اعلام فراخوان برای جهاد خودکفایی ریلی

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا مقرر شد برگزاری نمایشگاه با رعایت کامل شیوه نامه‌ها و طبق پروتکل های ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا به صورت محدود و با حضور چند شرکت داخلی برگزار شود. در نمایشگاه امسال ۵۲  شرکت داخلی و ۲ شرکت ارزی در فضایی به مساحت ۶ هزار متر مربع حضور دارند. برگزاری این نمایشگاه‌ می‌تواند فرصت مناسبی برای افزایش رونق در بازار تولیدکنندگان را در سال جهش تولید فراهم کند.

بر اساس این گزارش، در هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی، صنایع، تجهیزات و خدمات وابسته؛ واگن سازها، شرکت های حمل و نقل، تعمیر و نگهداری، تجهیزات و قطعات ریلی، ناوگان، تامین سرمایه، فنی و زیربنایی، آخرین دستاوردهای خود را در معرض دید متخصصین این حوزه قرار خواهند داد.

اطلاع رسانی از آخرین دستاوردها و تکنولوژی صنعت حمل ونقل ریلی و صنایع وابسته، ارتقا تولیدات داخلی، توسعه صادرات، ارائه توانمندی های شرکت های ایرانی، افزایش تولید و صادرات، بومی سازی صنایع ریلی و آشنایی تولیدکنندگان صنایع ریلی کشور با جدیدترین پیشرفت های روز این صنعت در جهان، برخی از اهداف برگزاری این نمایشگاه است. اجماع صاحب نظران در حوزه صنعت ریلی، نزدیک شدن بخش خصوصی و دولتی و تبادل نظریات طرفین، دیده شدن بیشتر بخش خصوصی فعال در صنعت ریلی و تعامل بیشتر دولت با فعالان صنعت ریلی، از مزایای برگزاری این نمایشگاه است.

 یادآور می شود شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال های قبل، تمام نمایشگاه های ریلی را که طی سال در کشور برگزار می‌شد جمع‌آوری و در این نمایشگاه حمل و نقل ریلی تجمیع کرد. بنابراین سالانه فقط یک نمایشگاه ریلی در کشور برگزار می شود که این امر در عرضه دقیق‌تر محصولات صنایع ریلی کشورمان بسیار مثمرثمر است.

 ورود حواله‌های حمل ریلی به بورس

در این نمایشگاه، تفاهم‌نامه ورود حواله‌های حمل و نقل ریلی به بورس کالا بین مدیرعامل راه‌آهن ج.ا.ا و مدیرعامل بورس کالای ایران امضا شد.

براساس این تفاهم نامه، معاملات حمل و نقل و تیکت‌های حمل و نقل در بورس کالای ایران، مورد معامله قرار می‌گیرد. این فرصت فراهم خواهد شد تا صاحبان کالا  بتوانند هزینه  حمل و نقل آن را نیز بر بستر بورس کالا  با بهینه ترین قیمت تامین کنند.  هم بستر مزایده فراهم بوده یعنی  شرکت های عرضه کننده تیکت های حمل و نقل  می توانند آنها را  عرضه کنند و هم خریداران می توانند از بستر مناقصه بورس کالا استفاده کنند و رقابت را به صورت مناقصه برگزار کنند.

در این راستا تولیدکنندگان حاضر در بورس کالا همزمان با انجام معاملات به بهترین قیمت حمل و نقل ریلی دست پیدا می کنند. همچنین خریداران می توانند از دفتر مناقصات کالا برای دریافت بهترین قیمت حمل و نقل بهره‌مند شوند.

مدیرعامل راه آهن ج.ا.ا در این رابطه گفت:  بر اساس این تفاهم نامه، برای اولین بار ظرفیت های موجود حمل و نقل ریلی کشور  در بورس کالا عرضه می شود. افرادی که در آنجا کالای خود را خریداری می کنند می توانند تیکت حمل و نقل خود را نیز خریداری کنند. این اتفاق جدید باعث ارتقا بهره وری و کاهش قیمت حمل و نقل ریلی می شود.

سعید رسولی با اعلام اینکه برای نخستین بار است که ظرفیت‌های حمل و نقل ریلی در بورس کالا عرضه می شود، گفت: این همکاری باعث افزایش بهره وری و کاهش قیمت تمام شده محصول در کارخانه‌های داخلی خواهد شد.

