5

در این جلسه که با حضور اکثر سهامداران شرکت برگزار شد، مهندس محمد کلانتری، مدیرعامل شرکت عملکرد سال گذشته را تشریح کرد.

وی چشم‌انداز شرکت تا پایان سال ۱۴۰۰ را تولید محصولات با کیفیت بالا و با بالاترین سودآوری دانست.

به گفته وی تولید سنگ‌آهن به مقدار ۴ میلیون تن، کنسانتره به میزان ۲ میلیون تن و گندله به میزان ۲ میلیون تن از اهداف حجم تولید شرکت تا سال ۱۴۰۰ است.

مهندس کلانتری اعلام کرد: شرکت صبانور در سه معدن باباعلی، گلالی و شهرک بالغ بر ۸۰ میلیون تن ذخیره قطعی سنگ‌آهن و حدود ۷۰ میلیون تن ذخیره احتمالی داشته و در مجموع دارای حدود ۱۵۰ میلیون تن ذخیره معدنی سنگ‌آهن است.

    معرفی شرکت صبانور

* شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در سال ۱۳۷۶ با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیون ریال تاسیس و در سال ۱۳۹۰ با نماد «کنور» در بازار فرابورس پذیرش و در سال ۱۳۹۳ وارد بازار دوم بورس تهران شد.

* شرکت توسعه معدنی و صنعتی صبانور در حال‌حاضر از حیث تولید سنگ‌آهن، کنسانتره و گندله حائز رتبه ششم کشوری و بزرگ‌ترین تولیدکننده محصولات مذکور در غرب و شمال‌غرب کشور است.

* موضوع اصلی فعالیت شرکت اکتشاف و استخراج از معادن سنگ‌آهن و فرآوری آن تا محصول کنسانتره و گندله و تکمیل زنجیره ارزش افزوده برای رسیدن به محصولات فولادی و سایر عناصر فلزی است.

    سهامداران عمده شرکت

شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با ۱/ ۸۷ درصد سهام، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی با ۲۹/ ۲ درصد سهام، شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه گل‌گهر با ۹۴/ ۱ درصد سهام و سایر سهامداران با ۶۶/ ۸ درصد سهام از جمله سهامداران عمده توسعه معدنی و صنعتی صبانور هستند.

    شرکت‌های زیرمجموعه

معدن کارباختر، بازرگانی معادن و صنایع معدنی ایران، ذوب‌آهن غرب کشور، معدن بار صبا، کشت و صنعت سبز آبی، تولید مواد آهن کردستان (راکد)، شرکت توسعه و تجارت بین‌المللی صبا (در حال تصفیه) و شرکت آینده‌سازان فولاد البرا (در حال تصفیه) از شرکت‌های زیرمجموعه صبانور هستند.

    کارخانه‌های بهره‌برداری شده

کنسانتره کردستان

فاز اول این کارخانه اواخر سال ۹۲ و فاز دوم آن اوایل سال ۹۶ به بهره‌برداری رسیده است. ظرفیت تولید سالانه این کارخانه یک میلیون تن و جمع مخارج آن یک هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده است.

کنسانتره همدان

این کارخانه با ظرفیت تولید سالانه ۶۰۰ هزار تن و سرمایه‌‌گذاری ۶۲۰ میلیارد ریال در آبان‌ماه ۱۳۹۳ به بهره‌برداری رسیده است.

گندله همدان (اسدآباد)

این کارخانه که در شهریورماه ۱۳۹۶ به بهره‌برداری رسیده است، ۵۵۰ هزار تن در سال ظرفیت تولید دارد و جمع مخارج آن تا بهره‌برداری یک هزار و ۳۶۱ میلیارد ریال بوده است.

    خلاصه دستاوردهای مهم شرکت در سال مالی ۹۶

۱- پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای از جمله تکمیل و بهره‌برداری از کارخانه‌های گندله‌سازی استان همدان و فاز دوم کنسانتره کردستان بدون هیچ‌گونه تحمیل هزینه مالی جدید و استفاده بهینه از منابع نقدینگی عملیاتی.

۲- افزایش ظرفیت تولید معادن سنگ‌آهن و کارخانه‌های کنسانتره و نیل تدریجی به ظرفیت اسمی آنها با انجام اصلاحات لازم مهندسی.

۳- بررسی و حذف فعالیت‌ها و مخارج فاقد ارزش افزوده و هزینه‌های تولیدی و پرسنلی و در نتیجه افزایش بهره‌وری تولید.

۴- توسعه فعالیت اکتشافی روی معادن سنگ‌آهن شرکت و سایر عناصر فلزی شامل سرب و روی.

۵- تاکید و تمرکز بر فعالیت‌های زیست‌محیطی و ایمنی کارگران و ارتقای سیستم‌های فناوری اطلاعات.

    طرح‌ها و پروژه‌های در دست اقدام سال ۹۷

نام طرح: گندله کردستان

ظرفیت سالانه تولید گندله کردستان: یک‌میلیون تن و سرمایه این طرح ۲.۵۰۰ میلیارد ریال برآورد شده است.

