هوشمندی و یکپارچگی پرداخت فروشگاهی

شرکت توسن‌تکنو در مردادماه سال‌جاری، با گردهم آوردن مدیران و کارشناسان ارشد صنعت بانکداری و پرداخت، سمیناری را با عنوان «بازآفرینی شعب» برگزار کرد و چهارشنبه گذشته هم همایش «تحول پرداخت فروشگاهی» را با شعار «به سوی پرداخت‌های هوشمند و یکپارچه» به کمک مشاوران و شرکای تجاری، مدیران ارشد و کارشناسان شرکت و همچنین با حضور تنی چند از مدیران ارشد صنعت پرداخت، برگزار نمود و به تبیین مفهوم «CLOUD POS» پرداخت. این مفهوم از ترکیب سه حوزه پرداخت، خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی سخن می‌گوید. در مفهوم «CLOUD POS» از هر نقطه‌ای می‌توان حساب‌های مالی و تراکنش‌ها را مدیریت کرد.

همکار خارجی شرکت توسن‌تکنو هم در این همایش حضور  فعالی داشت. شرکت PAX که توسن‌تکنو، نماینده انحصاری آن در ایران است یک شرکت چینی است که در سال ۲۰۰۰ میلادی تاسیس شده و در حال حاضر جزو چهار تامین‌کننده برتر کارتخوان‌ها در جهان است. این شرکت هم‌اکنون بیش از ۱۷ میلیون دستگاه کارتخوان نصب شده در بیش از یکصد کشور دنیا دارد. شرکت PAX نزدیک به دو‌هزار کارمند را در استخدام خود دارد که ۷۰ درصد آنها در بخش‌های تحقیق و توسعه فعالیت می‌کنند. علاوه‌بر این PAX بیش از یکصد Patent (الگو) ثبت‌شده دارد. دکتر محمد مظاهری، مدیرعامل توسن‌تکنو در این همایش از همکاری‌های بیشتر شرکت تحت مدیریتش با PAX خبر داد و گفت: تا ۶ ماه آینده محصولات بیشتری را با همکاری شریک تجاری‌اش به بازار پرداخت کشور عرضه می‌کند. راه‌اندازی خط تولید Smart POSها با تکنولوژی روز دنیا در داخل ایران از سوی توسن‌تکنو نیز خبر مهم دیگری بود که مدیرعامل این شرکت در این همایش اعلام کرد.

سخنان مدیرعامل توسن‌تکنو

دکتر محمد مظاهری مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو نخستین سخنران این همایش بود. موضوع سخنرانی وی «تجمیع خدمات تجاری هوشمند» و «فناوری ابری» بود. دکتر مظاهری صنعت پرداخت در جهان را به چهار دوره پول نقد، کارت، پرداخت آنلاین و «Cloud POS» تقسیم کرد. وی افزود: در حال حاضر در حال ورود به دوره چهارم هستیم. وی «Cloud POS» را اشتراک سه حوزه پرداخت، خرده‌فروشی و تجارت الکترونیکی دانست و خاطرنشان کرد: در حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو چنانچه پذیرنده‌ها از فناوری ابری استفاده می‌کردند اطلاعات با ارزش آنها درمورد کسب و کارشان از بین نمی‌رفت.به گفته وی در این حادثه به دلیل نبود راه‌حل‌های «ابری» نزدیک به ۶۰۰ کسب و کار تمام اطلاعات مالی خود را از دست دادند.مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو همچنین در مورد مفهوم «Cloud POS» گفت: در این فضا می‌توان از هر نقطه‌ای حساب‌های مالی و تراکنش‌ها را مدیریت کرد و در واقع «Cloud POS» نقطه فروش را به نقطه تجمیع سرویس تبدیل می‌کند.

به گفته وی در این فضا مواردی مانند محاسبات ابری، خرده‌فروشی، پرداخت، کلان داده‌ها، خدمات ارزش افزوده و خرید مبتنی بر وب در یک نقطه عرضه می‌شوند.دکتر مظاهری تاکید کرد: در مفهوم «Cloud POS» دیگر کارتخوان صرفا ابزاری برای پرداخت و فروش و دریافت پول نیست بلکه به نقطه‌ای برای ارائه سرویس‌های مختلف به مشتری تبدیل می‌شود و ترکیب فضای خرده‌فروشی با فضای تجارت الکترونیکی خبر از دنیای جدیدی می‌دهد که برای درک آن باید بیش از پیش الگوهای ذهنی خود را تغییر دهیم.

