چشم‌انداز درخشان تاپیکو برای سال‌های 97 و 98

همچنین در این مجمع موضوعات «خروج از پروژه پالایشگاه آناهیتا» و نیز «هلدینگ سلولزی» از مهم‌ترین درخواست‌های سهامداران بود. محمدحسن پیوندی، مدیرعامل تاپیکو نیز در این مجمع گفت: استراتژی مدیریت این مجموعه خروج از این دو شرکت است. وی با بیان اینکه تبدیل شدن به شرکت جهانی با بیشترین ارزش برای ذی‌نفعان در برنامه تاپیکو است، افزود: توسعه سرمایه‌گذاری درحوزه‌های جذاب و بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری نیز در دستور مجموعه است.وی همچنین از چشم‌انداز خوب این شرکت برای سال‌های ۹۷ و ۹۸ پس از بهره‌برداری از فازهای پروژه‌های مختلف مجموعه خبر داد. مدیرعامل تاپیکو همچنین با اشاره به فعالیت‌های این شرکت و استراتژی‌های مدیریتی خود در مدت حضورش در تاپیکو گفت: این مجموعه پتانسیل‌های زیادی برای توسعه دارد، اما نیاز به اصلاح زیرساخت دارد که باید با برنامه‌ریزی انجام شود و تاکنون مراحلی از آن انجام شده است.

وی با اشاره به درخواست تاپیکو برای افزایش ۵ درصدی تخفیف دریافت خوراک برای پروژه نفت ستاره خلیج‌فارس گفت: این پروژه ملی است و منافع آن عاید کل کشور می‌شود؛ بر این اساس درخواست تخفیف خود را به شورای‌عالی اقتصاد داده‌ایم و امیدواریم موافقت شود. پیوندی گفت: فاز یک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس اوایل سال ۹۷ و فاز ۲ و ۳ این پالایشگاه تا پایان ۹۷ یا ابتدای ۹۸ به بهره‌برداری می‌رسد. وی همچنین از احتمال خروج تاپیکو از پروژه آناهیتا خبر داد و افزود: ما ۳/  ۳۳ درصد سهم در این پروژه داریم که درصورت وجود بخش خصوصی قوی، امتیاز آن را واگذار می‌کنیم و از این پروژه خارج می‌شویم. وی همچنین با اشاره به پروژه سیراف گفت: در نظر داریم در این پروژه با همکاری یک شرکت خارجی بنزین یورو ۵ تولید کنیم. مدیرعامل تاپیکو با اشاره به تصمیم این مجموعه برای افزایش سرمایه پتروشیمی مرجان از ۴۶۰ میلیارد تومان به ۸۶۰ میلیارد تومان گفت: به اعتقاد من سال‌های ۹۷ و ۹۸ بهترین سال‌ها برای صادرات متانول است و سال آینده  بیش از۵۰۰ هزار تن  متانول عملا به ظرفیت تولید تاپیکو  اضافه می‌شود که امکان خوبی را برای ما فراهم می‌کند. وی افزود: پروژه ستاره خلیج‌فارس، پتروشیمی مرجان و پتروشیمی ایلام(فاز۲) به ترتیب در سال‌های ابتدای ۹۷، پایان ۹۶و پایان ۹۷به بهره‌برداری می‌رسند. مجمع عمومی عادی سالانه و فوق‌العاده تاپیکو، ۲۹ شهریور با تقسیم سود ۱۰۰ ریالی و تصویب افزایش سرمایه ۸۷ درصدی برگزار شد.

 

 تبدیل فرصت به تهدید

وی همچنین با اشاره به اینکه چند سالی است که تاپیکو گرفتار بدهی و اقساط ناشی از خرید ۵/  ۸ درصد از سهام هلدینگ خلیج‌فارس بود و این موضوع هزینه‌های مالی زیادی را به شرکت تحمیل می‌کرد، افزود: در نهایت بدهی تاپیکو به سازمان خصوصی‌سازی ۳ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان شد. وی افزود: ما در تاپیکو برای عبور از این مشکلات چندماهی از سازمان خصوصی‌سازی تنفس گرفتیم و پس از بررسی‌های فراوان و مذاکره با سازمان تامین اجتماعی این سازمان را مجاب کردیم که این بدهی را با دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی تهاتر کرده و ما به ازای آن در افزایش سرمایه تاپیکو شرکت کند.

پیوندی با تاکید بر اینکه با این روش تهدید را به فرصت بدل کردیم، افزود: در نهایت با نگاه مساعد سازمان تامین اجتماعی این سازمان به‌صورت تهاتری بدهی تاپیکو را تسویه کرد و با ۳ هزار میلیارد تومان در افزایش سرمایه این شرکت از محل آورده و مطالبات نقدی شرکت کرد. مدیرعامل تاپیکو گفت: تسویه بدهی سازمان خصوصی‌سازی و تهاتر انجام شده با سازمان تامین اجتماعی حدود ۷۰۰ میلیارد تومان از هزینه‌های (مالی) این هلدینگ را کاهش داد.وی افزود: همچنین با انجام افزایش سرمایه در تاپیکو سود شرکت بالغ بر ۲هزار میلیارد تومان خواهد شد. سود هر سهم شرکت پس از این افزایش سرمایه از۲۹۰ریال با سرمایه ۴۳,۵۰۰ میلیون سهم به ۲۴۵ریال با سرمایه ۸۱,۵۰۰ میلیون سهم  می‌رسد که البته قیمت تئوریک هم پایین خواهد آمد و پی بر ای سهم به ۴/ ۵ می‌رسد. با افزایش سرمایه پیش‌رو P/ E شرکت به ۴/ ۵ می‌رسد که در حال حاضر رقم ۶ است.

