دستیابی به جایگاه سود‌آورترین هلدینگ با اعتبار جهانی

 شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۹۷ معادل ۸۳۴ ریال سود به ازای هر سهم محقق کرد. در این جلسه که به ریاست آقای مصطفی امیدقائمی، نظارت آقایان محسن علم‌بیگی و احمدرضا اشراقی و دبیری آقای مرتضی رحیمیان برگزار شد، روزنامه‌های «دنیای اقتصاد» و ایران به عنوان روزنامه کثیرالانتشار شرکت برای سال ۹۷ انتخاب شدند. مدیر عامل صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس در این مجمع ضمن ارائه گزارش عملکرد سال قبل برنامه‌های آینده شرکت را تشریح کرد. مهندس جعفر ربیعی گفت: شرکت توانست در سال  ۲۰۱۷ رتبه سی و هشتم شرکت‌های شیمیایی دنیا براساس گزارش رتبه‌بندی در سال ۲۰۱۸ موسسه معتبر ICIS و پنج رتبه اول در شاخص‌های بیشترین سودآوری، بیشترین ارزش افزوده، بیشترین صادرات، بالاترین ارزش بازار، رتبه اول در گروه پتروشیمی و رتبه برتر شرکت‌های صادرات‌گرا و رتبه دوم در میزان فروش را در کشور براساس رتبه‌بندی IMI-۱۰۰ سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۳۹۶ به خود اختصاص دهد.وی تولید ۴/ ۲۰ میلیون تن و افزایش ۴درصد تولید نسبت به سال گذشته، انجام اقدامات موردنیاز برای افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۵۰ هزار میلیارد ریال به مبلغ ۹۱.۵۰۰ میلیارد ریال، اصلاح سبد دارایی‌ها با پذیرش و عرضه شرکت پتروشیمی پارس در بازار سرمایه و ادامه روند در سال‌های آتی، تنوع بخشی به منابع تامین مالی با جذب مبلغ ۲/ ۱ میلیارد دلار وام ارزی از صندوق توسعه ملی و تامین مالی شرکت‌های تابعه از طریق اوراق و توسعه و تکمیل زنجیره ارزش با پیگیری و پیشبرد طرح‌های بیدبلند (پیشرفت ۴/ ۸۴ درصد)، یادآوران (پیشرفت ۱۰/ ۴۲‌درصد) و گچساران (پیشرفت ۶/ ۵۵ درصد) را از دستاوردها و اقدامات انجام شده شرکت دانست که منجر به کسب رتبه‌های مزبور شد. وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس بزرگ‌ترین هلدینگ پتروشیمیایی کشور است، افزود: این شرکت با در اختیار داشتن زیرساخت‌های مالی، فنی و نیروی انسانی لازم برای توسعه همه‌جانبه، دستیابی به جایگاه سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی را به عنوان چشم‌انداز خود قرار داده است. وی ادامه داد: شرکت با حدود ۲۴ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات متنوع پتروشیمیایی شامل خوراک و سوخت، آروماتیک، پلیمر،  مواد شیمیایی و پایه، بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده محصولات پتروشیمی در کشور محسوب شده و بیش از ۳۸ درصد ظرفیت محصولات پتروشیمی کشور را در اختیار دارد. مهندس ربیعی با اشاره به اینکه هلدینگ خلیج‌فارس علاوه بر داشتن بیش از ۸۸ درصد ظرفیت تولید مواد آروماتیکی و ۶۹ درصد محصول پی‌وی‌سی شرکت، تولیدکننده انحصاری پلیمرهای مهندسی (PC)، پلی‌اتیلن ترفتالات (PET)، پی‌وی‌سی امولسیون (EPVC)، اپوکسی رزین‌ها در کشور است، گفت: این شرکت همچنین تنها عرضه‌کننده محصولاتی نظیر برش سبک و برش سنگین و گاز مایع در صنعت پتروشیمی کشور محسوب می‌شود.

 

   استراتژی‌های شرکت

استراتژی‌های شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، در پنج منظر روش ارزیابی متوازن به شرح ذیل است :

استراتژی رشد و یادگیری: توسعه مدیریت علمی

استراتژی فرآیندها: توسعه متوازن و اقتصادی فرآیندها

استراتژی ذی‌نفعان: ارزش‌آفرینی مستمر

استراتژی مالی: سودآوری پایدار

استراتژی مسوولیت‌های اجتماعی: همراه در مسوولیت‌های اجتماعی

   چشم‌انداز، ارزش‌ها، اهداف و استراتژی‌های شرکت

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه هلدینگ در سطح  کشور با اعتقاد بر چشم‌انداز ترسیمی ۲۰‌ساله جمهوری اسلامی ایران در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی، برای تحقق این چشم‌انداز، در راستای توسعه پایدار صنعت معظم پتروشیمی، برنامه، اهداف و استراتژی‌های خود را به عنوان یک عضو، در قالب برنامه استراتژیک پنج‌ساله از سال ۱۳۹۳ به اجرا گذاشته است. این برنامه برای مدت ۵ سال تدوین شده و به صورت سالانه و همچنین با توجه به تغییرات محیطی مهم و حساس مورد بازنگری و اصلاح قرار می‌گیرد. در سال ۱۳۹۴ نیز براساس بازخوردهای دریافتی و سیاست‌های کلان اتخاذ شده این برنامه مورد بازنگری قرار گرفت و تغییراتی در آن اعمال شد که از جمله آنها می‌توان اصلاح استراتژی کلی شرکت از «توسعه و سودآوری پایدار» به «توسعه و ارزش‌آفرینی پایدار»را نام برد. علاوه بر آن به دلیل اهمیت مسوولیت‌های اجتماعی و مسائل مربوط به HSE حوزه‌های موردنظر در روش ارزیابی متوازن (BSC) از ۴ حوزه به ۵ حوزه تغییر یافته و حوزه مسوولیت‌های اجتماعی به چهار حوزه مالی و اقتصادی، ذی‌نفعان، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد اضافه شد.