دکتر مظاهری در پایان صحبت‌های خود با اعلام این که توسن‌تکنو بخشی از تولیدهای خود را در سال ۲۰۱۷ مونتاژ کرد تا بتواند به آمادگی بیشتر سازمانی و کنترل کیفی برسد اضافه کرد که در حال حاضر در شرکت توسن‌تکنو توانایی تولید سالانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار دستگاه کارت‌خوان را داریم و برای تحقق بخشیدن به چنین آماری در فاز اول، حدود ۵۰ نفر در شهرک صنعتی کاسپین قزوین به ما اضافه می‌شوند که به نوعی یک اشتغال‌زایی خارج از تهران نیز محسوب می‌شود. وی به تمرکز بر تولید کارتخوان‌ها و صندوق‌های فروشگاهی هوشمند به‌عنوان هدفی راهبردی برای شرکت اشاره  و اعلام کرد که این تولید مطابق با فناوری روز دنیا خواهد بود. آماده‌سازی کارخانه در شهرک صنعتی کاسپین قزوین و اقدام برای تولید SKD در نیمه دوم سال ٢٠١٧ در همین راستا صورت گرفته و شروع تولید در تیراژ در نیمه اول سال ٢٠١٨ رقم خواهد خورد.

سخنان مدیر فروش شرکت PAX

پس از سخنان مدیرعامل شرکت توسن‌تکنو در همایش تحول پرداخت فروشگاهی، «مارک اوفلین» مدیر فروش اروپا، آفریقا و خاورمیانه شرکت PAX سخنانی را ایراد کرد. وی با اشاره به تجربه‌های خود در زندگی روزمره گفت: در حال حاضر شخصا بیش از ۹۵ درصد تراکنش‌های خود را با «اندروید پی» با کارت‌های بانکی انجام می‌دهم. وی افزود: در حال حاضر تحولات مهمی در صنعت پرداخت چین رخ داده است به طوری که بازار پرداخت در چین ۱۰ برابر آمریکا است. زیرا این کشور هم جمعیت قابل توجهی دارد و هم بسیار عملگرایانه رفتار می‌کند و همچنین از فناوری خوبی بهره می‌برد.

13 (4)

وی خاطرنشان کرد: در 5 سال گذشته چین در پرداخت الکترونیک بسیار پیشرفت کرده و می‌توان گفت، اکنون پیشرفته‌ترین کشور در پرداخت موبایلی است. «اوفلین» تاکید کرد: نظام‌های پرداخت قدیمی اساسا در حال تغییر هستند و به زودی از بین می‌روند. به گفته وی این شرایط چالشی را برای بانک‌ها و شرکت‌های ارائه‌دهنده‌ خدمات پرداخت به وجود آورده که باید به سرعت روش‌های پرداخت را «به‌روز» کنند.به گفته وی، اکنون در جهان خرید با «اپلیکیشن» با قدرت در حال گسترش است. مدیر فروش اروپا، آفریقا و خاورمیانه شرکت PAX گفت: امروز پیچیدگی‌های بسیاری در دنیای «پرداخت» به وجود آمده و ما باید راه‌حل‌هایی را ارائه کنیم تا کارها را راحت‌تر کند.وی در ادامه به معرفی «PAXSTORE» پرداخت و برخی از دستاوردهای این شرکت در زمینه ابزارهای پرداخت را ارائه کرد.به گفته «اوفلین» ابزارهای پرداخت جدید PAX مبتنی بر سیستم عامل «اندروید» هستند و هیچ گونه کلید سخت‌افزاری در آنها به کار نرفته است.

