دیوار دولتی در جزایر گردشگری

در همین راستا او به‌کارگیری کشتی‌های تفریحی، لنج‌ها و فعال کردن پروژه‌های گردشگری سواحل را اقدامی شایسته خواند که از سوی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری بوشهر انجام شده است. گفته‌های معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حالی است که در ایران گردشگری دریایی همچنان به مجموعه‌ای محدود از فعالیت‌ها خلاصه می‌شود و جای خالی بسیاری از اقدامات در این حوزه خالی است. دولت گاه تلاش‌هایی را برای توسعه این شاخه از گردشگری انجام داده با این حال نتوانسته است چندان که باید و شاید توریسم دریایی را رونق بخشد‌ و زمانی که بخش‌خصوصی قصد ورود داشته با قوانین دست‌وپاگیر و انواع و اقسام مجوزها مواجه شده که همین امر سرمایه‌گذاران را از سرمایه‌گذاری منصرف کرده است.

سعید انوری نژاد کارشناس گردشگری دریایی در این زمینه به «دنیای اقتصاد» گفت: در زمینه این شیوه از گردشگری ما در ایران زیرساخت‌های لازم را نداریم به عنوان مثال تنها اسکله تفریحی مدرن ما اسکله «مارینا» در کیش است. از این رو چنانچه قصد داریم توریسم دریایی را در ایران توسعه دهیم باید اسکله و دیگر زیرساخت‌های آن را تاسیس و راه‌اندازی کرده و آنها را توسعه دهیم. او تسهیل در فرآیند اخذ مجوزها را از دیگر راهکارهای این شیوه از گردشگری عنوان کرد و افزود: از سال گذشته وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به دنبال آن است که متولی مجوز در بحث توریسم دریایی باشد، زیرا متولیان فعلی در این حوزه نگاه‌شان به گردشگری دریایی نیست و این موضوع برایشان اولویت ندارد.

انوری‌ نژاد معتقد است زمانی که مسوولان و متولیان از توسعه توریسم دریایی سخن می‌گویند باید مشخص کنند دقیقا چه کاری می‌خواهند انجام دهند. او گفت: در حال حاضر در این حوزه پیش‌ پا افتاده‌ترین فعالیت کروز و مینی کروز است که ما در ایران آنها را نداریم. آیا منظور متولیان راه‌اندازی یک هتل در ساحل یا انجام جت‌اسکی است یا می‌خواهند مشابه سایر کشورها سایت‌های گردشگری دریایی راه‌اندازی کنند.

این کارشناس گردشگری دریایی درباره مزیت‌های ایران در حوزه این سبک از توریسم نسبت به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس افزود: ما تنها کشور در منطقه هستیم که این تعداد جزیره داریم. اگر بحرین و یکی دو جزیره‌ای که جزو عربستان است را کنار بگذاریم بقیه جزایر در این منطقه به ایران تعلق دارند که از اتمسفر و سواحل خوبی هم برای گردشگری برخوردارند. ما می‌توانیم فعالیت‌های گسترده ای در حوزه گردشگری پاک در این جزیره داشته باشیم و از بخش خصوصی بخواهیم که در این حوزه ورود کرده و باعث توسعه این شیوه از توریسم شوند.

او خواستار اجرای یک طرح پایلوت در زمینه گردشگری دریایی شد و گفت: از آنجا که نمی‌توان یک‌باره به نقطه ایده‌آل رسید ما می‌توانیم یک جزیره مانند هندورابی را به عنوان پایلوت در این حوزه از توریسم در نظر بگیریم. هندورابی به کیش نزدیک است و گردشگر می‌تواند با پرواز به کیش آمده سپس چند روزی در هندورابی اقامت داشته باشد. در این جزیره چند سال پیش مجموعه زیرساخت‌هایی فراهم شد و یک هتل در آن ساختند و باند فرودگاهش را توسعه دادند.

 انوری‌نژاد ادامه داد: در این جزیره ما این امکان را داریم که مجموعه فعالیت‌هایی را در ساحل و در آب تدارک ببینیم. نمونه ورزش‌های آبی در این جزیره می‌تواند غواصی، اسنوکلینگ و..باشد و از سازه‌های دریایی نیز می‌توان به عنوان هتل بهره گرفت. همچنین از آنجا که هندورابی یک جزیره مرجانی و پایگاه قدیمی صید ماهی بوده می‌توان از این قابلیت برای کشت و صید مصنوعی مروارید بهره گرفت.

از نگاه این کارشناس گردشگری دریایی در هندورابی قابلیت راه‌اندازی صیادی بومی وجود دارد، او با بیان این مطلب افزود: نزدیک‌ترین بندر به هندورابی، شیرویه است که یکی از اصلی‌ترین منابع معیشتی آنها صیادی است و در همین راستا لنج صیادی دارند.گردشگری در هندورابی می‌تواند اقتصاد مردم این منطقه را هم رونق ببخشد به این معنا که تور آشپزی دریایی راه بیندازند، ماهی صید کنند و آن را در لنج پخته و برای مسافران‌شان سرو کنند. او گفت: در این جزیره ما همچنین می‌توانیم موزه کشتی و لنج داشته باشیم و سفر به دور جزیره با لنج را برای توریست‌ها تدارک ببینیم. در واقع هندورابی این قابلیت را دارد که گردشگری دریایی با طعم بومی در آن راه افتاده و تبدیل به یک پایلوت موفق برای این شیوه از گردشگری در ایران باشد.

به گفته این کارشناس گردشگری دریایی ما می‌توانیم انواع و اقسام طرح‌های جذاب را برای گردشگران در این زمینه ارائه دهیم با این حال انجام یک پایلوت موفق می‌تواند نمونه‌ای در اختیار ما بگذارد تا بتوانیم از آن به عنوان نقشه راه طرح‌های آتی بهره گرفته و نواقص و ایرادات آن را در یک سطح کوچک‌تر مشاهده کرده و آنها را برطرف کنیم.