شود.

هیچ شهری در آمریکا همانند نیویورک با بحران مواجه نشده است. نیویورک در سال ۲۰۱۹ بیش از ۵/ ۱۳میلیون گردشگر را به خود جذب کرد، اما در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۹۳درصدی مواجه شد. کمبود گردشگر، تنها در شهر نیویورک منجر به از بین رفتن ۸۹هزار شغل شده و درآمدی بیش از ۶۰ میلیارد دلار را از دست داده است. اگرچه نیویورک با توجه به واکسیناسیون حداکثری به شرایط عادی بازگشته است، اما تا زمانی که گردشگران به آمریکا و نیویورک بازنگردند در واقع هیچ چیزی واقعا برنگشته و اقتصاد و اشتغال در سطح ضعیف باقی خواهد ماند.

از این رو مقامات آمریکا برای جبران خسارت‌های وارده بر صنعت گردشگری یا حداقل جلوگیری از رکود  بیشتر تصمیم به پذیرش مسافران واکسینه‌شده به آمریکا البته همراه با ارائه تست منفی کرونا گرفته‌اند. ایجاد سیستم جدید برای سفرهای بین‌المللی باتوجه به لحاظ کردن علم و سلامت عمومی‌ هم ایمنی آمریکایی‌ها  را در داخل کشور بالا می‌برد و هم ایمنی سفرهای هوایی بین‌المللی را افزایش می‌دهد. این تغییرات در حال حاضر فقط برای سفرهای هوایی اعمال می‌شود و محدودیت‌های زمینی همچنان بر قوت خود باقی است. البته سخت‌گیری‌ها نسبت به افراد واکسینه‌نشده همچنان با شدت بیشتری برقرار است. افراد واکسینه‌نشده حتی از کشورهایی همچون ژاپن که با محدودیت سفر به آمریکا مواجه نبوده‌اند نیز، از سفر به آمریکا منع می‌شوند. متولیان این بخش تسریع در روند واکسیناسیون جهانی را بسیار مهم می‌دانند تا شرایط برای بازگشت آزادی سفر برای همگان در دسترس قرار گیرد.