گزارش ویژه

سخنان معاون بازاریابی توسن‌تکنو

آرش حسین‌پور، معاون بازاریابی شرکت توسن‌تکنو دیگر سخنران این همایش بود. وی با تقسیم تاریخی اقتصاد جهانی به دوره‌های کشاورزی، صنعتی، سرویس و تجربه‌ کاربری به تبیین این دوره‌ها پرداخت و افزود: در حال حاضر ما در عصر تجربه کاربری قرار داریم که شاهد فروشگاه‌ها و کافه‌های زنجیره‌ای مثل «استارباکس» هستیم که برای مشتری یک تجربه و حس خوب را به وجود می‌آورند و موجب می‌شوند که مشتری براساس احساسش به دفعات به آن فروشگاه‌ها مراجعه و تجربه قبلی را تکرار کند.حسین‌پور رابطه مشتری و فروشنده را در اقتصاد تجربی براساس رابطه میزبان و میهمان دانست و افزود: در این رابطه یک شخصی‌سازی برای مشتری صورت می‌گیرد و فروشنده، مشتری را قبل از آنکه وارد فروشگاه شود می‌شناسد و به او پیشنهادهای مورد علاقه‌اش را می‌دهد. وی مولفه مهم برای مشتریان را در این موارد احساس و هیجان دانست تا نیاز واقعی.معاون بازاریابی توسن‌تکنو با تاکید بر اینکه جهان امروز در حال تغییر است، گفت: دست‌اندرکاران صنعت پرداخت هم باید به این تغییرات توجه کنند. حسین‌پور با اشاره به دستگاه‌های پایانه فروش قدیمی گفت: این دستگاه‌ها عمدتا برای مدیریت پرداخت استفاده می‌شوند و محدودیت‌های زیادی دارند. به گفته وی در این پایانه‌های فروش، محدودیت‌های زیادی در زمینه ایجاد ارزش افزوده وجود دارد مثل نداشتن اپلیکیشنی برای باشگاه مشتریان یا باشگاه وفاداری که تحلیلی از فروش و خرید مشتریان به دست ‌دهد. همچنین بستر مناسبی را برای تجارت الکترونیکی فراهم نمی‌کند. به گفته وی در حال حاضر مفهوم موبایل به طور کلی تغییر کرده و وسیله کاملا هوشمندی شده که طیف وسیعی از اپلیکیشن‌ها را در خود جای داده است اما امروزه دیگر هوشمندی به تلفن همراه محدود نمی‌شود و وسایل هوشمند دیگری مثل ساعت، تلویزیون و حتی خودرو هوشمند هم تولید شده است.

گزارش ویژه

معاون بازاریابی شرکت توسن‌تکنو با اشاره به «فروشگاه‌های نرم‌افزارهای کاربردی و تخصصی» گفت: اپلیکیشن«PAXSTORE» که ما آن را بومی‌سازی کرده‌ایم و به نام «TECHSTORE» معرفی شده است یک پلت فرم توزیع اپلیکیشن باز است که پذیرنده‌ها می‌توانند از طریق آن به اپلیکیشن‌های مختلف در زمینه پرداخت و انجام فرآیندهای فروشگاهی دسترسی داشته باشند. به گفته وی در واقع «TECHSTORE» اولین پلت فرم بازتوزیع اپلیکیشن‌های پرداخت در کشور است که بستر نوآوری در این حوزه را ایجاد می‌کند و می‌تواند به رشد استارت‌آپ‌ها و فین‌تک‌ها کمک کند.حسین‌پور «TECHSTORE» را یک بازار اپلیکیشن‌های پرداخت فروشگاهی دانست. حسین‌پور تاکید کرد: پیش از این ما از ابزارهای پرداخت بیشتر در فعالیت‌های بانکی استفاده می‌کردیم، اما در حال حاضر احساس می‌کنیم باید به «پرداخت» به‌عنوان یک پلت‌فرم نگاه کنیم و این بستر نوآوری باز را در اختیار شرکت‌های استارت‌آپی و فین‌تک‌ها و سایر توسعه‌دهندگان قرار دهیم.معاون بازاریابی توسن‌تکنو خاطرنشان کرد: این شرکت به‌دنبال تولید داخلی کارتخوان‌های هوشمند (Smart POS) و صندوق‌های هوشمند فروشگاهی (Smart ECR) است.به گفته وی، صندوق‌های فروشگاهی هوشمند با صندوق‌های فروشگاهی سنتی بسیار متفاوت هستند.وی یکی از تفاوت‌های بزرگ صندوق‌های فروشگاهی و کارتخوان‌های هوشمند را نسبت به نمونه‌های سنتی خود، اندرویدی بودن آنها دانست و افزود: این اتفاق در واقع انقلابی در صنعت پرداخت است.حسین‌پور تاکید کرد: شرکت توسن‌تکنو در زمینه پرداخت روی پلت‌فرم اندروید برنامه‌های زیادی دارد که در آینده به معرفی آن خواهد پرداخت.

