رشد 55 درصدی سود خالص سرمایه‌گذاری بوعلی در سال 1396

گزارش مدیرعامل

دکتر سعید باقرزاده، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی در مجمع سالانه این شرکت برای سال مالی منتهی به ۳۰/۱۱/۱۳۹۶، ابتدا با مروری بر اهم تحولات اقتصاد جهان و ایران در سال گذشته، به میزان تاثیرپذیری صنایع بورسی از روند قیمت‌های جهانی کالاها و فلزات پایه از جمله نفت، فولاد، مس، سنگ‌آهن، سرب و روی و ... اشاره کرد و شرایط متفاوت حاکم بر بازار سرمایه را در دو مقطع زمانی جداگانه رکود (۱۱/۰۳-۹۵/۹۶) و رونق (۰۴/۹۶-۱۱/۹۶) بازار مورد تشریح قرار داد. وی در ادامه بعد از اشاره به رویدادهای مهم بازار سرمایه در سال ۱۳۹۶، به تشریح اهم فعالیت‌ها و اقدامات انجام شده شرکت در سال مالی ۱۳۹۶ و نتایج حاصله پرداخت که اهم این اقدامات و نتایج عبارت بودند از:

۱- تکمیل عملیات اجرایی پروژه ساختمانی تندیس در منطقه سعادت‌آباد تهران و فروش آن به‌صورت یکجا با شرایط پرداخت مطلوب

۲- بازنگری اساسی در ساختار سبد سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت و حرکت به سمت انطباق وزن صنایع در سبد سهام با وزن صنایع موجود در بورس با انتخاب‌های بهینه در هر صنعت

۳- شناسایی صنایع دارای مزیت نسبی برای سرمایه‌گذاری

۴- هدایت ساختار سودآوری شرکت در جهت کسب منافع بیشتر از سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها که عملا در سال مالی ۱۳۹۶ منجر به افزایش ۲۴ درصدی درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت شد.

۵- نظارت و کنترل مستمر کمی و کیفی بر سرمایه‌گذاری‌های انجام شده از طریق حضور فعال در مجامع شرکت‌های سرمایه‌پذیر

۶- هدایت، راهبری و نظارت موثر بر فعالیت‌ها و عملکرد شرکت تابعه در جهت اهداف شرکت اصلی و بررسی و پیگیری اجرای قوانین مربوط به حاکمیت شرکتی و استانداردهای حسابداری در مجامع آن

۷- پیگیری موثر وصول مطالبات ناشی از تقسیم سود سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر

۸- صرفه‌جویی و کنترل موثر بر هزینه‌های شرکت در جهت کاهش و حذف هزینه‌های اداری و عمومی غیر‌ضروری

۹- آموزش پرسنل به منظور به‌روز‌رسانی سطح دانش آنها

۱۰- کسب ۴۷۰ میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۲۹۴ ریال) سود خالص در سال مالی ۱۳۹۶ و رشد بیش از ۵۵ درصدی سود خالص نسبت به سال قبل

۱۱- پرداخت بیش از ۹۹درصد از مبلغ ۲۵۶ میلیارد ریال سود مصوب عملکرد سال مالی ۱۳۹۵ به صاحبان سهام در موعد مقرر قانونی

۱۲- کسب عنوان شفاف‌ترین ناشر بورسی با توجه به احراز بالاترین امتیاز در شاخص اطلاع‌رسانی در سال ۱۳۹۶ از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران

بهینه‌سازی ساختار سرمایه‌گذاری‌های شرکت

مدیر‌عامل شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی با اشاره به الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص تخصیص حداقل ۸۰ درصد منابع بلندمدت مالی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و اوراق‌مشارکت و سپرده‌های بانکی، سهم هریک از حوزه‌های سرمایه‌گذاری را به شرح نمودار زیر بیان کرد. با توجه به اطلاعات ارائه شده سهم سرمایه‌گذاری‌های بورسی و سپرده‌های بانکی از کل سرمایه‌گذاری‌ها از ۸۲ درصد در سال مالی ۱۳۹۵ به ۹۴ درصد در سال مالی ۱۳۹۶ افزایش یافته است.

سرمایه‌گذاری بوعلی در مسیر ثبات و استمرار درآمدهای عملیاتی

دکتر باقرزاده با ارائه آمارها و نمودارهایی از ترکیب منابع درآمدی شرکت در سال‌های گذشته، به تشریح تغییر روند درآمدی شرکت به سمت فعالیت‌های عملیاتی و مستمر پرداخته و با اشاره به باثبات شدن روند سودآوری شرکت در سال‌های اخیر، افزایش سهم درآمدهای سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار از کل منابع درآمدی را مورد تاکید قرار داد. وی درخصوص سرمایه‌گذاری‌های بورسی با اشاره به تلاش‌های به عمل آمده در خصوص خروج از سرمایه‌گذاری‌های کم‌بازده و مقابله با تنوع بیش از حد پرتفوی، درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های بورسی شرکت را ۷/۱۶۶ میلیارد ریال عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۲۴ درصدی  را نشان می‌داد.

