افزایش تولید و فروش در دستور کار فرآوری مواد معدنی ایران

پیام هیات‌مدیره

حمد و سپاس خداوند یکتا را که با عنایت الطاف بیکرانش در سال ۱۳۹۶ این توفیق را به ما عطا فرمود تا با تکیه بر عزم مدیران، کارشناسان، کارکنان و تامین‌کنندگان بتوانیم در عرصه تولید خدمتگزار جامعه و سهامداران خود باشیم. بنابراین ضمن تشکر و قدردانی از کلیه عزیزانی که هیات‌مدیره را در انجام مسوولیت‌های خویش یاری داده‌اند، افتخار داریم گزارش یک‌سال فعالیت و برنامه‌های هیات‌مدیره را تقدیم سهامداران محترم کنیم. هدف اعضای هیات‌مدیره براین اساس بوده که شرکت را به‌عنوان بنگاه اقتصادی معتبر در سطح ایران معرفی کرده تا با برنامه‌ریزی درست در فضای رقابتی به جایگاه شایسته در این صنعت برسد.  مهندس علاماتی با اشاره به عملکرد شرکت در سال مالی مورد گزارش گفت: درآمدهای عملیاتی شرکت از ۶۸۰ میلیارد ریال در سال ۹۵ به ۸۷۳ میلیارد ریال در سال ۹۶، معادل ۳۷/ ۲۸ درصد افزایش داشته است. وی افزود: این در حالی است که سود ناخالص شرکت رشد ۹۹/ ۶۶درصد را تجربه کرده است.

علاماتی ادامه داد: سود عملیاتی شرکت در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ با افزایش ۴۸/ ۷۸درصدی همراه بوده که نشان از عملکرد چشمگیر مدیریت و پرسنل سختکوش این شرکت خوشنام در بازار سرمایه دارد.

وی اظهار کرد: سود خالص شرکت فرآوری مواد معدنی ایران به‌رغم مشکلات گوناگون صنعت از مبلغ ۱۳۰ میلیارد ریال به ۲۶۳ میلیارد ریال معادل۷۳/ ۱۰۱ درصد رشد داشته است.

 اهم اقدامات انجام شده در سال ۱۳۹۶ و برخی برنامه‌های شرکت در سال ۹۷ به شرح زیر است:

۱- اعمال سیاست مدیریت هزینه‌ها با هدف‌گذاری در کنترل مواد اولیه کمکی شیمیایی

۲- انجام پروژه و طرح‌های تحقیقاتی زیست‌محیطی با همکاری موسسات آموزش عالی و دانشگاهی برای اولین‌بار در صنعت سرب و روی کشور

۳- اجرای پروژه‌های کنترل مصارف بارز انرژی به منظور تعدیل سهم انرژی در قیمت تمام شده محصول و ارائه مدل بهینه و کارآمد برای اصلاح استاندارد ملی مصرف انرژی در صنعت سرب و روی کشور به مراکز تصمیم‌گیری

۴- بازیافت پسماندها و افزایش ظرفیت تولید هیدروکسید به منظور تامین بخشی از ماده اولیه موردنیاز و کاهش سهم مواد اولیه اصلی در قیمت تمام شده محصول

۵- تجهیز و نوسازی کتابخانه مدارس روستاهای محروم منطقه در راستای تحقق مسوولیت‌های اجتماعی شرکت

۶- بازسازی و نوسازی خطوط مختلف تولید به منظور ارتقای کیفیت و کمیت محصول

۷- استفاده حداکثری از ظرفیت خردایش و جلوگیری از هزینه‌های برون‌سپاری در این واحد.

15 (5)

کلیاتی درباره شرکت

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در تاریخ 30/ 7/ 1370 به‌صورت شرکت سهامی خاص و با سرمایه اولیه 5.000.000 ریال تاسیس و تحت شماره 86319 در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. در تاریخ 1/ 10/ 1379 شرکت به سهامی عام تبدیل و در تاریخ 11/ 2/ 1381 به‌عنوان سیصد و بیست و دومین عضو سازمان بورس اوراق بهادار تهران در گروه فلزات اساسی پذیرفته شده است.

فعالیت شرکت

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده ۲ اساسنامه، فرآوری انواع کانی‌ها، بهره‌برداری از معادن و تاسیس کارخانه مربوطه و انجام کلیه امور بازرگانی مرتبط، مشارکت با سایر شرکت‌ها و ارائه خدمات فنی و مهندسی به سایر شرکت‌ها در زمینه‌های مربوط به موضوع شرکت است که به تفصیل در ماده ۲ اساسنامه درج شده است. اهم فعالیت‌ شرکت در ارتباط با تولید شمش و ورق روی بر مبنای پروانه بهره‌برداری شماره ۳۹۴۴۰/ ۱۱۸ مورخ ۹/ ۱۲/ ۱۳۹۱ و تولید سولفات روی بر مبنای پروانه بهره‌برداری شماره ۱۸۷۶۲۲ مورخ ۱۰/ ۱۰/ ۱۳۷۹ است. ظرفیت کارخانه طبق پروانه‌های مذکور برای تولید شمش و ورق روی با درصد خلوص ۹۶/ ۹۹ درصد در سه شیفت کاری معادل ۱۶ هزار تن در سال و برای سولفات روی در یک شیفت کاری معادل ۶ هزار تن در سال است. با توجه به افزایش ظرفیت‌های انجام شده در سنوات گذشته ظرفیت عملی کارخانه شمش روی برای تولید سالانه محصول مزبور در ۳ شیفت کاری با خاک پرعیار ۱۸ هزار تن است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۵ میلیون ریال (شامل تعداد ۱۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۵۰.۰۰۰ ریال) بوده که طی چند مرحله به مبلغ ۱۲۰ هزار میلیون ریال (شامل تعداد ۱۲۰.۰۰۰.۰۰۰ سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۸۹ افزایش یافته است.

