رشد فروش و صادرات پتروشیمی فن‌آوران

در این مجمع که با حضور اکثر سهامداران برگزار شد صورت‌های مالی شرکت به تصویب رسید. سرپرست شرکت پتروشیمی فن‌آوران ضمن ارائه گزارش عملکرد سال ۹۶ در این جلسه گفت: فروش شرکت در سال ۹۶ با رشد قابل ملاحظه‌ای همراه بوده است. فرشاد اسفندیاری افزود: فروش داخلی شرکت با رشد ۶۳ درصدی از دو هزار و ۸۰ میلیارد ریال به سه هزار و ۳۸۷ میلیارد ریال در سال گذشته رسید. همچنین فروش صادراتی شرکت رشد ۲۱ درصدی را در سال ۹۶ تجربه کرد. وی اضافه کرد: ارزش کل فروش در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ با رشد ۳۰ درصدی همراه بوده است. اسفندیاری درباره تولید محصولات شرکت نیز با اشاره به پوشش ۹۲ درصدی  تولید در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ گفت: شرکت در سال گذشته توانست ۹۳ درصد از پیش‌بینی تولید خود را محقق کند. امسال نرخ تولید به ظرفیت اسمی نزدیک‌شده و سال آینده از ظرفیت اسمی هم فراتر خواهیم رفت. به گفته وی سود خالص شرکت در سال ۹۶ معادل ۱۰۹ درصد رشد داشته و سود هر سهم با رسیدن به ۵۵۲۲ ریال از ۲۶۴۳ ریال افزایش دو برابری را شاهد بوده است. وی با اشاره به طرح‌های آینده شرکت گفت: ما برای حفظ وضعیت موجود طرح‌های بهبود فرآیند کیفیت را در برنامه داریم که برای آنها بیش از ۸۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری انجام شده و از سال بعد عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.  

تاریخچه

شرکت پتروشیمی فن‌آوران در تاریخ ۸/ ۲/ ۱۳۷۷ به‌صورت شرکت سهامی عام تاسیس شده و طی شماره ۱۳۹۶۰۲ در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. شرکت به موجب نامه مورخ ۱۰/ ۱۱/ ۱۳۸۶ سازمان بورس و اوراق بهادار در سازمان یادشده پذیرفته شده و ۵ درصد از سهام شرکت در تاریخ ۱۴/ ۱۱/ ۱۳۸۶ در بورس عرضه شده است. شرکت براساس اصلاحیه قانون تجارت و همچنین اساسنامه مصوب مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ ۲۶/ ۰۴/ ۱۳۸۹ شرکت، اداره می‌شود. مرکز اصلی شرکت در تهران و محل کا رخانه در منطقه ویژه اقتصادی بندر ماهشهر واقع شده است.

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ ۱۰ میلیون ریال (شامل تعداد ۱۰.۰۰۰ سهم، به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال) بوده که نهایتا طی چند مرحله در پایان سال مالی منتهی به ۲۹/ ۱۲/ ۱۳۸۳ به مبلغ ۹۵۰.۰۰۰ میلیون ریال شامل ۹۵۰ میلیون سهم به ارزش اسمی هر سهم ۱.۰۰۰ ریال افزایش یافته است.  

در زمان مجمع عمومی عادی سالانه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۹۶ ترکیب سهامداران به شرح زیر بوده است:

شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (سهامی عام) با ۱/ ۵۰ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کشوری (سهامی عام) با ۴/ ۱۶ درصد، شرکت گروه پتروشیمی تابان فردا (سهامی عام) با ۳/ ۱۶ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی (سهامی‌عام) با ۵/ ۳ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری آتیه صبا (سهامی خاص) با ۴/ ۲ درصد، شرکت بیمه ایران (سهامی‌خاص) با ۶/ ۱ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری سپه (سهامی‌عام) با ۳۰/ ۱ درصد، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (سهامی‌عام) با ۱۷/ ۱ درصد، شرکت گسترش تجارت هامون (سهامی‌خاص) با ۱ درصد، شرکت توسعه سرمایه رفاه (سهامی‌خاص) با ۱ درصد و سایر با ۳۱/ ۵ درصد از سهامداران شرکت با مالکیت بیش از یک‌درصد سهام هستند.

