پتروشیمی فجر 1200 ریال سود به هر سهم می‌دهد

بنابراین گزارش، هیات رئیسه مجمع عمومی «بفجر» به ریاست آقای سرکانیان  و دبیری آقای زال خانی مدیر عامل شرکت‌پتروشیمی فجر تشکیل شد و آقایان رحیمیان سرای و راستی به عنوان ناظران در این مجمع حضور یافتند.بر اساس این گزارش، در مجمع عمومی عادی سالانه این مجموعه که تامین کننده یوتیلیتی مورد نیاز شرکت‌های پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در بندر امام‌خمینی است، با رای حداکثر سهامداران دستوراتی همچون تقسیم سود نقدی هر سهم به مبلغ ۱۲۰ تومان میان سهامداران و صورت‌های مالی سال مالی ۹۷ به تصویب رسید. همچنین، روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به عنوان روزنامه کثیرالانتشار و موسسه حافظ گام به عنوان حسابرس و بازرس قانونی انتخاب شدند.۶۰درصد سهام پتروشیمی فجر متعلق به

شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بوده و ۳۰ درصد نیز تحت مالکیت سهام عدالت است.همچنین۱۰درصد سهام متعلق به  سایر سهامداران است. بررسی‌های صورت‌های مالی منتشر شده از سوی شرکت در سامانه کدال نشان می‌دهد که این شرکت به ازای هر سهم در سال مالی ۹۷ مبلغ ۱۱۳۱ ریال سود اندوخته داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال مالی ۹۶ با رشد ۲۴ درصدی همراه شده است. ضمن اینکه سود انباشته شرکت هم پس از افزایش ۴۹ درصدی نسبت به سال مالی ماقبل به مبلغ ۱۰ هزار و ۵۱۵ میلیارد ریال رسیده است.همچنین آخرین گزارش عملکرد ۱۲ ماهه منتهی به ۲۹ اسفند ۹۷ شرکت بیانگر این موضوع است که سود خالص نیز با افزایش ۲۴ درصدی همراه شده و مبلغ ۷هزار و ۳۴۹ میلیارد ریال سود خالص در حساب‌های خود ثبت کرده است. درآمدهای عملیاتی این شرکت در سال مالی ۹۷ مبلغ ۱۵ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال محقق شده که در مقایسه با سال مالی ۹۶ رشد ۶ درصدی داشته است. این شرکت اعلام کرده که افزایش درآمدهای عملیاتی به مبلغ ۶۱۵ میلیارد و ۴۶ میلیون ریال ناشی از برآورد محاسبه فرمول شورای رقابت به موجب مصوبه ۳۷۷ مورخ ۳۰ اردیبهشت ۹۸ شورای مذکور و با در نظر گرفتن تمام جوانب احتیاط  توسط این شرکت است.

مدیرعامل شر‌کت پتروشیمی فجر در این مجمع با بیان اینکه پتروشیمی فجر با حجم سرمایه گذاری حدود ۲ میلیارد یورو بزرگ‌ترین مجتمع تولید سرویس‌های حیاتی است، گفت: دو‌ پتروشیمی اروند و‌ تندگویان که در سال جاری بسیار سودآور بودند، از مشتریان اصلی و همیشگی یوتیلیتی فجر هستند که این موضوع سبب اطمینان خاطر بازار محصولات فجر می‌شود.

 وی ادامه داد: با همت و پیگیری‌های پتروشیمی فجر و مکاتبات و رایزنی‌های صورت‌گرفته با مراجع قانونی و مقامات عالی سامانه جامع تجارت ایران برای صنایع مستقر در مناطق ویژه به منظور واردات قطعات بدون استفاده از کارت بازرگانی راه‌اندازی شد. وی با بیان اینکه هم اکنون، بالغ بر ۴۰ شرکت از محصولات این شرکت استفاده می‌کنند، ادامه داد: ۷۵ درصد خدمات این مجتمع به ۵ شرکت اصلی ارائه داده می‌شود و ۲۵ درصد باقی‌مانده برای صنایع میان یا پایین‌دست مستقر در منطقه لحاظ شده است. وی افزود: در خصوص بدهی‌های ارزی باید گفت که ۴/ ۵۶میلیون یورو بدهی ارزی به بانک مرکزی داریم که از این میان مبلغی بالغ بر ۵۵ میلیون یورو آن از طریق بانک مرکزی تسویه شده است.

به گفته مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر، با تعریف پروژه‌های خاص و دقیق مهندسی و استفاده از مشاوران ایرانی موفق شدیم از طریق ایجاد خط ارتباطی میان دو نیروگاه، از طریق چند مسیر برق منطقه را تامین کنیم. در این باره به طور قطع به یقین می‌توانم ادعا کنم که در سه سال اخیر هیچ‌گونه قطعی کامل برقی در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی نداشته‌ایم.

وی در ادامه از ساماندهی شغلی کارکنان با هماهنگی مراجع برای افزایش رضایتمندی و پایداری توسعه سخن به میان آورد و گفت: به همین منظور بر اساس قوانین شورای عالی کار که مزد و شغل مشخص می شود به حقوق پرسنل ساماندهی شد.

وی گفت کمیته حسابرسی داخلی این مجتمع تشکیل شده است و تاکنون ۱۲ جلسه آن برقرار شده تا نسبت به انجام درست اقدامات اطمینان خاطر حاصل شود. مدیرعامل شرکت پتروشیمی فجر با بیان اینکه این شرکت هم اکنون دارای یک هزار و ۱۳۷ نفر پرسنل است،گفت: عدم تورم نیروی انسانی در طی چند سال اخیر جزو افتخارات این شرکت محسوب می شود. زال‌خانی خاطرنشان کرد: با توسعه فرآیند بازیافت آب دور ریز سیستم اسمز معکوس

(Ro-Reject) موفق به کاهش هزینه خرید آب خام شدیم؛ به‌طوری که این فرآیند حداقل باعث ۱۱میلیون متر مکعب صرفه‌جویی آب خام در سال می‌شود که از نظر ریالی معادل ۱۶۰میلیارد ریال است. پروژه با مبلغی معادل۱۲۰ میلیارد ریال مهندسی، احداث و به بهره برداری رسیده است.

بنابراین گزارش شرکت پتروشیمی فجر در سال ۱۳۷۷ با هدف تامین یوتیلیتی مورد نیاز شرکت‌های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی تاسیس شد و به‌عنوان اولین شرکت یوتیلیتی متمرکز در کشور در سال ۱۳۸۲ به بهره برداری رسید. با افزایش طرح‌های جدید در سایت ۲ و ۳ و نیاز به تامین یوتیلیتی بیشتر، طرح توسعه پتروشیمی فجر در سایت ۲ اجرا شد.همچنین در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی، مالکیت این شرکت در سال ۱۳۸۸به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس منتقل شد و با توجه به عملکرد درخشان در حوزه‌های مختلف استراتژیک، پس از پذیرش در بازار سهام، بخشی از سهام شرکت در سال ۱۳۹۴ در بازار بورس کشور عرضه شد و پتروشیمی فجر به فعالان بازار سرمایه ایران پیوست.

11 (2)