گزارش ویژه

  سخنان بنیان‌گذار گروه توسن

دکتر سیدولی‌الله فاطمی اردکانی، بنیان‌گذار گروه توسن به‌عنوان میهمان ویژه این همایش طی سخنانی گفت: ما نشان داده‌ایم که در صنعت پرداخت توانسته‌ایم به خوبی فاصله‌مان را با دنیا کاهش دهیم و حتی در برخی موارد همسطح جهان حرکت کنیم.فاطمی با اشاره به معرفی پلت‌فرم اندرویدی  در این همایش  گفت: این پلت‌فرم می‌تواند به ارائه  سرویس‌های خوب و متفاوت در عرصه خرده‌فروشی یاری برساند و من مطمئن هستم که مفهوم فروشگاه هوشمند به زودی جای خود را در بازارهای ایران باز خواهد کرد. بنیان‌گذار گروه توسن با اشاره به مشکلات نصب کارتخوان در سال‌های گذشته گفت: به‌خاطر دارم در سال‌های گذشته برای طراحی و تولید یک اپلیکیشن ساده باید زحمات زیادی را متحمل می‌شدیم، اما نسل قدیم این  نرم‌افزارها در ایران شکل گرفت.دکتر فاطمی تاکید کرد: با وجود توسعه فروش آنلاین، همچنان بخش عمده فروش در جهان در نقاط فروش به‌صورت آفلاین انجام می‌شود و استفاده از فناوری‌های «ابری» در این زمینه کمک زیادی به تجارت و کسب‌وکارها خواهد کرد.وی افزود: در آغاز ورود کارتخوان به فروشگاه‌های ایرانی با مشکلات زیادی روبه‌رو بودیم و زمان طولانی را برای قانع کردن فروشندگان و مغازه‌داران صرف می‌کردیم تا آنها را قانع کنیم که از کارتخوان استفاده کنند.به گفته وی همان‌طور که در سال‌های گذشته شرایط برای توسعه کارتخوان‌ها مشکل بوده اما به مرور مشکلات رفع شده و امروز با توسعه خوبی در این زمینه مواجه هستیم. فناوری «ابری» هم به تدریج جای خود را در کسب‌وکارها باز خواهد کرد و همه ذی‌نفعان به این نتیجه خواهند رسید که نفع همگانی در به اشتراک گذاشتن اطلاعات است.

  سخنان مدیر واحد پرداخت و امنیت توسن‌تکنو

جعفر عظیمی،‌ مدیر واحد پرداخت و امنیت شرکت توسن‌تکنو هم که سخنرانی خود را در این همایش با عنوانRetail Cloud POS ایراد کرد به مسائل تجاری کسب وکارهای کوچک و بزرگ پرداخت.وی یکی از مشکلات خرده‌فروشان و اصناف کشور را تعدد تجهیزات ابزار پرداخت دانست و افزود: دغدغه دیگر پذیرندگان، عدم ذخیره این اطلاعات مالی است.وی نیز به حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو اشاره کرد و گفت که  در این حادثه تعداد زیادی از کسب‌وکارها تاریخچه عملیات مالی خود را از دست دادند.

مدیر واحد پرداخت و امنیت شرکت توسن‌تکنو، دغدغه دیگر کسب‌وکارهای کوچک را حضور تک بعدی این فروشگاه‌ها در سطح کشور ذکر کرد.وی حضور چندبعدی را از نظر مجازی و فیزیکی مهم دانست و گفت: بسیاری از این فروشگاه‌ها فقط فیزیکی هستند و در فضای مجازی فعال نیستند و برخی از آنها هم صرفا در فضای مجازی فعالیت می‌کنند و در فضای فیزیکی حضور ندارند.عظیمی دغدغه دیگر این فروشندگان را کمبود استانداردها عنوان کرد و افزود: در حال حاضر این امکان برای متولیان این امر وجود ندارد که بتوانند به سرعت و به‌طور موثر سازمان و نظامی را روی استانداردها و نظام‌های مربوطه ارائه دهند.

وی دغدغه  دیگر کسب‌وکارهای کوچک و متوسط را بالا بودن هزینه تامین ابزار دانست و افزود: این ابزار شامل نرم‌افزارها و سخت‌افزارها می‌شود.عظیمی مشکل دیگر را پیچیدگی پیوستن این کسب‌وکارها به شبکه پرداخت ذکر کرد و افزود: در واقع هر دستگاه به‌عنوان صندوق فروشگاهی باید به ترمینال‌های پرداخت متعدد متصل شود؛ زیرا آنها دغدغه‌هایی در زمینه‌ تسویه‌حساب‌های خود دارند و به همین دلیل طیف وسیعی از کارتخوان‌ها باید در فروشگاه‌ها نصب شوند که هزینه‌های زیادی را به اصناف تحمیل می‌کند. وی با توجه به این دغدغه‌های خرده‌فروشان گفت: حال باید ببینیم چه خدماتی را می‌توان به این کسب‌وکارها ارائه کرد تا  دغدغه‌های آنها را کاهش دهیم.مدیر واحد پرداخت و امنیت شرکت توسن‌تکنو از جمله این خدمات را تامین نرم‌افزار از فضاهایی مطمئن دانست تا هر صنفی با توجه به نوع کسب‌وکار خود بتواند از آن استفاده کند.وی یکی دیگر از این خدمات را ایجاد باشگاه مشتریان و اجرای برنامه‌های وفاداری دانست.به گفته وی در حال حاضر تعدادی از فروشندگان از برنامه‌های باشگاه مشتریان استفاده می‌کنند، اما نگه داشتن ارتباط با مشتری برای آنها بسیار سخت است.عظیمی خدمت دیگر را ذخیره  اطلاعات دانست و افزود: پشتیبانی از همه کارت‌های امن پرداخت از دیگر خدمات قابل ارائه به فروشندگان است.

