محمدرضا سعیدی که در فروردین سال جاری به سمت مدیرعاملی پتروشیمی جم، یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکت های گروه صنایع پتروشیمی منصوب شد؛ برخلاف تصورات و تجربیات گذشته با اتوبوسی از مدیران وارد جم نشد. سعیدی در سخنرانی روزمعارفه خود دواصل توجه به پاکدستی و طهارت درکار و همچنین به‌کارگیری نیروهای ماهر وتوانمند داخلی سازمان و حفظ کرامت انسانی را سرلوحه انتخاب مدیران خود عنوان کرد. این در حالی است که در سازمان های دولتی و غیر دولتی مرسوم است با تغییر نفر اول تغییرات گسترده ای در بدنه مدیریتی سازمان رخ دهد و عمدتا این تغییرات آنچنان زیاد می شود که به رفت و آمد اتوبوسی مدیران معروف است.

در همین رابطه مهدی قیامی، رییس بخش تعمیرات جم با بیان اینکه انتصاب‌های مدیریت جدید  از بدنه سازمان امیدواری به ارتقاء و دیده شدن کارکنان شرکت را دربر داشته می‌گوید: شاغلین یک سازمان همواره اهدافی را برای خود در نظر می گیرند که این اهداف منوط به ارتقا درجه شغلی است. هنگامی که مدیران ارشد سازمان از نیروهای شاغل در خود سازمان گزینش می شوند امیدواری در تمامی ارکان سازمان ایجاد می شود که فعالیت های مثبت و قابلیت های هر فرد دیده شده و در آینده نیز این امکان وجود دارد که هر فرد در رشته تخصصی خود می تواند به جایگاه مطلوب برسد.

وی تاکید کرد: این حُسنی است که به هر فرد انگیزه لازم برای تلاش بیشتر را القا می‌کند. نکته دیگر این است که فردی که به جایگاه بالاتری نسبت به جایگاه قبلی خود رسیده اکنون برای بهتر شدن زیر مجموعه خود نیاز به تیمی قدرتمند دارد و از آنجا که خود او در سیستم جایگاهی داشته و آشنایی لازم به نفرات را دارد حال می‌تواند با نگرشی درست نسبت به انتخاب زیر مجموعه خود اقدام کند.

حرکتی هوشمندانه که از اتلاف وقت جلوگیری کرد

نظر سعید شیردل مدیر بازرگانی شرکت این‌گونه است: در خصوص انتصابات داخلی به نظر من وقتی انتصابات از داخل یک مجموعه باشد مسیر شغلی که برای پرسنل در نظر گرفته شده طی می‌شود. به این معنی که پیشرفت شغلی شامل همه می‌شود و از پی یک تغییر همانطور که مشخص است چارت سازمانی برای دیگر سمت‌ها نیز باز می‌شود. پس یک تغییر محدود به همان یک سمت نیست و سمت‌های زیادی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و به صورت پلکانی زیر سمت‌های آن تغییر نیز رشد خواهند داشت.

وی با بیان اینکه نفرات برگزیده با توجه به طول دوره فعالیت در سیستم آشنایی کافی با تمام مجموعه به ویژه مجموعه تخصصی خود را دارند، تصریح کرد: این از اتلاف وقت و هزینه در سازمان جلوگیری می کند چرا که اگر قرار بر به کارگیری فرد جدید باشد باید به همان میزان زمان و هزینه صرف شود تا فرد جدید به تجربه و آشنایی فرد داخلی برسد. پس نتیجه این اقدام قطعا از تمامی جهات به صرفه و صلاح سازمان است.

این تصمیم باعث سهولت کار در حوزه مدیریت می شود

اورمزد دهقانی رئیس بهره برداری الفین دیگر نیروی سازمانی است که سراغ او رفته‌ایم که اقدام صورت گرفته را  بسیار درست ارزیابی و تاکید کرد: نتایج این امر در قدم اول متوجه خود سازمان و باعث پیشرفت سازمان خواهد بود. در قدم بعدی به سهولت کار در حوزه مدیریت کمک شایانی خواهد کرد. چرا که نفراتی که در حال حاضر جابجا می‌شوند و از سمت‌های خود ارتقا درجه گرفته و به سمت بالاتر می روند قطعا با تکیه بر آشنایی و تجاربی که از سیستم کسب کرده اند برنامه‌های صحیحی را برای ادامه راه ارائه خواهند داد.

وی تصریح کرد: این در حالی است که اگر فردی جدید با هر میزان از اطلاعات علمی و خصائص عالی شخصیتی به سازمان اضافه شود گزینه مهم و حیاتی آشنایی و تجربه در این سازمان را ندارد. به تبع آن سخت است که بتواند راهبری خوب و موثری برای سازمان داشته باشد.

از فوت وقت و هدررفت سرمایه جلوگیری شد

ایمان پهلوانی مسئول دریافت و صدور کالا است، او استفاده از نیروهای با تجربه و با استعداد درون سازمانی در رده های مختلف مدیریتی را اقدامی بجا و دارای مزایای بسیار زیاد دانست و گفت: از جمله آن افزایش بهره وری و جلوگیری از فوت وقت، جلوگیری از هدر رفت سرمایه و برقراری تعامل سازنده بین مدیران منتخب با کارکنان رده های پایین سازمان است. لیکن حضور نفرات جدید نیز مزایای خاص خود را دارد که می توان به ورود استعدادها، تفکرات و تجربیات جدید و پویایی سازمان در بلند مدت اشاره کرد.