رئوس و عناوین مهم در برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت به شرح زیر است:

۱- چشم‌انداز : سودآورترین هلدینگ کشور با اعتبار جهانی

۲- استراتژی کلی: توسعه و ارزش آفرینی پایدار

۳- ارزش‌های بنیادین: خلاقیت و نوآوری، مسوولیت‌پذیری و صداقت، شفافیت و رضایت

۴- اهداف کلان شرکت: ارتقای رضایتمندی و وفاداری ذی‌نفعان، توسعه سرمایه‌گذاری و شراکت‌های داخلی و خارجی، افزایش کمی و کیفی سبد سرمایه، افزایش سهم بازار، دستیابی به سازمانی یادگیرنده و دانش‌بنیان، توسعه زنجیره ارزش با صیانت از محیط‌زیست

   طرح‌های مستقیم صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس

   پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج‌فارس

این پالایشگاه با تامین سرمایه از سوی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، صندوق توسعه ملی و کنسرسیوم بانک‌های ایرانی به عاملیت بانک سپه در دست احداث است. صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس مالک ۷/ ۹۹ درصدی این پالایشگاه است. در تاریخ ۰۳/ ۰۹/ ۹۵ مجوز مبلغ ۲/ ۲ میلیارد دلار برای استفاده از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی برای این پالایشگاه اخذ شد. همچنین اعتبار اسناد بخش پالایشگاه به مبلغ ۹۴۳ میلیون یورو گشایش یافت و اعتبار مذکور از ۰۸/ ۱۰/ ۹۵ فعال شد. محصولات تولیدی این پالایشگاه شامل متان، اتان، پروپان، بوتان، کاندنسیت و گاز اسیدی به ۷/ ۱۳ میلیون تن در سال است.حجم سرمایه‌گذاری ارزی روز این پالایشگاه ۲۵۴۰ میلیون دلار و سرمایه‌گذاری ریالی آن ۱۷.۷۵۷ میلیارد ریال است و تا نیمه اول امسال ۸۴/ ۸۴ درصد پیشرفت داشته است.

   پالایشگاه گاز یادآوران خلیج‌فارس

پالایش گاز یادآوران خلیج‌فارس (NGL-۳۲۰۰) به منظور تسریع در ساخت و همچنین تامین خوراک مورد نیاز شرکت پتروشیمی بندر امام، مطابق ابلاغیه مورخ ۱۲/ ۰۴/ ۹۵ وزیر محترم نفت، انتقال قرارداد آن به هلدینگ خلیج‌فارس ابلاغ شد که به موجب الحاقیه شماره یک مورخ مهرماه ۱۳۹۵ از شرکت مهندسی توسعه نفت به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس منتقل شده است. محصولات تولیدی این پالایشگاه شامل متان، C ۲ و گوگرد گرانوله به میزان ۳/ ۵ میلیون تن در سال است. حجم سرمایه‌گذاری ریالی در این طرح ۲۴۲۵ میلیارد ریال و سرمایه‌گذاری ارزی ۱۳۳۸ میلیون دلار و تاکنون ۱۰/ ۴۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس ۱۰۰ درصد مالکیت این پالایشگاه را در اختیار دارد.

   پتروشیمی هنگام

قرارداد EPC طرح پتروشیمی هنگام با شرکت طراحی و مهندسی صنایع پتروشیمی به‌عنوان پیمانکار به مدت ۴۲ ماه منعقد شد و از تاریخ ۶/ ۲/ ۹۴ موثر شد که در سال ۹۸ به بهره‌برداری خواهد رسید. در راستای موثر شدن اعتبار اسنادی طرح، قرارداد مشارکت مدنی با بانک صنعت و معدن برای تامین ۲۴۰ میلیون یورو امضا شده است. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس مالک ۳۱/ ۹۹ درصد سهام این پتروشیمی است. محصولات تولیدی این پتروشیمی شامل آمونیاک و اوره است. حجم سرمایه‌گذاری ارزی روی این طرح ۳۷۱ میلیون یورو و سرمایه‌گذاری ریالی ۸۰۴۱ میلیارد ریال بوده و تاکنون ۷۴/ ۵۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

   پتروشیمی آپادانا خلیج‌فارس

کارخانه تولید متانول و محصولات جانبی آن با ظرفیت ۱۶۵۰ هزار تن در سال در منطقه آزاد عسلویه احداث خواهد شد. مدت اجرای آن ۴۱ ماه از زمان نافذ شدن اعتبار اسنادی خرید ماشین‌آلات پیش‌بینی می‌شود. متانول محصول اصلی تولیدی این شرکت است. ۳۵۴ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۵۲۹۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ریالی تاکنون در این طرح انجام شده و ۵۱/ ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

11 (2)

 

11 (1)