کسب عنوان شفاف‌ترین ناشر بورسی در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری

حفظ انضباط مالی، گزارشگری به‌موقع و شفاف به بازار و مراجع ذی‌ربط و سهامداران ارجمند، رعایت دقیق قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت‌های شرکت، دریافت گزارش مقبول از حسابرس مستقل و بازرس قانونی شرکت برای ششمین سال متوالی، به‌روز و شفاف بودن پرونده‌های مالیاتی شرکت و تعامل سازنده با سایر ذی‌نفعان از جمله اقدامات مهم دیگر شرکت در سال مالی مورد گزارش بوده است که در نهایت سود مناسب و نتایج مالی بهتر در مقایسه با شرکت‌های مشابه را برای سهامداران به ارمغان آورده است. در این بین، کسب عنوان شفاف ترین ناشر بورسی در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری با توجه به احراز بالاترین امتیاز در شاخص اطلاع‌رسانی در سال ۱۳۹۶ از سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برگ زرین دیگری بود که به افتخارات شرکت سرمایه‌گذاری بوعلی در سال مالی ۱۳۹۶ افزوده شد.

رشد ۵۵ درصدی سود خالص سال ۱۳۹۶ نسبت به سال مالی قبل

مدیر‌عامل سرمایه‌گذاری بوعلی نتیجه برنامه‌ریزی‌ها، اقدامات و تلاش‌های سالانه را کسب ۴۷۰ میلیارد ریال سود خالص (به ازای هر سهم ۲۹۴ ریال) از سوی شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰ بهمن ماه ۱۳۹۶ اعلام کرد که نسبت به سود خالص سال مالی قبل (۱۳۹۵) بیش از ۵۵ درصد رشد داشته است.   

و در پایان ...

مجمع شرکت از تلاش‌ها و خدمات مدیرعامل و پرسنل شرکت در کسب نتایج و تحقق اهداف پیش‌بینی شده تقدیر و تشکر  کرد. در ادامه، مجمع سرمایه‌گذاری بوعلی پس از استماع گزارش فعالیت هیات مدیره و گزارش مقبول حسابرس مستقل و بازرس قانونی در خصوص عملکرد و صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۰ بهمن ۱۳۹۶، به اتفاق آرای عملکرد هیات مدیره و صورت‌های مالی شرکت و گروه تلفیق برای سال مالی مورد گزارش را تصویب کرد. همچنین، معاملات مشمول ماده ۱۲۹ اصلاحیه قانون تجارت طی سال مالی ۱۳۹۶ شرکت به اتفاق رای سهامداران حقیقی و حقوقی مورد تنفیذ مجمع قرار گرفت.

طبق تصمیم مجمع، حق حضور در جلسات اعضای غیرموظف هیات‌مدیره بدون تغییر نسبت به رقم سال قبل، در ازای برگزاری حداقل یک جلسه در ماه، ماهانه به صورت ناخالص ۱۴ میلیون ریال تعیین شد.در ادامه مجمع، موسسه حسابرسی هشیار بهمند به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت برای سال مالی ۱۳۹۷، موسسه حسابرسی بهمند به عنوان بازرس علی‌البدل و روزنامه «دنیای اقتصاد» به عنوان روزنامه کثیر‌الانتشار جهت درج آگهی‌های شرکت در سال مالی ۱۳۹۷ انتخاب شدند.

در خاتمه، درباره با تقسیم سود برای سهامداران، ضمن تاکید مدیرعامل شرکت بر غیرمستمر بودن و تکرار شونده نبودن بخش قابل توجهی از سود کسب شده سال ۱۳۹۶ در سال آتی و سال‌های پیش‌رو و پیشنهاد تقسیم سود کمتر به مجمع به‌منظور تقویت عملیات شرکت در سال جاری و کمک به استمرار درآمدهای عملیاتی شرکت در سال‌های آتی، هیات رئیسه مجمع و سهامدار عمده شرکت (بانک دی) با درخواست سهامداران حقیقی مبنی بر تقسیم سود بالا موافقت کرد و به ازای هر سهم ۲۰۰ ریال سود نقدی تقسیم شد.

10 (5)

10 (4)

10 (3)

10 (2)