مدیر عامل شرکت بورس کالا  در ابن رابطه گفت: در قالب تفاهم نامه با راه آهن کارگروهی برای شکل گیری معاملات نقد و آتی بلیت‌های حمل و نقل ریلی در بورس به امضا رسید. موضوع این تفاهم نامه ورود حواله‌های حمل و نقل به بورس است و کالا‌هایی که وارد بورس می‌شوند زیر ساختی برای آن‌ها فراهم می شود.

وی افزود: حواله‌های حمل و نقل در دنیا در بورس‌های کالایی است و فرصت‌هایی فراهم می شود تا تولید کنندگان، خود را در مقابل نوسانات حمل‌ونقلی پوشش ریسک بدهند.

سلطانی نژاد با بیان اینکه حرکتی که در بورس کالا با مشارکت راه آهن انجام می شود نوید بخش آن است که تولید کنندگان در بورس کالا همزمان با انجام معاملات به بهترین قیمت حمل و نقل خود را انجام دهند، افزود: این زیرساخت شرایطی را فراهم می‌کند که شرکت های خصوصی در راه آهن سرمایه‌گذاری کنند و حضور پررنگ در عرضه محصولات داشته باشند.

مدیر عامل بورس کالا تصریح کرد: این فرصت فراهم خواهد شد افرادی که کالایی را خریداری کردند، بتوانند هزینه حمل و نقل کالای خود را نیز در بستر معاملاتی بورس کالای ایران، با بهینه‌ترین قیمت تامین کنند. خریداران می توانند از بستر مناقصات بورس کالا برای دریافت به بهترین قیمت حمل و نقل بهره‌مند شود.

وی افزود: وزارت راه در حوزه ورود به بورس کالا پیشتاز بوده و پیش از این در حوزه مسکن اولین معاملات املاک در بورس کالا انجام شد. بورس کالا و راه‌آهن کار‌های مطالعاتی انجام دادند و توافق‌نامه صورت گرفته گامی برای ورود عملیاتی به موضوع خواهد بود.

 تدوین سند عملیاتی حمایت از تولید داخل با همکاری سه وزارتخانه

سند عملیاتی حمایت از تولید داخل در حوزه ریلی بین وزارت راه،‌ وزارت صمت و وزارت نفت در حال تدوین است و در مدت یک هفته به تصویب می‌رسد.

سعید رسولی، معاون وزیر راه و شهرسازی در این زمینه اعلام کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در حمایت از تولید داخل، سامانه رونق و جهش تولید بیش از چهار هزار و ۶۰۰ قطعه‌ای که توسط صنعتگران، تولیدکنندگان و شرکت های دانش‌بنیان کشور تاکنون از قطعات و تجهیزات ریلی ساخته شده را راه‌اندازی و بارگذاری کرد که هم‌اکنون اطلاعات کامل تولیدکننده و مشخصات کامل قطعات در اختیار عموم مصرف‌کنندگان و تقاضاکنندگان قرار دارد.

وی با بیان اینکه از تولید داخل شدن قطعات حمایت معنوی می‌کنیم، افزود: از سال گذشته تاکنون چندین قطعه ریلی دیگر داخلی سازی شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در راستای حمایت از تولید داخل جلسه‌ای با معاون وزیر صمت داشتم و موضوع تهیه یک بسته حمایتی،‌ عملیاتی و واقعی با استفاده از منابع داخلی کشور در دستور کار قرار دارد.

وی افزود: با تکیه بر توان داخل، سند عملیاتی حمایت از تولید داخل در حوزه ریلی بین شرکت راه‌آهن (وزارت راه)، وزارت صمت و وزارت نفت در حال تدوین است و در یک هفته با مسؤولیت معاونان سه وزاتخانه نهایی شده و به تصویب می‌رسد.

مدیرعامل راه‌آهن اظهار داشت: در آن سامانه ۱۴۰۰ قطعه که هنوز وارداتی است با مشخصات کامل بارگذاری شد و در اختیار عموم صنعتگران و دانش بنیان‌ها قرار گرفته است. ما از تولید داخل شدن قطعات حمایت معنوی می‌کنیم و فراخوان جهاد خودکفایی ریلی داریم.

وی افزود: از سال گذشته تاکنون چندین قطعه ریلی دیگر داخلی سازی شده است.

رسولی گفت: حمایت قاطع راه‌آهن برای خودکفایی در صنعت ریلی امروز محسوس است، کارگروه‌های جهادی تشکیل شده است و فهرست مسائل اولویت‌دار را در دستورکار قرار داده‌ایم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، راه‌اندازی این سامانه را گام بزرگی در حمایت از تولیدات داخل اعلام کرد و افزود: از این پس ثبت سفارش خارجی برای تولید قطعات و تجهیزات ریلی نخواهیم داشت و با حمایت جدی از تولیدکنندگان در کنار آن‌ها برای توسعه تولیدات‌شان هستیم.

