ولیکن بی‌تردید کمتر از زاویه دید یک مسوول به سیستم‌های جاری در این کشورها نگاه کرده‌اند. پیشنهاد اولیه من این است که تصمیم‌گیرندگان، پس از انتخاب و مهره‌چینی‌های خود، معاونان و مدیران کل خود را به یک تور تحقیقاتی ۱۰روزه به یکی از کشورهای هدف بفرستند که سال‌هاست با پیاده کردن سیستم‌های مدیریتی در دستیابی به جامعه‌ای خوشحال، موفق و تندرست (روحی و جسمی) توفیق داشته و به رکوردهای بالایی دست یافته‌اند.

بی‌تردید نگاه یک کاندیدای انتخاب‌شده برای سلامت و درمان جامعه، نگاه یک مسوول منتخب برای آموزش و پرورش کودکان، نوجوانان و جوانان، نگرش یک مسوول اداره امور ترافیک شهر، نگاه یک مسوول امور اجتماعی، نگاه یک مسوول برنامه‌ریزی و سامان‌دهی امور ورزش و تفریحات، ملاحظات فرد منتخب برای مسوولیت شهرداری در مشاهده نحوه شکل‌دهی به پارک‌ها، خیابان‌ها و فضاهای عمومی و... می‌تواند در هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی هریک از منتخبان برای اداره جامعه مفید واقع شود.

شاید عده‌ای بگویند با مراجعه به فضاهای مجازی و کتاب‌ها با هزینه‌های بسیار کمتر هم می‌توان به این‌گونه اطلاعات دست یافت؛ ولیکن مشاهدات عینی مدیران منتخب قطعا دستاورد به مراتب قوی‌تر و اجرایی‌تری در پی خواهد داشت.

از زاویه دیگر قبل از قضاوت در زمینه جوامع دیگر و احتمالا نفی و زیر سوال بردن آنها، حاصل دسترنج، برنامه‌ریزی، اجرا و احساس مسوولیت بسیاری از جوامع دیگر را درباره شهروندان خود از نزدیک لمس و مشاهده خواهند کرد.