توسعه همه‌جانبه در ایرانول

وی تاکید کرد: بهره‌برداری از تولید روغن موتور الوند پس از ۳۶ سال و راه‌اندازی برج خنک‌کننده در پالایشگاه آبادان در سال‌جاری و آماده بهره‌برداری شدن پروژه پایانه صادراتی ایرانول در ماهشهر با ۲۵هزار تن ظرفیت مخازن از پروژه‌های مهم این شرکت در سال جاری است. وی با بیان اینکه تولید روغن موتور الوند در آبادان پس از ۳۶ سال انجام شد که در این راستا پالایشگاه آبادان را بازسازی و تولید روغن موتورالوند را آغاز کردیم، تصریح کرد: با توجه به تعطیلی تولید روغن موتور در آبادان به دلیل جنگ تحمیلی در سال۱۳۵۹ و تخریب آن، برنامه بازسازی پالایشگاه، بلندینگ روغن و پرکنی آغاز و همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر سال گذشته فاز اول افتتاح شد و فاز دوم نیز امسال به بهره‌برداری رسید. وی با بیان اینکه با بازسازی کامل پالایشگاه آبادان و سایت بریم، انواع روانکار صنعتی، دریایی و روغن‌های موتوری، بنزینی و دیزلی تولید می‌شود، تصریح کرد: جلوگیری از خام‌فروشی و ارزش افزوده، پایگاه مناسب برای صادرات و داشتن انبار مناسب برای محصولات و کاهش قیمت تمام‌شده محصولات به دلیل منطقه آزاد بودن از مهم‌ترین مزایای این کار است.

مهندس اسحاقی در ادامه به پروژه مهم برج خنک‌کننده (کولینگ تاور) پالایشگاه آبادان اشاره کرد و گفت: این پروژه نیز دو هفته قبل در پالایشگاه آبادان افتتاح شد. این برج با بالاترین کیفیت و کمترین هزینه با بهره‌گیری از بهترین طراحی و مواد و دانش روز دنیا به منظور کارکرد به‌صورت مداوم در شرایط سخت و گرم آبادان طراحی و اجرا شد. وی در توضیح این پروژه گفت: پالایشگاه روغن‌سازی ایرانول آبادان از ابتدای تاسیس تاکنون، فاقد برج خنک‌کننده بود و آب به‌صورت یک بار گذر از رودخانه اروند تامین و پس از خنک کردن تاسیسات مجددا به رودخانه برگشت داده می‌شد که این اقدام باعث هرز‌رفت آب می‌شد و گاه آلودگی محیط زیست را به دنبال داشت که با راه‌اندازی این برج از هرز‌رفت آب، همچنین از رسوب‌گذاری آن در تاسیسات و در ادامه از آلودگی محیط زیست جلوگیری می‌شد.

وی ادامه داد: از طرف دیگر حذف هزینه‌های ناشی از رفع گرفتگی و تعویض و تعمیرات در مبدل‌های حرارتی و دیگر تجهیزات و جلوگیری از توقف‌های عملیاتی shutdown موجب کاهش هزینه و افزایش تولید خواهد شد. مهندس اسحاقی در ادامه به راه‌اندازی پایانه صادراتی ایرانول در بندر ماهشهر با ظرفیت مخازن ۲۵ هزار تنی به‌عنوان دیگر پروژه شرکت اشاره کرد و گفت: خوشبختانه این پروژه طی هفته‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید که با بهره‌برداری از این پایانه، انبار محصولات جانبی ما به سه برابر افزایش می‌یابد و می‌توانیم تا دو ماه محصولات خود را ذخیره کنیم و کاهش هزینه‌‌ها و صرفه‌جویی به میزان ۱۲ میلیارد تومان را در پی دارد. وی در ادامه به پروژه افزایش راندمان واحد موم‌گیری به‌عنوان یکی دیگر از ۱۰ پروژه مهم شرکت اشاره کرد و گفت: فیلترهای این واحد نصب شده و امیدواریم در سال آینده به بهره‌برداری برسد که با بهره‌برداری از این پروژه روغن موجود در اسلک وکس تولیدی به زیر ۱۰ درصد کاهش می‌یابد و کیفیت اسلک وکس بهتر می‌شود و سالانه حدود ۱۱ میلیون لیتر روغن پایه به روغن پایه ایرانول اضافه می‌شود که سود مناسبی هم از ناحیه فروش اسلک وکس با کیفیت و هم از ناحیه ۱۱ میلیون لیتر روغن پایه نصیب ایرانول می‌شود.

