تدارک زمستانی برای توریست خارجی

حرمت‌الله رفیعی رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: آنچه در زمینه صدور روادید اتفاق افتاد بسیار مثبت است.جفایی که به واسطه عدم صدور ویزا صورت گرفت تنها متوجه اصحاب صنعت گردشگری نبود، اصولا هر کسب‌وکاری که بتواند باعث رونق اقتصادی و ورود ارز به کشور شود، همه مردم از تبعات مثبت آن بهره‌مند می‌شوند و سیاستگذاری غلط بستن مرزها باعث متضرر شدن همه شد. مگر ما با سایر کشورها چه تفاوتی داریم. در حال حاضر اکسپوی ۲۰۲۰ در کشور همسایه ما انجام می‌شود و جالب اینکه آنها حتی تست PCR یا داشتن کارت واکسن را برای ورود گردشگر لحاظ نکرده‌اند و شاهدیم چه حجمی از توریست هم این روزها به این کشور می‌رود. یا در کشور دیگر همسایه ما حتی یک اتاق خالی در هتل‌هایشان نداشتند که توریست برود و از این جهت پروازها به سمت این کشور با حجم محدود انجام شد. او با اشاره به اینکه متولی جدید گردشگری از ارتباطات خود استفاده کرده و درجلسه ستاد ملی کرونا حاضر شده است، افزود: او با پافشاری توانست مساله ویزا را حل کند و هیات دولت تفاهم‌نامه‌ای با وزارتخانه‌های بهداشت و امور خارجه داشت که کارهای اجرایی در این زمینه آغاز شود. رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی از آغاز رایزنی‌های دفاتر ایران با دفاتر بازار هدف خبر داد و اضافه کرد: این‌طور نیست که در همان لحظه صدور ویزا، توریست از اروپا به ایران بیاید بلکه ما باید برنامه‌ریزی دو تا سه ماهه در این زمینه داشته باشیم. برای جذب گردشگر از کشورهای همسایه نظیر ترکیه، عراق، افغانستان، ارمنستان و...شرایط چندان پیچیده نیست و برنامه‌ریزی کمتری لازم است، اما برای ورود توریست‌های اروپایی ما باید با شرکای اقتصادی خود صحبت کنیم و دعوت‌نامه‌ها ارائه شود. آنها تعداد گردشگران خود را مشخص می‌کنند و درخواست ویزا از سوی دفاتر انجام می‌شود و وزارت خارجه ویزا را به ما می‌دهد. این فعال بازار گردشگری گفت: پیش بینی من این است که از ابتدای سال میلادی جدید رفته رفته فضای عمومی برای گردشگری فراهم شود. از همین روست که به همکارانم توصیه کرده‌ام کارهایشان را پیش برده و برنامه‌ریزی‌هایشان را انجام دهند. از همین ماه که مرز باز شود چنانچه مداخله بیجایی نداشته باشیم کار ما شروع خواهد شد و بار دیگر شاهد توریسم ورودی در ایران هستیم.

آرین قایی کارشناس حوزه گردشگری نیز در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با اشاره به اینکه در حوزه گردشگری درمانی قرار نیست همه آژانس‌ها این کار را انجام دهند و فیلترینگی در این زمینه وجود دارد گفت: این فیلترینگ به معنای رابطه بازی و رانت نیست‌، بلکه آژانس‌هایی که توان انجام این کار به علاوه مجوزهای آن را دارند در این حوزه کار می‌کنند.

او افزود: اکثر ویزاهایی که صادر می‌شود جدا از ویزای توریستی ویزای درمانی است و در این زمینه ماهانه تعداد مشخصی ویزا برای آژانس‌هایی که مجوز دارند از سمت وزارت امور خارجه صادر می‌شود.

این کارشناس با بیان اینکه برخی عنوان می‌کنند باید محدودیت برای آژانس‌ها برداشته شود، گفت: در حال حاضر این محدودیت تعداد گردشگران درمانی برای هر آژانس را مشخص می‌کند‌، به عنوان مثال ممکن است به یک آژانس ۵۰ مجوز داده شود که با توجه به همراه داشتن توریست‌های سلامت ۲۵ بیمار و ۲۵ همراه خواهد بود. برخی می‌گویند این تعداد محدود ارزآوری به همراه ندارد اما من برخلاف این گروه معتقدم سیاست‌ درهای باز در این زمینه جواب درستی نمی‌دهد و ما باید هدف‌گذاری در این حوزه داشته باشیم. به این معنا آژانس‌ها و شرکت‌هایی که خوب کار می‌کنند، تبلیغات خوبی در کشور هدف دارند و توان جذب گردشگر را دارند سهمیه بیشتر و در مقابل آژانس‌هایی که از این توان برخوردار نیستند سهمیه کمتری داشته باشند.گردشگری حلال و ارزان و توسعه این دو سبک از توریسم از دیگر مواردی بود که قایی در سخنان خود به آنها پرداخت و گفت: خوشبختانه در یکی از جلسه‌ها ما با متولی گردشگری موضوع گردشگری حلال را مطرح کردیم که مورد استقبال مسوولان قرار گرفت. همچنین در این گفت‌وگو بحث گردشگری ارزان مطرح شد تا همه اقشار مردم بتوانند سفر کنند و در این زمینه هم با دو بانک توافقاتی حاصل شده تا اعتبار سفر (تسهیلات) داده شود.