ماموریت

شرکت پتروشیمی فن‌آوران به‌عنوان تولیدکننده مطرح متانول و اسیداستیک با حفظ و توسعه ظرفیت تولید، نقش محوری را در توسعه صنعت پتروشیمی کشور ایفا می‌کند. شرکت پتروشیمی فن‌آوران با تکیه بر نیروی انسانی متخصص و جوان، سیستم‌های مدیریتی نوین، فناوری پیشرفته و بهره‌وری بالا در جهت دستیابی به حداکثر سود و تحقق انتظارات ذی‌نفعان محصولات خود را در داخل کشور و بازارهای صادراتی عرضه می‌کند.

اهداف استراتژیک

* تحقق ظرفیت اسمی تولید

* توسعه زنجیره ارزش

* افزایش صادرات

* افزاش سود سالانه

* افزایش رضایت کارکنان

* افزایش رضایت مشتریان

جایگاه شرکت در صنعت

طبق آمار موجود منتشر شده ازسوی موسسه آرگوس، در سال ۲۰۱۷/ ۱۳۹۶ ظرفیت اسمی تولید متانول جهان برابر با ۹۱.۵۴۲ هزار تن بوده است. در شرایط فعلی کشور، توان تولید متانول ۵۰۴۵ هزار تن است که ۵۱/ ۵ درصد کل ظرفیت اسمی متانول جهان را دارا است و شرکت پتروشیمی فن‌آوران با ظرفیت اسمی یک‌میلیون تن تولید متانول در سال، ۱۸ درصد کل ظرفیت اسمی متانول ایران و ۰۹/ ۱ درصد متانول جهان را به خود اختصاص داده است. همچنین این شرکت تنها تولیدکننده محصول اسیداستیک در کشور است.

پتروشیمی فن‌آوران در بین شرکت‌های فعال داخل کشور در زمینه تولید متانول با حجم فروش معادل مبلغ ۱۰.۳۰۱.۳۸۵ میلیون ریال در رده دوم قرار دارد.

مرور کلی بر عملکرد شرکت، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم در سال مالی مورد گزارش:

در سال ۱۳۹۶ تولید متانول به میزان ۸۶۸ هزار تن رسید که نسبت به برنامه مصوب ۹۴ درصد است. میزان صادرات متانول ۶۱۴ هزار تن، در سال مذکور بوده است و نسبت به برنامه‌ مصوب ۸۶ درصد است. صادرات متانول ۶۳ درصد از کل فروش را در سال ۱۳۹۶ تشکیل می‌دهد. در سال ۱۳۹۶ تولید اسید استیک به میزان ۸۰ هزار تن رسید که برنامه مصوب را ۸۰ درصد پوشش داده است. میزان صادرات اسید استیک ۸ هزار تن در سال ۱۳۹۶ بوده است و نسبت به برنامه مصوب ۲۸ درصد است. در سال ۱۳۹۶ تولید منوکسید کربن به میزان ۷۱ هزار تن رسید که نسبت به برنامه مصوب ۷۵ درصد است.

دستاوردهای شرکت

- اخذ مجوز صادرات متانول به اروپا (REACH) در سال ۱۳۹۶

- کاهش مصرف انرژی و صرفه‌جویی ریالی به مبلغ ۵۳۲.۱۲۱ میلیون ریال

- دریافت تقدیرنامه چهار ستاره در هشتمین دوره جایزه تعالی صنعت پتروشیمی

- دریافت تندیس زرین و لوح صنعت سبز از سازمان حفاظت محیط زیست کشور

- اخذ و تمدید گواهینامه سیستم‌های مدیریتی:

ISO ۱۴۰۰۱:۲۰۱۵

OHSAS ۱۸۰۰۱:۲۰۰۷

HSE-MS

ISO ۵۰۰۱:۲۰۱۰

برنامه‌های آینده شرکت

در حال حاضر شرکت فن‌آوران در هر دو بازار اصلی متانول (چین و هند) فعال است. بنابراین تغییر رویه فعلی فروش (نیل به توسعه بازار و کسب سهم بازار در سایر بازارهای متانول) ممکن است در مقایسه با بازارهای اصلی از حاشیه سود کمتری برخوردار باشد. از نظر بازرگانی (با توجه به تغییرات عرضه و تقاضا در آینده‌ای نه چندان دور) موضوع آینده‌نگری، حفظ و گسترش سهم بازار، اولویت بالاتری نسبت به تمرکز شرکت صرفا بر کسب بالاترین حاشیه سود خواهد داشت. مذاکره در زمینه فروش محصول به بازارهایی نظیر ژاپن، کره، تایوان، جنوب شرق آسیا و اروپا طی یک سال گذشته تا به امروز انجام شده است. با این حال با توجه به تحولات اخیر و در شرایط سیاسی فعلی (خروج آمریکا از برجام) موضوع فروش به برخی از مناطق همچون ژاپن، کره‌جنوبی و اروپا با ابهامات اساسی روبه‌رو شده و تاثیر آن بر مراودات مالی /  تجاری و بخش لجستیک با بازارهای صادراتی فعلی نیز دور از ذهن نخواهد بود.