ایرانول

وی تصریح کرد: با اجرای فاز دوم و تولید وکس خشک با درصد روغن بسیار پایین حدود 3-1 درصد، ارزش افزوده محصول جانبی وکس بسیار بالاتر خواهد رفت که این امر نیز موجب افزایش سودآوری قابل توجه در شرکت خواهد شد و قدرت رقابتی شرکت را نیز افزایش خواهد داد. مهندس اسحاقی در ادامه با اشاره به دیگر پروژه‌ها از جمله تامین برق پالایشگاه تهران گفت: یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در حوزه تولید تکمیل اتصال به برق شهر با توان 3000 مگاوات در پالایشگاه روغن‌سازی تهران و افزایش دیماند برق دریافتی به 7000 مگاوات و کاهش 67 درصدی هزینه‌های برق بود که در این زمینه سالانه حدود ۱۰ میلیارد تومان هزینه پرداخت می‌کردیم که به ۲ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد. وی راه‌اندازی مسیر ریلی برای بارگیری و انتقال محصولات از مجتمع ظرف‌سازی و بسته‌بندی پالایشگاه تهران را نیز یکی دیگر از پروژه‌های شرکت برشمرد. مهندس اسحاقی همچنین از اجرای ده‌ها پروژه در حوزه‌های تولید و پشتیبانی در پالایشگاه تهران و آبادان خبر داد وگفت: تعمیرات اساسی (اورهال) واحدهای پی‌دی‌ای تار و هایدروفینیشینگ پس از ۱۸ سال و واحد فورفورال پس از ۹ سال و اجرای بیش از ۲۰۰ پروژه در پالایشگاه آبادان نیز از اقداماتی بوده است که طی سه سال گذشته صورت گرفته است.

وی همچنین راه‌اندازی انبارهای جوادالائمه (ع)، ثامن الائمه ۱، ۲ و ۳ و کاهش هزینه‌های جاری شامل اجاره فضای انبار و افزایش ذخیره‌سازی محصول نهایی از یک هفته به دو ماه و جلوگیری از خام‌فروشی و تعیین تکلیف و تحویل کارخانه حشره‌کش‌پرکنی پس از ۱۰ سال، تولید نخستین روغن موتور خودرو با پایه گیاهی کشور (تترا) و رونمایی و عرضه به بازار و رایزنی برای جذب سرمایه‌گذاری و تولید روغن‌های گروه ۲ و ۳ در آبادان را نیز از دیگر اقدامات طی سه سال گذشته در شرکت نفت ایرانول عنوان کرد. مدیرعامل شرکت نفت ایرانول گفت: چند محصول جدید ایرانول تا پایان سال به بازار عرضه می‌شود. مهندس اسحاقی در ادامه با اشاره به امضای تفاهم‌نامه با شرکت پتروناس گفت: این شرکت یکی از بزرگ‌ترین‌ تولیدکنندگان روغـن در اروپا است که سالانه حدود ۸۰۰ میلیون لیتر روغن می‌فروشد که طبق تفاهم‌نامه امضا شده با این شرکت قرار است محصولات موتوری، دریایی، صنعتی و گریس را تحت لیسانس این شرکت به بازار عرضه کنیم و خوشبختانه ایرانول اولین شرکت روانکار است که با همکاری پتروناس ظرف ماه آینده برای اولین بار در کشور روغن دریایی با تاییدیه‌های بین‌المللی تولید می‌کند.