 استفاده حداکثری از صنعت ریلی

 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز حمایت دولت و شرکت راه‌آهن برای خودکفایی در صنعت ریلی وجود دارد و این نویدی برای اهالی صنعت کشور، فعالان صنعت ریلی، صنعتگران و متخصصان است که درهای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران به روی آنان باز است.

رسولی تاکید کرد: شرکت راه‌آهن آمادگی دارد تا با اهالی صنعت، گام بلندی برای استفاده حداکثری از صنعت ریلی کشور بردارد و این سرمایه گرانبهایی برای توسعه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: امسال در غرفه راه‌آهن و در بخش مرکز جهادی پیشرفت، فهرست موضوعات اولویت‌دار نصب شده و همچنین بخشی از دستاوردهای این مرکز قابل مشاهده است.

 وی خاطر نشان کرد: کارگروه‌های جهادی راه‌آهن، متشکل از استادان دانشگاه، بازنشستگان، اهالی صنعت، بخش غیردولتی و کارکنان و اهالی راه‌آهن است و از همه دعوت می‌کنیم تا در این جهاد شرکت کنند.

رسولی گفت: اثرات دستاوردهای چشمگیر راه‌آهن در اقتصاد ملی نمایان است و بیش از گذشته خواهد شد.

 تامین نیاز‌های صنعت ریلی با اتکا به دانش داخلی

چرخ و محور واگن، یکی از نیاز‌های اصلی صنعت ریلی بود که مدت‌ها وارد می‌شد، اما با برنامه ریزی، برون سپاری و اتکا به دانش داخلی، امروزه بخش عمده‌ای از این نیازها، از داخل تامین می شود.

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی(ایدرو) در حاشیه بازدید از هشتمین نمایشگاه بین المللی حمل و نقل ریلی با اعلام این مطلب گفت: استفاده از توانمندی‌های داخلی، به خصوص بخش خصوصی، یکی از اهداف اصلی برپایی چنین نمایشگاه‌هایی است. چرخ و محور واگن یکی از نیار‌های اصلی صنعت ریلی بود که مدت‌ها وارد می‌شد، اما با برنامه ریزی،

برون سپاری و اتکا به دانش داخلی، امروزه بخش عمده‌ای از این نیاز‌ها از داخل کشور تامین می شود.

محسن صالحی نیا  با اشاره به اینکه باوجود تحریم‌ها و محدودیت‌های بین المللی، شرکت های ایرانی رشد قابل توجه‌ای داشته اند گفت: پروژه‌ای کلان مدت با مدیریت سازمان گسترش در دست اقدام است که بر اساس آن، دو هزار واگن برای استفاده در حمل و نقل شهری تا ۶۰ درصد داخلی، تولید و بهره برداری خواهد شد. در پروژه  که یک برنامه بلند مدت بوده سازمان گسترش و نوسازی مدیریت پروژه را به عهده دارد و در این پروژه قرار است واگن هایی که تولید می شود تا حدود ۶۰ درصد به تولید داخلی برسد که با احرای ِآن بسیاری از اهداف ما  در به کارگیری توانمدی های طراحی، مهندسی و تولید داخل محقق خواهد شد.

 رشد سفارش گذاری تولید واگن در کشور

در این نمایشگاه چند تفاهم نامه و قرارداد منعقد شد که طی آنها نزدیک به ۱۲۷۰ دستگاه انوع واگن باری توسط شرکت های حمل و نقل ریلی برای کارخانجات تولید ناوگان داخلی سفارش گذاری شد. قرار است این واگن‌ها ظرف یک سال وارد مدار شود.

همچنین قرارداد مربوط به استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید برای یکی از شرکت های حمل و نقل ریلی کشور به امضا رسید که طی این حکم قانونی به هر سرمایه گذاری که باعث صرفه جویی در سوخت در صنعت ریلی شده، اصل و سود سرمایه گذاری توسط وزارت نفت به این سرمایه گذار بازگردانده می شود .