در حال‌حاضر بررسی مجدد توجیه فنی و اقتصادی طرح آغاز شده و طی فرآیند اجرایی تهیه اسناد مناقصه و برگزاری آن و انتخاب مشاور مجرب و فنی پروژه صورت گرفته و در حال برگزاری تشریفات مناقصه برای انتخاب پیمانکار است.

نام طرح: گوگردزدایی (فلوتاسیون) کنسانتره همدان

ظرفیت سالانه تولید این طرح ۳۰۰ هزار تن و سرمایه آن ۶۵ میلیارد ریال است. این طرح برای کاهش میزان عنصر گوگرد در کنسانتره تولیدی همدان از محل سنگ‌آهن معدنی گلالی اجرا می‌شود.

نام طرح: فعالیت اکتشافی کرمان

با توجه به نوسانات شدید قیمت سنگ‌آهن در سنوات گذشته شرکت صبانور تصمیم به توسعه سرمایه‌گذاری‌های معدنی خود در معادن سرب، روی، مس و طلا دارد. پهنه اکتشافی شماره ۱۴ راور کرمان با مساحت ۱۲۳۶ کیلومترمربع در شمال استان کرمان با پتانسیل ذخایر سرب و روی در حال فعالیت اکتشافی است.

   مشارکت در طرح زنجیره فولاد کردستان

این شرکت ۲۳ اردیبهشت ماه امسال تشکیل شده است. موضوع فعالیت آن در فاز اول؛ ایجاد کارخانه ۶/ ۱ میلیون تنی آهن اسفنجی در شهرستان قروه (با سرمایه بالغ بر ۸ هزار میلیارد ریال) و در فازهای بعدی؛ در صورت جذب سرمایه‌گذار، احداث واحد ذوب و نورد به ظرفیت یک‌میلیون تن.

* مشارکت‌کنندگان در این طرح ایمیدرو با ۴۴ درصد، شرکت صبانور با ۲۰ درصد، شرکت توسعه و تجهیز معادن امداد با ۲۰ درصد و شرکت کیمیا معدن سپاهان با ۱۶ درصد سهم هستند.

    اهداف کلی سال ۱۳۹۷

* نیل به ظرفیت اسمی کارخانه‌ها و معادن از طرق مهندسی مجدد فرآیند، تامین زیرساخت‌های لازم، تامین به موقع خوراک، بهره‌وری منابع انسانی و...

* افزایش سودآوری از طریق کاهش هزینه‌های عملیاتی (شامل هزینه‌های دستمزد، استهلاک، مواد اولیه و...) و کسب حداکثری ارزش افزوده فروش محصولات.

* پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای و تکمیلی با خلق ارزش برای شرکت وتوسعه مطالعات اکتشافی جدید.

* ارتقای کیفیت زندگی کارکنان با اطمینان از وجود فضای ایمن کاری و توسعه و بهبود کیفیت زندگی کارکنان.

* انجام مسوولیت‌های اجتماعی و مشارکت فعال در توسعه زیرساخت‌های اجتماعی و فرهنگی.

* توسعه پایدار و توجه به محیط‌زیست و نسل‌های آینده در برداشت از معدن و فرآوری محصول (تبدیل به اولین معدن سبز کشور).

* توسعه محصولات سبد تولیدی شرکت وگستره جغرافیای معادن (از جمله عناصر سرب، روی و طلا).

    مشکلات و محدودیت‌ها

۱- مشکل کمبود آب کارخانه کنسانتره شهرک

۲- مشکل کمبود خوراک کارخانه کنسانتره همدان

۳- مشکلات مربوط به نیل به ظرفیت اسمی کارخانه‌های تازه بهره‌برداری شده (کنسانتره فاز دوم کردستان و گندله همدان)

۴- مشکلات نقدینگی برای تسویه بدهی‌های گذشته و نیاز به منابع مالی جهت طرح‌های توسعه‌ای

۵- وجود معارضین محلی ودولتی اطراف سایت‌ها (به‌ویژه اداره منابع طبیعی و روستاییان و...)

۶- پرداخت بدهی‌های مالیاتی و بیمه‌ای سنوات گذشته (به‌رغم کاهش تا ۳۲۰ میلیارد ریالی تاکنون) و درگیری در هیات‌های حل اختلاف و سایر مراجع قانونی مربوطه

۷- پرداخت اقساط سنگین ماهانه تسهیلات بانکی اخذ شده در گذشته

۸- مشکلات ارزی مربوط به صادرات و واردات

۹- تعیین تکلیف نهایی اختلاف مالی مربوط به حقوق دولتی معادن استان کردستان

۱۰- درگیری در پرونده‌های حقوقی متعدد (از جمله ساختمان دفتر مرکزی، املاک کلارآباد، اداره منابع طبیعی، پیمانکاران ساخت و...)

۱۱- اخذ مجوزها و افزایش ظرفیت پروانه‌های بهره‌برداری و رفع مشکلات زیست‌محیطی

و...

10

10 (3)

10 (4)

10 (1)