موضوع مهم دیگر در این رابطه نگرانی بابت حفظ سهم فعلی بازارهای اصلی در زمان ورود رقبا (پتروشیمی کاوه، مرجان و بوشهر) به بازار است که با توجه به رویه فعلی فروش شرکت فن‌آوران (صد درصد اسپات) مهم‌ترین چالش و نگرانی این بخش محسوب می‌شود که یکی از راهکارهای مناسب در این رابطه می‌تواند عقد قراردادهای بلندمدت فروش باشد. همچنین در اثر ورود رقبای جدید به بازار، افزایش قدرت چانه‌زنی خریداران نسبت به سال‌های قبل بسیار محتمل خواهد بود.

اهداف و راهبردهای آتی مدیریت درخصوص تولید و فروش محصولات

۱- پیش‌بینی می‌شود در سال ۹۷ کل میزان تولید و فروش به ترتیب ۱.۱۰۰.۰۰۰ و ۱.۰۴۴.۰۰۰ تن باشد. ۲- نرخ فروش محصولات بر مبنای نرخ متوسط سال ۹۶ پیش‌بینی می‌شود. ۳- پیش‌بینی نرخ مواد اولیه و یوتیلیتی بر مبنای نرخ‌های سال ۹۶ و با نرخ تبدیل ۴۲.۰۰۰ ریال است که در صورت تغییر، تعدیلات لازم به عمل خواهد آمد. ۴- به منظور افزایش میزان تولید به میزان ظرفیت اسمی آنها، شرکت در نظر دارد نسبت به انجام پروژه‌های ذیل اقدام کند:

۱- بازیافت گاز کربنیک

۲-افزایش تولید واحد متانول

۳-افزایش تولید واحد منواکسیدکربن

 ۴-  تعویض رآکتور واحد  اسید استیک

برآورد شرکت از تغییرات نرخ فروش محصولات و نرخ خرید مواد اولیه

درباره نرخ فروش محصولات شرکت در سال ۹۷

با توجه به اینکه نرخ فروش محصولات داخلی این شرکت در بورس انرژی و کالا تعیین می‌شود و نرخ محصولات صادراتی متاثر از نرخ‌های جهانی است و نظر به یکسان‌سازی نرخ ارز توسط دولت محترم در کلیه معاملات، پیش‌بینی می‌شود نرخ فروش محصولات این شرکت در حوزه داخلی افزایش و برای صادرات در صورت رشد نرخ‌های جهانی بدون تغییر باقی مانده و به‌طور میانگین نرخ‌های سال ۹۶ تکرار شوند. میانگین نرخ ماهانه گاز خوراک اعلام شده از سوی مراجع ذی‌صلاح در سال ۹۶ نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۲۱ درصد افزایش داشته است که ناشی از افزایش نرخ رسمی ارز و نرخ جهانی گاز بوده و پیش‌بینی می‌شود این روند در سال ۹۷ نیز ادامه داشته باشد. بدیهی است به محض دستیابی به اطلاعات قابل اتکا اصلاحات لازم در این خصوص به عمل خواهد آمد.

برآورد شرکت از تغییرات عوامل بهای تمام شده

مواد اولیه و یوتیلیتی مصرفی عمده‌ترین عوامل بهای تمام شده است. هر ماهه نرخ گاز طبیعی که عمده‌ترین ماده اولیه این شرکت است از طریق مراجع ذی‌صلاح تعیین و اعلام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود نرخ گاز خوراک در سال ۹۷ متاثر از افزایش نرخ ارز (دلار ۴۲ هزار ریال) روند افزایشی داشته باشد و متاثر از آن نرخ سایر حامل‌های انرژی را نیز تحت‌تاثیر قرار دهد.

 

10-02

10-03