راه‌اندازی ریخته‌گری مداوم در باسوری اسپانیا

فعالیت شرکت سارایه در این پروژه تعویض کامل هسته ماشین ریخته گری شامل قالب‌های جدید برای مقاطع جدید، نوسانگرها و سگمنت‌های جدید، سیستم جدید خنک‌کننده با هوا و رطوبت برای خنک‌سازی ثاویه و در نهایت اضافه کردن شعاع سوم که منجر به استفاده از صاف‌کننده جدید برای کاهش تنش و کشش برای بهبود کیفیت محصول نهایی می‌شود، است. این بهسازی‌ها در کنار قالب محرک الکترومغناطیسی (Mould-EMS) برای بهبود ساختار ستونی و هم محور محصولات و محرک الکترومغناطیسی جدید برای بهبود پخش کربن و تثبیت سازه در حد رده‌های بالای کیفی و کاهش تخلخل مرکز محصول نقش خود را در به روز نگاه داشتن فنی این کارخانه ایفا خواهد کرد.

این پروژه به شرکت SIDENOR امکان بهبود بهره‌­وری افزایش کیفیت رده‌های فولادی تولیدی خود از جمله فولادهای بسیار کم کربن، کم کربن، میان کربن، پرکربن، کم آلیاژ پر استحکام و میکروآلیاژی را خواهد داشت. در این پروژه، جانمایی مجدد تجهیزات اصلی ماشین ریخته‌­گری نیز انجام شده است. برای انجام این مهم و ارزیابی شکل هندسی ماشین ریخته‌گری، موقعیت تمامی ماشین آلات با تجهیزات لیزری در محل نصب کنترل شده‌اند. همچنین نصب پایه‌هایی در اطراف ماشین ریخته‌گری نصب شده برای در نظر گرفتن امکان توسعه‌های آتی انجام شده است.

در هر خط ماشین ریخته‌گری گروه سارایه، دستگاه‌های خودکار برای زدودن پلیسه نصب شده است. این اختراع ثبت شده گروه سارایه یکی از آخرین دستاورد‌های گروه توسعه فناوری شرکت سارایه است. این دستگاه از نوع تیغه گردان بر خط است که برای زدودن پلیسه‌های نشات گرفته از برش با مشعل در محصولات ریخته‌گری من جمله بیلت و بلوم استفاده می­‌شود. فرآیند پلیسه‌زدایی حین جابه‌جایی بدون توقف محصول در Roller Table انجام می­‌گیرد و امکان دستیابی به محصولی بی‌نقص در ابتدا و انتهای آن را می­‌دهد تا مانع فرسایش تجهیزات نورد خواهد بود.

یک میز جدید خنک‌سازی آرام نیز در محوطه انباشته‌سازی بیلت‌ها و بلوم‌ها نیز اجرا شده­ است. محمولا رده‌های فولادی که نیاز به خنک‌سازی آرام دارند، رده‌های آلیاژی با کروم یا نیکل-کروم بالا و رده‌های با کربن بالا هستند. خنک‌سازی آرام از یکسو از تغییرات ساختاری و افزایش فشار و تنش و در نهایت تغییر سازه محصول جلوگیری می‌کند و از سوی دیگر از ایجاد پوسته‌ها و سوراخ‌های هیدروژنی که موجب به وجود آمدن نقاط ضعفی که مستعد ترک خوردن محصول می‌شوند جلوگیری می‌کند. با خنک‌سازی آرام، شما به هیدروژن موجود اجازه توزیع یکدست و آرام و بدون مشکل را می­دهید. این سیستم برای جلوگیری از افتادن خط و خش در محصول نهایی نیز می­‌شود.در آخر، بازسازی سازه‌های فرسوده در محفظه خنک‌کننده و سازه اصلی تجهیزات تیز توسط گروه سارایه انجام گرفته است.سیستم اتوماسیون مرحله ۲ جدیدی نیز برای کنترل و بهبود فرآیند، تحلیل داده‌های فنی و کنترل کیفی توسعه داده شده است که امکان دریافت خودکار گزارش‌های کمی و کیفی محصولات را می­‌دهد.

تمامی محصولات و خدمات ذکر شده در مدت کمتر از یک سال از عقد قرارداد تامین شده‌اند. این چابکی در خدمات مهندسی و ساخت مدیون سطح بالای فنی کارکنان گروه سارایه است. اهمیت بالای هماهنگی و جلسات بی‌شمار متخصصان گروه سارایه و شرکت SIDENOR بسیار حائز اهمیت است، چرا که در کنار هم همانند یک تیم واحد به فعالیت پرداختند و همگی تنها یک هدف مشترک داشتند و آن رضایت مشتریان گروه SIDENOR بوده.همچنین تلاش گروه توانگر و با تجربه نصب و اجرا که با اتکا به صدها پروژه مشابه انجام شده موفق به اجرای عملیات بر مبنای استانداردهای تعیین شده در موعد مقرر شدند قابل تقدیر است. تمامی فعالت‌های مربوط به نصب و راه‌اندازی تجهیزات جدید ظرف مدت ۵ هفته‌ای توقف زمستانه کارخانه مذکور انجام گرفتند.با اتمام این پروژه و دستیابی به محصول نهایی درخواست شده از سوی SIDENOR، وظیفه گروه سارایه به اتمام یافته و این شرکت به جلب رضایت مدیران رده بالای گروه SIDENOR مفتخر است.