مهندس اسحاقی همچنین گفت: خوشبختانه شرکت نفت ایرانول طی سه سال گذشته با برنامه‌ریزی‌های انجام شده موفق به ثبت رکوردهای مختلفی در زمینه‌های سود، تولید، فروش، صادرات و به خصوص صادرات محصولات نهایی و افزایش سهم بازار در تولید، توزیع و فروش براساس گزارش‌های نهادها و سازمان‌های دولتی شده است و توانستیم با افزایش سهم بازار، افزایش صادرات محصول نهایی و کاهش ۵۰ درصدی خام‌فروشی و کاهش مطالبات، سود خالص را در ۶ ماه اول بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل که در تاریخ شرکت بی‌سابقه است، ثبت کنیم. وی بیان کرد: رشد ۲۴ درصدی فروش امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل و افزایش سود عملیاتی و سود خالص به فروش نسبت به دوره مشابه سال قبل نیز از دستاوردهای مهم شرکت در ۶ ماه نخست سال‌جاری بوده است. وی تصریح کرد: طی سه سال گذشته سهم بازار ایرانول از ۱۹ درصد به حدود ۲۶ درصد افزایش یافته است. وی تاکید کرد: سال گذشته نیز با ۳۹ درصد رشد سود، بیشترین رشد سود را در صنعت روانکاران به خود اختصاص داده‌ایم که در این سال خام‌فروشی روغن پایه را حدود ۳۰ درصد کاهش دادیم و در سال‌جاری نیز تاکنون حدود ۵۰ درصد خام‌فروشی نسبت به سال قبل کاهش یافته است.

مهندس اسحاقی خاطرنشان کرد: خوشبختانه با اجرای برنامه‌های استراتژیک، شرکت در تمامی زمینه‌ها با پیشرفت چشمگیری مواجه بوده و با تدوین استراتژی ۱۴۰۰ امیدواریم بتوانیم در سال‌های آتی درکشور و منطقه در کلیه زمینه‌ها صاحب بالاترین دستاوردها باشیم و استراتژی بلند‌مدت این شرکت اول شدن سهم بازار ایرانول در سال ۱۴۰۰ و به صفر رساندن خام‌فروشی در سال ۱۴۰۴ است. وی در ادامه به فعال کردن سیستم فروش مویرگی در تهران و استان قم و خوزستان اشاره کرد و گفت: در سال جاری نیز برنامه داریم در ۶ استان دیگر سیستم مویرگی را فعال کنیم.

مهندس اسحاقی در ادامه به دریافت جایزه سه ستاره تعالی سازمانی برای نخستین بار از سوی ایرانول اشاره کرد و گفت: ایرانول توانست برای نخستین بار در میان چهار شرکت صنعت روانکاران جایزه سه ستاره تعالی را با توجه به استراتژی و اقدامات انجام شده در شرکت، به خود اختصاص دهد.  وی درپایان گفت: در سه سال گذشته ایرانول نه تنها پیشرفت بلکه جهش خوبی در تولید، فروش، صادرات و سود‌آوری داشته و با توجه به توسعه نیروی انسانی و توسعه همه‌جانبه و حل مشکلات گذشته درصدد هستیم تا ایرانول را به شرکتی پیشرو در صنعت روانکاران تبدیل کنیم. در پایان این مراسم از اتوسرویس‌های برتر استان قم آقایان عباس حبیبی خاوه، شهریار ذوالقرنین، حسین قنبری، غلامعلی زحمتکش نوش‌آبادی، محمد‌رضا کلهر، امیرحسین حیدری، حسن حضرتی، امیرحسین رحمانی و داود عباس‌پور صاحب‌آبادی با اهدای لوح و هدایا تقدیر شد.

ایرانول