خشنودی و دلگرمی جای خود را به دلسردی و بی انگیزگی داده است

هادی رضایی مسئول بازرسی جوشکاری و آزمایش‌های غیر مخرب، با بیان اینکه بسیاری از پرسنل پتروشیمی جم نیروهای جوانی هستند که از شروع عملیات ساختمان و نصب به عنوان کارآموز وارد مجموعه شده و دست در دست یکدیگر در کنار مدیران گذشته این نهال را بارور کرده اند، یادآور شد: همه این افراد شاهد رشد پتروشیمی جم بوده اند تا این زمان که جم به یکی از افتخارات صنعت پتروشیمی کشور بدل شده است.

وی اذعان کرد: در سالیان نه چندان دور به کرات شاهد بودیم با تغییرات مدیریتی در سطح کلان، تعدادی از سمت‌های کلیدی و نیز مدیران میانی از خارج مجتمع انتخاب و با تغییرات بعدی این افراد نیز از مدار خارج می شدند. این امر باعث دلسردی و بی‌انگیزه شدن پرسنل قدیمی پتروشیمی جم شد. حال در دوران ابتدایی مدیریت دکتر سعیدی شاهد نظر مثبت او نسبت به نیروهای با سابقه و خاک خورده جم هستیم که این امر موجب خشنودی و دلگرمی شده و از نظر اکثریت پرسنل مورد تمجید قرار گرفته است. هر آنچه باعث شادابی و انگیزه مضاعف پرسنل یک مجموعه باشد قطعا گزینه مناسب و قابل توجهی است.

از امکان ترقی و پیشرفت در سیستم تا نظرات کارشناسانه تر برای اداره شرکت

سجاد بهرامی ریحان  معاون خدمات فنی که به تازگی منصوب شده، استراتژی مدیریت حاضر را استراتژی خوب و منطبق با انتظارات سازمان دانست و گفت: در بحث انگیزشی، در رده های مختلف پایین، میانی و بالای سازمان امیدواری به وجود آمده که امکان ترقی و پیشرفت در سیستم وجود دارد و سمت‌ها در جای خود ثابت نخواهد بود. در بحث فنی هم مسلما فردی که چندین سال از زمان پروژه تا به امروز که حدود ۱۰ سال از بهره برداری می گذرد نسبت به فردی که به عنوان یک مدیر جدید به سیستم وارد شود حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد و نظرات وی برای سیستم کارشناسانه تر و با شناخت کافی از چند و چون شرکت خواهد بود.

وی اذعان کرد: این دو مورد در کنار تجربه ای که از مدیریت های گذشته و با اضافه شدن مدیران جدید به سیستم به دست آمده نشان می دهد که در تمامی مباحث سابقه و تجربه فرد که از حضور فیزیکی در مدت زمان زیاد سرچشمه می گیرد بازخورد بهتری در برآیند نهایی شرکت خواهد داشت.

جوانگرایی و اعتماد به داشته های سیستم

پیام رفیعی رئیس بهره برداری HD نیز در این رابطه می گوید:  حرکتی که مدیریت جدید آغارکرده است؛ نشان از اعتماد وی به داشته های سیستم و جوانگرایی دارد و این نکته مثبت و حائز اهمیتی است. به یقین فردی که از خارج مجتمع به مجموعه اضافه بشود صرف نظر از روحیات و نظرات خوب یا بد باید زمان زیادی را برای همراه شدن با سیستم و شناخت حداقلی از آن صرف کند که در موقعیت کنونی و در جهان امروز که در آن وقت از اهمیت بالایی برخوردار است توجه به این نکته از سوی مدیر مجموعه جای تشکر و قدردانی دارد.

ایجاد تعامل دو سویه و موثر و پیش بینی آینده ای موفق برای مجموعه

کامیار حسین مروستی معاون عملیات لجستیک و انبارهای محصول و از نیروهای باسابقه و مستقر درسایت صنعتی عسلویه با بیان اینکه بهره گیری از افراد توانمند داخلی در بلند مدت به سود مجموعه است می گوید: به طور کلی استراتژی مثبت و خوبی است چرا که پرسنل حال حاضر مجتمع دارای تجاربی ارزنده برای شرکت هستند و شناخت کافی از نقاط قوت و ضعف و گلوگاه های شرکت دارند. از طرفی با توجه به آشنایی پرسنل از یکدیگر، در صورتی که فردی از داخل مجموعه به عنوان مدیر یا رئیس برای حوزه ای انتخاب شود تعامل دو سویه و موثری نیز شکل خواهد گرفت.

اما انجام این مهم صرف نظر از تجربه، نیازمند توانمندی فرد مورد نظر در بعد مدیریتی و همچنین اخلاق حرفه ای نیز هست؛ و می بایست نفراتی که برای جایگاه‌های کلیدی و مهم شرکت برگزیده می شوند این سه خصیصه را در کنار هم داشته باشند تا بتوان آینده ای موفق را دوران مسئولیت آنها پیش‌بینی کرد.