گزارش ویژه

وی مدیریت کارکنان، مدیریت شیفت‌های کاری و دسترسی به اطلاعات از کانال‌های مختلف و در هر زمان را از ویژگی‌های این خدمات ذکر کرد.عظیمی از جمله مواردی را که در توسعه این خدمات نقش دارد، ضریب بالای استفاده از اینترنت دانست و افزود: دسترسی به اینترنت در تلفن‌های همراه، استفاده از اطلاعات را ممکن ساخته است.وی این ظرفیت را موجب ایجاد «ابر مرکزی» دانست که موجب می‌شود هم نرم‌افزارها و ابزارهایی را در اختیار کاربر قرار دهد و هم ذخیره اطلاعات را به‌صورت امن و مطمئن برای پذیرنده‌ها میسر سازد.وی این امر را موجب کاهش شدید هزینه‌ها دانست و افزود: پس از این ما با امکان داده‌های بزرگ روبه‌رو هستیم که عملا تجمیع عملکرد مصرف و فروش را ارائه می‌دهد که براساس آن می‌توانیم پیش‌بینی فروش را داشته باشیم و با گره زدن آن با هوش تجاری عملا بتوانیم مجموعه‌ای از خدمات ارزش‌افزوده را ارائه دهیم.

وی تاکید کرد که با تحلیل داده‌ها می‌توانیم به مشتریان پیشنهادهای مختلفی را ارائه دهیم.وی کلیه این خدمات را از جمله خدمات پلت‌فرم جدیدی ذکر کرد که در سامانه TECHSTORE قابل ارائه است.مدیر واحد پرداخت و امنیت شرکت توسن‌تکنو در پایان سخنان خود از فرصت‌ها و چالش‌های موجود در این زمینه سخن گفت. به گفته وی فرصت‌های پیش رو در این موارد، استفاده از نرم‌افزارهای متعدد با توجه به نوع کسب و کار است.وی همچنین، ارائه گزارش‌های تحلیلی به صاحبان کسب‌وکار و جلوگیری از نوسانات ارتباطی را از دیگر فرصت‌های این سامانه ذکر کرد که با قطع ارتباط شبکه نیز سامانه عملیات خود را انجام می‌دهد و در اولین ارتباط به مرکز وصل خواهد شد و عملکرد خود را با مرکز هماهنگ می‌کند.عظیمی مزیت دیگر این سامانه را ارائه خدمات ارزش افزوده به‌صورت وسیع دانست که می‌تواند در اختیار کسب‌وکارها قرار گیرد.وی چالش‌های موجود در این زمینه را ارتقای فرهنگ استفاده از صندوق فروشگاهی ذکر کرد و گفت: کمبود استانداردهای مدون، پایداری سرویس و خدمات پشتیبانی و نگرانی از سختگیری‌های مالیاتی  از دیگر چالش‌ها در این زمینه است.

  معرفی محصولات

آخرین بخش برنامه همایش «تحول پرداخت فروشگاهی»، معرفی نسل جدید ابزارهای پرداخت هوشمند و صندوق‌های فروشگاهی شرکت توسن‌تکنو بود.الهام عارف‌نیا، سرپرست تولید ترمینال‌های پرداخت و غزاله‌سادات طباطبایی، کارشناس امور مشتریان شرکت توسن‌تکنو به‌صورت مشترک نسل جدید محصولات پرداخت این شرکت را برای حاضران معرفی کردند. این ارائه در دو بخش معرفی مشخصات فنی این محصولات و نیز کارکرد این محصولات در انواع کسب‌وکارها انجام شد و مورد توجه حاضران قرار گرفت. همچنین امکان تجربه کار با این ابزار و استفاده و تست نرم‌افزارهای تولید شده توسط شرکت‌هایی نظیر آرسیس، پارمیس، باهمتا و... روی این دستگاه‌ها در این همایش فراهم شده بود که با استقبال حاضران همراه بود.