مدیر عامل راه آهن ج.ا.ا گفت: کارخانجات داخلی ظرفیت تولید نزدیک به ۲۰۰۰ دستگاه واگن را در سال دارند. در سال گذشته تعداد ۷۸۷ دستگاه انواع ناوگان ریلی در کارخانجات داخلی تولید شده اما امسال این عدد از ۱۰۰۰ دستگاه عبور می کند. این در حالی است که در سال های گذشته کارخانجات تولید ناوگان کشور با رکود مواجه بودند.

وی افزود: در حال حاضر تقریبا معادل ظرفیت بیش از ۵ سال کارخانجات تولید ناوگان کشور سفارش گذاری داریم که به تدریج با هماهنگی با این کارخانجات تولیدی آنها را  سفارش گذاری می کنیم. حرکت صورت گرقته با استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و یک بسته در حال تدوین  بین راه آهن ج.ا.ا،  وزارت صمت و وزارت نفت  نه تنها ظرفیت موجود را  جوابگو خواهیم بود بلکه نیاز به ظرفیت سازی برای تولید ناوگان نیز خواهیم داشت.

 ورود دو دستگاه قطار ریل باس به ناوگان ریلی کشور

مدیر عامل راه آهن ج.ا.ا از ورود دو دستگاه قطار ریل باس به ناوگان ریلی کشور خبرداد و گفت: این قطار‌های خودکشش که در مسیر‌های حومه‌ای استفاده می‌شوند با مشارکت یک شرکت ایرانی و کره‌ای تولید شدند.

وی افزود: شرکت تولید کننده این قطار‌های خودکشش به حدی از توانمندی رسیده است که می‌تواند بدون همکاری شریک کره‌ای خود، قطار‌های بعدی را تولید و تحویل دهد.

قطارهای ریل باس، قطارهای خود کشش هستند که  در کارخانه ایریکو  قرار بود با مشارکت یک شرکت کره ای تولید شود. مدیر عامل این شرکت در مراسم اعلام کرد که منتظر رسیدن قطعات از سوی شرکت کره ای بودیم ولی به علت طولانی شدن مدت زمان تحویل، دیگر منتظر  آنها نمی مانیم و قطعات مورد نیاز را داخلی سازی کرده  و تحویل رام قطار باقیمانده را نیز تحویل می دهیم.

این مقام مسوول با اعلام تشریک مساعی با شرکت های حمل ونقل ریلی و قدردانی از زحمات آن شرکت‌ها در ایام کرونا، اظهار داشت: در سال جاری در هر ماه، شاهد افتتاح ناوگان جدید ساخته شده توسط تولیدکنندگان داخلی بودیم، در این مراسم نیز یک دستگاه ریل باس را تحویل می‌دهیم.

 ایران روی ریل، به سوی آینده

رسولی " ایران روی ریل، به سوی آینده" را شعار راه آهن عنوان کرد و گفت: مزیت‌های توسعه صنعت ریلی در کاهش تلفات جاده ای، مصرف سوخت و مشکلات زیست محیطی انکار ناپذیر است.

یک سند چشم انداز برای راه آهن تدوین و طی آن یک شعار برای راه آهن کشور انتخاب کردیم که جزو مترقی ترین شعارها در بین راه آهن های سراسر دنیا است.

مزایای حمل و نقل ریلی بسیار زیاد است و شامل کاهش هزینه های ناشی از استهلاک جاده ها ، کاهش تعداد تلفات جاده ای و هزینه های ناشی از آن، هزینه های ناشی از  آلودگی های زیست محیطی، کاهش ترافیک و صرفه جویی در سوخت است.

بنا به تاکید مقام معظم رهبری، هرچه حمل و نقل ریلی را توسعه دهیم  ارزش افزوده بیشتر در اقتصاد کشور ایجاد شده که به همه بخش های کشور کمک می کند.

مدیرعامل راه آهن در این نمایشگاه از حمایت قاطع دولت و شرکت راه آهن برای خودکفایی در صنعت ریلی خبر داد و افزود: درب‌های شرکت راه آهن به روی همه تولیدکنندگان باز است و این شرکت برای برداشتن گامی بلند، جهت استفاده حداکثری از صنعت ریلی دست در دست شرکت های داخلی می‌گذارد.

رسولی با بیان اینکه اولویت نیاز‌های ریلی کشور، در قالب کارگروه‌های مختلفی در مرکز جهادی پیشرفت راه آهن مشخص و اعلام شده، گفت: همه تولیدکنندگان، صنعتگران، شرکت های دانش بنیان و مجموعه‌های دانشگاهی که توان لازم را دارند می‌تواند برای اجرای هر چه بهتر این پروژه‌ها با راه آهن همکاری کنند.

جدید8

5

3

2