وی همچنین درخصوص فرصت‌ها و تهدید‌های صنعت سلولزی گفت: پایین بودن سهم ارزش افزوده صنعت سلولزی از مجموع صنایع در کشور، تداوم روند رشد پایین و نوسانات مصرف کارتن و کاغذ بسته‌بندی در ۱۰سال گذشته، تداوم سرانه پایین مصرف کاغذ در کشور نسبت به متوسط جهانی، مازاد عرضه در کاغذ تحریر کاغذ روزنامه، تیشو و کاغذ بسته‌بندی در کشور، تشدید رقابت در بازار کاغذ‌های بسته‌بندی با توجه به طرح‌های احداث واحد‌های تولیدی با ظرفیت‌های بالا در کشور تهدید‌های شرکت است.به گفته وی، پتانسیل‌های صادراتی در حوزه تیشو و کاغذ بسته‌بندی، پیش‌بینی رشد پایدار و رشد جهانی مطلوب در صنعت کارتن و کاغذ بسته‌بندی و امکان واردات اولیه با توجه به ثبات قیمت جهانی آنها از فرصت‌های هلدینگ در صنعت است.

وی درخصوص عرضه‌های پیش روی هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین گفت: پاییز امسال گروه صنعت سلولزی تامین‌گستر تامین و پتروشیمی غدیر در بازار دوم فرابورس عرضه می‌شوند. پیوندی گفت: ما تمام سعی خود را کرده‌ایم که مشکلات شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو حل و فصل شود. اما در برخی مواقع مجبور به خروج هستیم. تاپیکو در حال تلاش برای خروج از پالایشگاه آناهیتا است که ممکن است این روند به صورت تدریجی انجام شود. وی افزود: در خصوص پالایشگاه سیراف هم تصمیماتی اتخاذ کرده‌ایم که منافع سهامداران را حفظ کنیم و به همین دلیل به دنبال تغییر محصول این پالایشگاه هستیم که به احتمال زیاد تولید بنزین یورو۵ جای نفتا را می‌گیرد.

 

مروری بر برنامه راهبردی هلدینگ

بیانیه چشم‌انداز و ماموریت هلدینگ

بیانیه چشم‌انداز: تبدیل شدن به شرکتی جهانی با قابلیت رقابت‌پذیری بین‌المللی و تامین بیشترین ارزش برای ذی‌نفعان.

ماموریت‌ها: شرکت بر آن است در چارچوب سیاست‌های شرکت سرمایه‌گذاری تامین‌اجتماعی، افزایش و استمرار سودآوری و ارزش‌آفرینی بلندمدت سهامداران را از طریق سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و راهبری تخصصی شرکت‌های تابعه فراهم سازد. شرکت در این مسیر به دستیابی به اهداف تمامی ذی‌نفعان، رعایت اصول علمی مدیریت، الزامات و قوانین زیست‌محیطی، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و سایر قوانین حاکم بر کشور، اعتقاد قلبی دارد.

ارزش‌های محوری هلدینگ

* قانونمندی

* شفافیت عملکرد

* پاسخگویی

* مسوولیت اجتماعی

* شایسته‌سالاری

 

راهبردهای هلدینگ

۱- توسعه سرمایه‌گذاری در حوزه‌های جذاب صنعت

۲- توسعه همکاری و مشارکت با شرکت‌های معتبر و صاحبان سرمایه و دانش فنی

۳- رسوخ و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی

۴- بهینه‌سازی سبد سرمایه‌گذاری با تاکید بر خلق ارزش

۵- ارتقای هم‌افزایی بین شرکت‌های مرتبط با گروه تامین با تاکید بر خلق ارزش

۶- حضور موثر در نهادها و تشکل‌های مرتبط با صنعت

۷- ارتقا و توسعه نظام زنجیره تامین در هلدینگ و شرکت‌های تابعه

۸- توسعه سرمایه‌های انسانی با تاکید بر جذب و نگهداری نیروهای متخصص و توانمندسازی آنها

۹- بهبود بهره‌وری و کاهش بهای تمام شده محصولات در شرکت‌های تابعه

۱۰- ارتقا و یکپارچه‌سازی نظام‌های اطلاعاتی در هلدینگ و شرکت‌های تابعه

 

برنامه‌های آتی هلدینگ

* رایزنی‌های گسترده برای محقق‌سازی استفاده از ظرفیت ماده ۱۳ قانون رفع موانع تولید برای اخذ تخفیف ۱۰ درصد خوراک برای پالایشگاه خلیج‌فارس تا پایان سال‌جاری

* بهره‌برداری از واحد الفین پتروشیمی ایلام در سه ماه اول ۱۳۹۷

* برنامه‌ریزی برای شروع احداث واحد الفین در کنار پالایشگاه سیراف تا نیمه دوم سال ۱۳۹۷ با مشارکت یک واحد پالایشی دیگر

* شروع عملیات اجرایی طرح MTO پتروالفین فن‌آوران برای تولید پلی الفین از گاز طبیعی تا نیمه اول سال ۱۳۹۷ با تکنولوژی MTO-ADVANCE شرکت UOP

* توسعه همکاری و مشارکت با شرکت‌های معتبر و صاحبان سرمایه و دانش فنی به‌منظور بهینه‌سازی و به‌روزآوری تکنولوژی در شرکت‌های تابعه

* انتشار اوراق صکوک و تامین مالی از طریق بازار سرمایه

* افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران

* رسوخ و توسعه بازارهای داخلی و بین‌المللی به‌منظور افزایش در فروش مقداری و فروش صادراتی

* شناسایی، تکمیل و بهره‌برداری از ظرفیت‌های بلااستفاده شرکت‌ها

گزارش ویژه

گزارش ویژه

گزارش ویژه