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت فرآوری مواد معدنی ایران در صنعت فلزات اساسی فعالیت می‌کند. افزایش فروش صنعت مذکور در سال‌جاری نسبت به سال قبل به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی و به تبع آن افزایش در تولیدات این صنعت است.

فروش

در سال ۱۳۹۶ قیمت‌های بین‌المللی برای هر تن شمش روی از حدود ۲.۴۳۴ تا ۳.۶۱۸ دلار در نوسان بوده است.

قیمت‌های فروش داخلی نیز در تابعیت از قیمت‌های جهانی تغییر داشته است. میانگین قیمت فروش هر کیلوگرم شمش در سال مورد گزارش برای فروش‌های داخلی و صادراتی به ازای هر تن ۱۲۱.۱۴۹.۹۱۹ ریال بوده است. فروش سال‌جاری در مقایسه با سال قبل به مبلغ ۱۸۹.۶۹۷ میلیون ریال معادل ۲۸ درصد افزایش یافته که دلیل این امر ناشی از کاهش در مقدار فروش محصول به میزان ۶ درصد و افزایش در نرخ فروش به میزان ۳۷ درصد بوده است.

نرخ فروش شمش روی با توجه به نرخ‌های جهانی LME و وضعیت بازار با لحاظ نمودن تفاوت نرخ بازار جهانی و نرخ روز بازار (پرمیوم) و در چارچوب سیاست‌های گروه توسط هیات‌مدیره تعیین و به مورد اجرا گذاشته شده است. توضیح اینکه در فروش‌های صادراتی محصولات، نرخ ارز آزاد در تاریخ معامله ملاک محاسبه قرار گرفته است.

افتخارات شرکت

* کسب عنوان شرکت نمونه در گروه شرکت‌های توسعه معادن روی ایران

* کسب عنوان مدیر شایسته در دومین کنگره تجلیل از ۱۰۰ مدیر شایسته ۱۳۹۵

* دریافت لوح تقدیر برای مدیریت بار و مصرف انرژی (کاهش پیک بار) در تابستان از شرکت توزیع نیروی برق استان زنجان

عوامل تاثیرگذار بر رشد صنعت روی

- رشد و توسعه صنایع تولیدی کشور و به دنبال آن رشد صنایع وابسته به صنعت روی

- جذب بازارهای صادراتی بیشتر به عنوان موتور محرکه رشد صنایع وابسته به صنعت روی

کشور ایران به‌عنوان یک کشور در حال توسعه برای ایجاد اشتغال و گسترش زیرساخت‌های عمومی نیازمند برنامه‌ریزی‌های دقیق برای جذب سرمایه‌های داخلی و به‌خصوص خارجی، در جهت توسعه واحدهای تولیدی است. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این نیازها استفاده از تکنولوژی‌ مدرن و به‌روز شده‌ای است که سایر کشورهای پیشرفته از آن بهره‌مند هستند و استفاده از آن در حال‌حاضر در بسیاری از صنایع از جمله این صنعت مغفول مانده است. مهم‌ترین منابع هر بنگاه اقتصادی اعم از تولیدی و خدماتی، منابع انسانی آن است که سعی شده در این شرکت ضمن به مشارکت گذاشتن تجربیات و نظرات سرمایه‌های انسانی در تحولات و برنامه‌ها، از انفعال و هدررفت آن جلوگیری به عمل آید. مهم‌ترین منابع مالی نیز فروش محصولات شرکت است که در اولویت اول است.

اهداف مدیریت و راهبردهای مدیریت

 راهبردهای شرکت برای مواجهه با افزایش هزینه مواد اولیه: شرکت فرآوری مواد معدنی ایران با بهره‌گیری از مدیران و متخصصان توانمند خود همیشه در برنامه‌های ارائه شده سعی بر آن داشته، نسبت به کاهش قیمت تمام شده محصول نهایی حرفی برای گفتن داشته باشد. مضاف بر اینکه تقابل دائمی بین نرخ‌های مواد اولیه موجود در بازار از یک طرف در جهت افزایش قیمت تمام‌شده و فعالیت تولیدی شرکت برای کاهش قیمت تمام‌شده از طرف دیگر همیشه وجود داشته و دارد. براین اساس مدیریت شرکت همواره تلاش و سعی کرده تا برای کاهش بهای تمام شده کالای تولید شده،‌ برنامه‌هایی مدون و اصولی طراحی و اجرایی کند. در  سال جاری نیز به‌رغم افزایش نرخ‌های جهانی روی به‌خصوص در بخشی از نیمه دوم سال‌جاری، مدیریت تلاش کرده ماده اولیه اصلی مصرف مورد نیاز خود را در بازه‌های زمانی مناسب ابتیاع کرده تا در متعادل کردن بهای تمام شده تلاش در خور کرده باشد تا به این وسیله به اهداف عالیه که همانا صیانت از حقوق سهامداران خود است، دسترسی یابد.

15 (4)

15 (3)